آذین سفره‌های هفت‌سین با گیاهان و جانوران در حال انقراض ممنوع

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور از مدیران محیط‌زیست تمام استان‌های کشور خواست تا از قاچاق حیات وحش به ویژه گونه در معرض خطر انقراض سمندر لرستانی و گیاهی مهاجم سنبل آبی به عنوان بخشی از هفت سین سفره نوروزی به صورت جدی جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست، جمشید محبت‌خانی با بیان اینکه هر ساله در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز تعدادی از قاچاقچیان حیات وحش و گونه‌های گیاهی با سوءاستفاده از فرصت پیش آمده و ناآگاهی عموم شهروندان از طریق فضای مجازی، اماکن تجمعی و محل‌های خرید مرتبط با این ایام اقدام به عرضه و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض و بعضاً مهاجم می‌کنند، اظهار کرد: نیازمند اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از این مسئله هستیم.

وی افزود: به منظور پیشگیری از اقدامات غیرقانونی این افراد و حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی کشور، لازم است تا استانداران دستورات لازم برای دستگاه‌های استانی صادر کنند و حداکثر تا پانزدهم فروردین سال ۱۴۰۳ گزارش مصور اقدامات را به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارسال کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: لازم است مدیرکل محیط‌زیست استان یا کارشناسان مطلع در صداوسیمای استان‌ها حاضر شوند و دلایل ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های گیاهی و جانوری وحشی را ارائه کنند، همچنین درج اطلاعیه در جراید استانی و دعوت از عموم شهروندان جهت خودداری از خرید گونه‌های گیاهی و جانوری وحشی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

محبت‌خانی گفت: پخش تیزرهای آموزشی در صداوسیمای استان درباره اهمیت گونه‌ها و ذکر جرایم هرگونه به عنوان یکی از عوامل بازدارنده پس از پایش اماکن خرید و فروش و شناسایی دقیق گونه‌های عرضه شده در سطح استان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مکاتبه با فرمانده انتظامی استان جهت همکاری و تعامل بیشتر در شناسایی و برخورد با متخلفان بسیار تأثیرگذار و مهم است، تاکید کرد: چاپ بنر در مورد ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی وحشی و نصب در معابر پررفت‌وآمد و اماکن عمومی و معرفی تلفن گویای ۱۵۴۰ نیز از جمله اقدامات ضروری برای جلوگیری از انقراض گونه‌های کمیاب است.

محبت‌خانی استفاده از پتانسیل سازمان‌های مردم نهاد در تنویر افکار عمومی و کاهش سطح تخلفات را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: رصد و پایش فضای مجازی، شناسایی و انجام اقدامات قانونی جهت برخورد با متخلفان ضروری است.

وی طی نامه‌ای از مدیران محیط‌زیست تمام استان‌های کشور خواست تا از قاچاق حیات وحش از جمله گونه در معرض خطر انقراض سمندر لرستانی و گونه گیاهی مهاجم سنبل آبی به عنوان بخشی از هفت سین سفره نوروزی به صورت جدی جلوگیری کنند.

کد خبر 731122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.