حجم صادرات از مرزهای کردستان ۱۴ درصد افزایش یافت

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: میزان صادرات کالا به خارج از کشور از طریق مرزهای رسمی استان کردستان طی ۱۰ ماهه سال جاری از نظر وزنی ۱۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل صمت کردستان، بختیار خلیقی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه ۹۱۲ هزار تن انواع کالا از مرزهای رسمی استان به کشورهای هدف صادرات، ارسال شده است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات صورت گرفته در ۱۰ ماهه سال جاری ۴۱۸ میلیون دلار بوده است، اظهار کرد: این رقم در مدت مشابه سال گذشته که ۳۴۳ میلیون دلار بود ۲۲ درصد از نظر ارزش دلاری رشد داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه حجم صادرات کالا در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ معادل ۸۰۱ هزار تن بوده است، ادامه داد: میزان صادرات کالا از نظر وزنی از طریق مرزهای رسمی استان به خارج از کشور ۱۴ درصد افزایش داشته است.

خلیقی با بیان اینکه ۸۰ درصد صادرات کردستان از طریق مرز باشماق مریوان صورت گرفته است، اضافه کرد: از مجموع ۹۱۲ هزار تن کالای صادراتی، ۲۷۲ هزار تن از طریق گمرک سیرانبند بانه، ۲۹ هزار تن از طریق گمرک سنندج و ۶۱۲ هزار تن نیز از طریق گمرک باشماق مریوان احراز شده است.

وی به آمار واردات کالا از طریق مرزهای کردستان نیز اشاره کرد و گفت: در مدت زمان یاد شده از مجموع ۲۶.۷ هزار تن کالای وارد شده، ۱.۴ هزار تن آن در گمرک سنندج و ۲۵.۳ هزار تن آن نیز در گمرک باشماق احراز شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه ارزش واردات صورت گرفته در ۱۰ ماهه سال جاری ۳۳۷ میلیون دلار بوده است، افزود: همچنین در این مدت ۲ هزار و ۷۵ هزار تن کالا به ارزش سه هزار و ۲۰۱ میلیون دلار، ترانزیت داخلی و خارجی شده است.

خلیقی حجم صادرات سایر گمرکات از کردستان را ۴۲۸ هزار تن اعلام کرد و گفت: ارزش این میزان صادرات در ۱۰ ماهه سال جاری ۲۶۰ میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه در مجموع حجم مبادلات تجاری از لحاظ صادرات، صادرات سایر گمرکات، واردات و ترانزیت سه هزار و ۴۴۳ هزار تن بوده است، تصریح کرد: ارزش دلاری این میزان مبادله تجاری، چهار هزار و ۲۱۷ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش و از نظر دلاری ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کد خبر 730877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.