شرکت نکردن در انتخابات راه دیکتاتوری را باز می‌کند

معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت: شرکت نکردن در انتخابات، راه دیکتاتوری و استبداد را به کشور باز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، محمدباقر الفت از رویدادهای مهم ماه اسفند در تقویم امنیتی و اجتماعی کشورمان به عنوان نقطه عطف نظام سیاسی کشورمان نام برد و اظهار کرد: اسفند ماه از اهمیت و جایگاه فوق العاده‌ای در کشورمان برخوردار است و در سال جاری وجود مناسبت‌های ویژه‌ای که در سرنوشت و آینده سیاسی کشور نقش دارد اهمیت این ماه را دو چندان کرده است.

وی افزود: در روز جمعه دو انتخابات بسیار مهم و سرنوشت‌ساز مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی برگزار می‌کنیم که انتخابات مجلس خبرگان رهبری از اهمیت بیشتری برخوردار است. مجلس خبرگان رهبری؛ مجلسی مشورتی است که متشکل از فقهای جامع شرایط است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تعیین، عزل و نظارت بر رهبر جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد. در این انتخابات از بین علما و فقها، داوطلب نمایندگی این مجلس بایستی در نظام سیاسی ما از ویژگی خاص و از جایگاه رفیع علمی برخوردار باشد، چراکه وظیفه این شورا عزل، نصب و نظارت بر رهبری است.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه وصف بارز نمایندگان مجلس خبرگان فقیه بودن آنان است، گفت: با آرای مردم تعدادی از فقها انتخاب می‌شوند و این جمع از متخصصان و آشنا به علوم باید رهبری را در وقت خاص انتخاب کنند و وظیفه دارند کار فوق‌العاده‌ای انجام دهند تا هدایت کشور به دست فقیه جامع‌الشرایط باشد. اهمیت این موضوع بعد از رحلت امام خمینی (ره) و نقش مهم و اثر بخش این مجلس و اعضا آن در انتخاب مقام معظم رهبری بارز است.

وی ادامه داد: اعضای مجلس خبرگان بسیار وظیفه خطیری را بر عهده دارند و با وسعت دید و نظر باید رهبری را انتخاب کنند که هم در ایران و هم کشورهای اسلامی و جوامع بین‌المللی برد سیاسی و قوی داشته باشد.

الفت با تاکید بر اهمیت دو انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود وقتی روز ۱۱ اسفند به پای صندوق‌های رأی می‌رویم یک نوبت به اصول قانون اساسی مراجعه کنیم و بر وظایف و حساسیت کار نمایندگان منتخب ملت مروری داشته باشیم.

وی اضافه کرد: حفظ نهاد انتخابات از همه این موضوعات پر اهمیت‌تر است. اگر به تاریخ ۱۵۰ ساله کشور توجه خاص شود یکی از آرزوهای ملت ایران این بود که از قید استبداد خارج شود. در ۱۵۰ سال گذشته، حاکمیت مردمی، مردم‌سالاری دینی و دموکراسی در کشور نداشتیم. اگر به مصاحبه‌ها، دست نوشته‌ها، مذاکرات و سخنرانی‌های فرهیختگان مراجعه شود، در می‌یابید که فرهیختگان کشور در نظام سیاسی آرزو داشتند که حاکمیت سیاسی توسط مردم تعیین شود. آزادی و مساوات از ثمرات آزادی مردم است و همه در برابر قانون مساوی هستند حتی رهبر.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه اظهار کرد: مردم باید از نهاد انتخاب کردن، آزادی و مساوات دفاع و ارمغان قانون اساسی را حفظ کنند. به عنوان یک ایرانی نباید اجازه دهیم این دستاورد که از دوران مشروطه شروع و بعد از انقلاب به اوج رسیده خدای ناکرده، کم‌فروغ شود. ثمره شرکت نکردن در انتخابات، راه دیکتاتوری و استبداد را به کشور باز می‌کند. شرکت در انتخابات وظیفه ملی و اجتماعی است؛ اعمال حق است و اعمال حق الزامی است. شاید فردی بگوید اگر حق است می‌توانم کاری را انجام دهم یا ندهم، اما عزیزان بدانید حقی که قانون ایجاد کرده یک تکلیف اجتماعی هم ایجاد کرده است.

وی افزود: تمام کشورهایی که دارای قانون اساسی و میثاق ملی هستند به این مباحث پرداخته‌اند. حتی در آمریکا، انگلستان و فرانسه که افتخار می‌کنند که در کشورشان دموکراسی جریان دارد به شرکت در انتخابات به عنوان تکلیف اجتماعی نگاه می‌کنند.

الفت گفت: به عنوان عضو اجتماع حق نداریم در مسیری قدم برداریم که منجر به استبداد رأی شود، چرا که به دیگران ظلم می‌شود. افعال و ترک فعل افراد، موجبات خسارات مادی و معنوی به دیگران را فراهم می‌کند. شرکت نکردن در انتخابات موجب تضییع یک نهاد اجتماعی می‌شود نهادی که در واقع می‌خواسته ما را در مسیر رشد و نمو شخصی قرار دهد، صلاحیت ما را شکوفا کند و ما را به سمت تعالی و ارتقا ببرد، بنابراین اگر با ترک فعل این نهاد را تضعیف کنیم هم خودمان متضرر می‌شویم و هم به سایر شهروندان آسیب می‌رسانیم.

وی افزود: کار بدون اطلاع، ریشه و اساس انجام ندهید مادام که علم بر آن پیدا کردید آگاه باشید که چه کار مهمی انجام می‌دهید و چه کار مهمی باید انجام دهید. ما وظیفه داریم حاکمیت مردمی در کشور را به خاطر گذشتگان که با نثار خون راه را برای ما روشن کردند حفظ کنیم، ضمن اینکه در قبال آیندگان هم مکلف هستیم.

کد خبر 731267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.