حجم سد زاینده رود به ۲۸۹ میلیون متر مکعب رسید

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۲۸۹ میلیون متر مکعب رسیده که برابر ۲۳ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۱۰۲ درصد افزایش را ثبت کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا پنجم اسفند موجودی مخزن ۳۰ سد در کشور کاهش داشته است.

بیشترین کاهش حجم سد مربوط به «رودبال داراب» در استان فارس است که نسبت به سال گذشته ۹۲ درصد کاهش یافته است، پس از «سد رودبال»، «سد چاه نیمه‌ها» در استان سیستان و بلوچستان با ۷۵ درصد کاهش، «سد دوستی» در خراسان رضوی با ۷۱ درصد کاهش، «سد استقلال» و «سد شمیل و نیان» در استان هرمزگان به ترتیب با ۶۶ و ۶۵ درصد کاهش، «سد نساء» در استان کرمان با ۶۴ درصد کاهش، «سد ساوه» در استان مرکزی با ۵۶ درصد کاهش، «سد مارون» در استان خوزستان با ۵۵ درصد کاهش، «سد تنگوئیه سیرجان» با ۵۳ درصد کاهش، «سد سرنی» در استان هرمزگان با ۴۶ درصد کاهش، «سد نهرین» و «سد طرق» در استان خراسان جنوبی با ۴۲ و ۴۰ درصد کاهش بیشترین کاهش حجم را در بین مهم‌ترین سدهای کشور داشته‌اند.

از طرفی، بیشترین افزایش حجم مربوط به «وشمگیر، گلستان، بوستان» در گلستان است که نسبت به سال گذشته حجم آن ۵۳۲ درصد افزایش یافته است، مجموع ۱۳ سد دریاچه ارومیه اکنون ۷۴۱ میلیون متر مکعب آب دارد که برابر ۴۴ درصد از حجم این سدهاست و نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وضعیت سدهای پنج‌گانه تهران چندان مناسب نیست و اکنون ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب دارد که برابر ۱۳ درصد از حجم این سدهاست و نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در خوزستان که پرآب‌ترین جلگه کشور است نیز «زنجیره کارون» بیش از هشت هزار و ۱۵۳ میلیون متر مکعب، «سد دز» هزار و ۳۹۴ میلیون متر مکعب، «سد کرخه» بیش از هزار و ۴۴۷ میلیون متر مکعب، «سد جره» ۱۱۱ و «سد مارون» ۴۳۱ میلیون متر مکعب آب دارد که در این بین بیشترین افزایش حجم مربوط به «سد کرخه» است که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش را ثبت کرده است.

حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۲۸۹ میلیون مترمکعب رسیده که برابر با ۲۳ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۱۰۲ درصد افزایش را ثبت کرده است.

حجم سد زاینده رود به ۲۸۹ میلیون متر مکعب رسید

کد خبر 731255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.