مرگ ۲۵ نفر بر اثر گازگرفتگی طی امسال در همدان

سرپرست اداره کل پزشکی قانونی استان همدان گفت: ۲۵ نفر طی ۹ ماه امسال به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن به عنوان "قاتل خاموش"در این استان جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، محمد مالمیر امروز _سه شنبه هشتم اسفند_ در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در آذرماه ۶ نفر جان خود را به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن از دست دادند، اظهار کرد: همچنین مردی میانسال در شهرستان کبودراهنگ به علت مسمومیت با این گاز جان باخت.

وی افزود: این مرد در روستای اکنلو ساکن بوده که به علت استفاده غیراصولی از وسایل گرمایشی و جریان یافتن گاز مونوکسید کربن در داخل منزل دچار مسمومیت و خفگی شد.

سرپرست اداره کل پزشکی قانونی استان همدان با تأکید بر اینکه هم استانی‌ها باید هشدارها را جدی بگیرند ادامه داد: رعایت اصول اولیه ایمنی برای حفظ جان و پیشگیری از بروز اتفاق ضروری است، به ویژه با ورود به فصل سرد سال باید هنگام استفاده از وسایل گرمایشی نکاتی را مد نظر قرار داد.

مالمیر اضافه کرد: نباید از دودکش مشترک برای وسایل گرمایشی استفاده کرد بلکه هر یک از لوازم گرمایشی باید یک دودکش مجزا داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: پیش از نصب و روشن کردن وسایل گرمایشی باید از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کرد همچنین دودکش باید دست کم ۷۵ سانتیمتر از پشت بام فاصله داشته باشد.

مالمیر یادآور شد: خارج کردن دودکش از شیشه نیز بسیار خطرآفرین است چرا که گرمای دودکش موجب شکستن شیشه، سقوط دودکش، حریق ناقص وسایل گرمایشی، نشت و نشر گاز و مسمومیت می‌شود.

سرپرست اداره کل پزشکی قانونی استان همدان تأکید کرد: سردرد و سرگیجه، تهوع، خستگی، ضعف، بی حالی، تنگی نفس از عوارض مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است و در صورت مواجهه با این قبیل افراد باید ابتدا وسایل گرمایشی را خاموش و مصدوم را از محل و وسایل گرمازا دور کرد.

وی افزود: سپس در و پنجره را برای خروج دود و گاز مونوکسید کربن باید باز گذاشت و با سازمان آتش نشانی و مرکز فوریت‌های پزشکی برای ارائه خدمات مورد نیاز و انتقال بیمار تماس برقرار کرد.

کد خبر 731424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.