مدل‌های همکاری یزد با کشور جمهوری زیمباوه طراحی می‌شود

استاندار یزد با اشاره به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری زیمباوه گفت: مدل‌های همکاری یزد با کشور جمهوری زیمباوه طراحی می‌شود.

به گزارش روابط خبرگزاری ایمنا و به نقل از عمومی استانداری یزد، نشست برائت کوپمبا؛ سفیر زیمباوه در ایران با استاندار یزد به منظور تبیین برخی از ظرفیت‌های استان یزد و راه‌های ایجاد همکاری‌های مختلف برگزار شد.

مهران فاطمی، استاندار یزد در این نشست با اشاره به ریشه تاریخی و بر پایه دوستی تعاملات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری زیمباوه، اظهار کرد: روابط دو جانبه ما از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران و همچنین پیروزی مبارزات مردمی زیمباوه علیه آپارتاید و استعمار، همواره رو به رشد بوده که حمایت متقابل دو کشور در مجامع بین‌المللی طی سال‌های طولانی گواهی بر این موضوع است.

وی اضافه کرد: سال گذشته شاهد سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به زیمباوه و همچنین حضور همسر رئیس جمهور زیمبابوه در تهران بودیم که بیانگر روابط صمیمانه بین مقامات عالیه دو کشور است.

استاندار یزد با اشاره به برگزاری نهمین کمیسیون مشترک بین دو کشور در تهران؛ در اوایل سال ۲۰۲۳ اضافه کرد: چندین تفاهم نامه در جریان برگزاری این رویداد و سفر رئیس جمهور در حوزه‌های مختلف بین دو طرف امضا شد.

فاطمی در ادامه از آمادگی استان جهت طراحی مدل‌هایی در مقیاس همکاری‌های استانی؛ در اجرای این تفاهمات خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی ظرفیت‌های یزد در حوزه تولید کاشی و سرامیک، گفت: استان یزد نیمی از سهم تولید کاشی و سرامیک ایران را به خود اختصاص داده و ما آماده تأمین نیازمندی‌های شما در این حوزه هستیم.

استاندار یزد به جایگاه ویژه استان در سایر حوزه‌های صنعتی از جمله ماشین آلات کشاورزی، نساجی و مواد غذایی و تولید فولاد در سطح کشور اشاره و نسبت به تأمین نیازمندی‌های کشور زیمبابوه در این حوزه‌ها اعلام آمادگی کرد.

فاطمی در ادامه یزد را به عنوان تنها شهر ایرانی ثبت شده در سازمان یونسکو دانست و خاطرنشان کرد: یزد به عنوان پایتخت گردشگری مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) در سال ۲۰۲۴، آماده میزبانی از گردشگران خارجی از جمله مردم کشور زیمباوه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه برخورد ایران با تحریم‌های ظالمانه، اظهار کرد: یکی از وجوه اشتراک کشور ایران و زیمباوه، تحریم توسط استکبار جهانی و آمریکا است که رویکردهای بسیار خوبی برای کاهش حداکثری اثرات آن اتخاذ شده است.

استاندار یزد با اشاره به تلاش استعمار برای وابستگی ملت‌ها به خود و چپاول منابع آنها، گفت: تجربه تاریخی ملت بزرگ ایران نشان داده که هزینه‌های مقاومت به مراتب کمتر از سازش است و باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در کشور، به خوبی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه با نگاه و تلاش ویژه در حوزه علم و فناوری، اکنون ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه به لحاظ علمی است، اظهار کرد: ایران در حال حاضر در بسیاری از علوم پیشرفته نظیر علوم پزشکی، صنایع نظامی، صنایع فضایی و… هم تراز با کشورهای پیشرفته است.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای قدرت طلب در برابر اتحاد و انسجام مردم ما نمی‌توانند کاری را از پیش ببرند.

کد خبر 731181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.