بارش برف و باران در جاده‌های کشور ادامه دارد / جاده چالوس ۳ روز مسدود می‌شود

بنابر اطلاعات موجود، در بیشتر محورها و جاده‎‌های کشور شاهد بارش برف و باران، لغزندگی و مه‌گرفتگی هستیم و آماده‌باش دستگاه‌های مربوطه نیز ادامه دارد؛ بنابر گفته مسئولان جاده چالوس به مدت سه روز مسدود خواهد بود و تردد خودروهای بدون زنجیر چرخ نیز در محورهای برف‌گیر و کوهستانی ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با توجه به تداوم بارش برف و باران در جاده‌های سراسر کشور، تمام دستگاه‌های امدادی و خدماتی در آماده‌باش کامل قرار دارند و طرح زمستانی پلیس و نیروهای امدادی و خدماتی همچنان در حال اجرا است و با توجه به تمام اقدامات انجام شده در جاده‌های کشور به منظور تأمین ایمنی و رفاه حال هموطنان، افراد نیز باید از وضعیت جوی و راه‌های کشور اطلاع داشته باشند و سپس نسبت به تردد اقدام کنند، همچنین رعایت نکات ایمنی و به همراه داشتن تجهیزات ضروری از الزاماتی است که باید مد نظر قرار گیرد.

تردد خودروهای بدون زنجیر چرخ ممنوع شد

سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به بارش برف و باران در برخی از جاده‌های کشور اظهار کرد: گزارش‌ها حاکی از آن است که در جاده‌های نیمی از استان‌های کشور بارش برف و باران رخ داده است و این وضعیت در جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر نیازمند رعایت بعضی نکات است که باید از سوی رانندگان و مسافران جدی گرفته شود.

وی با تاکید بر همراه داشتن زنجیر چرخ در محورهای برف‌گیر افزود: مأموران پلیس راه از ادامه تردد خودروهای بدون زنجیر چرخ از محورهای کوهستانی و برف‌گیر جلوگیری خواهند کرد و این اقدام با هدف حفظ ایمنی رانندگان و مسافران انجام می‌شود.

رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید بر اینکه توصیه پلیس پرهیز از انجام سفرهای غیرضروری است، گفت: در مواردی دیده شده که هنگام بارش برف برخی از افراد برای برف‌بازی به جاده‌های برفی می‌روند که لازم است از این اقدام پرهیز کنند، همچنین آن دسته از افرادی که ممکن است به سفر رفته و قصد بازگشت داشته باشند، در صورت امکان، زمان بازگشت خود را به روز دیگری موکول کنند.

سردار حسینی ادامه داد: رانندگانی که بنا به ضرورت باید در محورها تردد داشته باشند، همراه داشتن زنجیر چرخ بود، داشتن اطمینان از سالم بودن برف‌پاک‌کن و بخاری وسیله نقلیه، پر بودن باک خودرو هنگام حرکت، همراه داشتن خوراک کافی و لباس گرم را باید مد نظر قرار دهند.

وی اضافه کرد: رانندگان در محورهای برفی و بارانی با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی مناسب رانندگی کنند و اگر در محوری با کاهش دید مواجه شدند، حتی در طول روز نیز چراغ‌های وسیله نقلیه خود را روشن کنند تا از سوی خودروهای دیگر رؤیت شوند.

رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید بر اینکه مأموران پلیس راه و راهور در سطح جاده‌ها و معابر شهری حضور دارند، گفت: مأموران پلیس از زمان صدور هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی در خصوص بارش‌ها برای مدیریت آمد و شد و تأمین امنیت و ایمنی ترافیکی رانندگان و مسافران در آماده‌باش کامل قرار دارند و لازم است که مردم نیز با آنان همراهی و همکاری داشته باشند.

بارش برف و باران در جاده‌های کشور ادامه دارد / جاده چالوس سه روز مسدود می‌شود

امدادرسانی به ۲۳ استان توسط هلال احمر / اسکان اضطراری ۱۹۷۳ نفر و رهاسازی ۴۰۵ خودرو از برف

بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز با اشاره به انجام عملیات امداد و نجات اظهار کرد: در کولاک برف و آب‎گرفتگی از پنجم تا هفتم اسفندماه، ۲۳ استان، شامل ۴۶ منطقه (۴۴ محور کوهستانی و دو روستا) نیاز به دریافت خدمات امدادی پیدا کردند.

وی افزود: در این مدت زمان، امدادگران به ۳۷۵۳ نفر امدادرسانی داشتند و برای ۱۹۷۳ نفر اسکان اضطراری فراهم و ۴۵ نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر محمودی با اشاره به اینکه ۸۳ تیم امدادی در عملیات جوی شرکت کردند، ادامه داد: در این مدت ۳۲۰ امدادگر اقدام به رهاسازی ۴۰۵ دستگاه خودرو از برف کردند.

محمودی با بیان اینکه در اکثر نقاط کشور برف و باران در حال بارش است، گفت: رانندگانی که دارای خودروی نامناسب، امکانات محدود زمستانی و تجربه محدود در شرایط زمستانی هستند، طی یکی تا دو روز آینده از حضور در جاده‌های برفی خودداری کنند.

وی اضافه کرد: کوهنوردانی که قصد صعود زمستانی به بعضی از ارتفاعات کشور را دارند نیز هنگام بارش برف به هیچ عنوان اقدام به صعود نکنند و یک تا دو روز بعد از بارش برف نیز به مناطقی که احتمال ریزش بهمن در آن وجود دارد نروند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: کوهنوردان هنگام صعود، با افراد با تجربه که شناخت کافی از مسیرهای کوهنوردی و وضعیت بهمن دارند همراه شوند و تجهیزات کوهنوردی، پوتین مناسب، خوراکی مناسب و وسایل مناسب کوهنوردی را به همراه داشته باشند تا اگر مجبور به حضور طولانی مدت در منطقه شدند بتوانند شب را به صبح برسانند.

محمودی با اشاره به آماده‌باش امدادگران و پایگاه‌های جمعیت هلال احمر گفت: پس از صدور هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی در مورد بارش برف و باران، سازمان امداد و نجات نیز امدادگران خود در تمام استان‌های هدف را به حالت آماده‌باش درآورد و این آمادگی تا پایان بارش‌ها ادامه خواهد داشت.

بارش برف و باران در جاده‌های کشور ادامه دارد / جاده چالوس سه روز مسدود می‌شود

بارش برف و باران در جاده‌های ۲۶ استان کشور / جاده چالوس سه روز مسدود می‌شود

سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا، درباره آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور اظهار کرد: ترافیک در آزادراه قزوین - کرج - تهران حدفاصل ساسانی تا گرمدره، آزادراه تهران - ساوه و بالعکس حدفاصل الوندآباد تا جعفرآباد و محور شهریار - تهران در برخی از مقاطع نیمه سنگین اعلام شده است.

وی از بارش برف و باران در محورهای چالوس، هراز و فیروزکوه، آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین رشت، خبر داد و افزود: تردد در محورهای شمالی روان است و در برخی از محورهای استان‌های زنجان، تهران، مازندران، البرز، اصفهان، سمنان، قزوین، همدان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، کردستان، لرستان، مرکزی، قم، فارس، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمانشاه، کرمان، یزد، گلستان، گیلان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان شاهد بارش برف و باران هستیم.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از انجام عملیات عمرانی در جاده چالوس خبر داد و گفت: محور چالوس در مسیر رفت و برگشت، از ساعت شش صبح روز یکشنبه سیزدهم اسفندماه تا ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه پانزدهم اسفندماه، به دلیل عملیات راهداری مسدود است و تردد از محورهای جایگزین هراز و فیروزکوه انجام می‌شود.

بارش برف و باران در جاده‌های کشور ادامه دارد / جاده چالوس سه روز مسدود می‌شود

هشدارهای پلیس به رانندگان در روزهای برفی و بارانی

سرهنگ فیروز کشیر، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درباره رانندگی خودروها در شرایط برفی و لغزندگی معابر اظهار کرد: با توجه به بارش نزولات آسمانی در تهران، پلیس راهور فاتب به رانندگان توصیه می‌کند که در این شرایط به هیچ عنوان از موتورسیکلت برای ترددها استفاده نکنند.

وی با بیان اینکه چند نکته اساسی برای کاهش میزان تصادفات در شرایط برفی و بارانی وجود دارد، افزود: تردد موتورسیکلت سواران برابر ماده ۱۶۹ آئین نامه راهور در سطح معابر لغزنده و حین بارندگی ممنوع است، لذا به موتورسواران توصیه می‌شود از تردد و حرکت در معابر به ویژه هنگام بارندگی پرهیز کنند، موتورسیکلت دو چرخ دارد و هیچ کابینی هم برای مراقبت از راکب یا ترک نشین ندارد، به واسطه همین نسبت به دیگر وسایل نقلیه آسیب‌پذیرتر است.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: رانندگان خودروها نیز باید به چند توصیه مهم توجه داشته باشند، اول اینکه تیغه‌های برف پاک کن را تمیز و سالم نگه دارند و رانندگان با توجه کامل به مقابل و اطراف خود رانندگی کنند، سرعت مجاز و مطمئنه را رعایت کنند و در نظر داشته باشند با توجه به کاهش میدان دید راننده، رانندگی در این آب و هوا نیازمند دقت بیشتری است.

کشیر با بیان اینکه رانندگان قبل از حرکت باید مخزن شیشه شوی و باک بنزین خودرو را پر کنند و از سالم بودن آن مطمئن شوند، گفت: لازم است که رانندگان همواره از سالم بودن سیستم بخاری خودرو در این فصل مطمئن شوند و قبل از حرکت نسبت به بازدید موارد ذکر شده اقدام کنند، رانندگان باید از سرعت و سبقت در معابر لغزنده حین بارش نزولات آسمانی پرهیز و با سرعت مطمئنه و حتی کمتر از آن تردد کنند.

وی با بیان اینکه هنگام بارش برف و باران احتمال برخورد و تصادفات خودروها به‌علت لغزنده بودن سطح راه و معابر چندین برابر می‌شود، اضافه کرد: به همین دلیل است که رانندگی در این شرایط نیازمند صبر بیشتر رانندگان است و با توجه به لغزنده بودن معابر رانندگان باید فاصله طولی بیشتری را با خودروی مقابل رعایت کنند تا امکان تصادف را به حداقل ممکن برسانند.

کد خبر 730992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.