پیشرفت در مذاکرات اسرائیل و حماس با پیشنهاد جدید آمریکا

وبگاه آکسیوس در مقاله‌ای مدعی شد: مذاکره‌کنندگان آمریکایی، قطری و مصری این جمعه از یک چارچوب جدید و جزئی‌تر در خصوص توافق تبادل اسرا در جلسه پاریس رونمایی کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وبگاه خبری آکسیوس در مقاله‌ای به قلم باراک راوید، روزنامه‌نگار نزدیک به مقامات امنیتی اسرائیلی نوشته است که بر اساس این چارچوب جدید، حماس نزدیک به ۴۰ زندانی را در ازای ۶ هفته آتش‌بس و آزادی صدها زندانی فلسطینی تبادل خواهد کرد. بر اساس این توافق، برخی فلسطینی‌ها همچنین قادر به بازگشت به شمال غزه خواهند شد، گرچه لازمه چنین بازگشتی پایان ممانعت رژیم صهیونیستی از ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه است.

پیشرفت در مذاکرات اسرائیل و حماس با پیشنهاد جدید آمریکا

به گفته آکسیوس، توافق قبلی نیز ۶ هفته آتش‌بس پیشنهاد داده بود اما دارای جزئیات توافق فعلی نبود. مقامات دولت بایدن سعی دارند تا قبل از شروع ماه رمضان (دو هفته دیگر) این توافق را رسمی کنند.

دو منبع آگاه به آکسیوس گفته‌اند که پیشرفت‌های به دست آمده در نشست پاریس می‌تواند منجر به مذاکرات جدی‌تر در روزهای آینده شود. یک مقام آمریکایی در تأیید این خبر گفته است که «مقداری پیشرفت در خصوص مذاکرات زندانی‌ها در پاریس انجام شد اما هنوز راه طولانی برای رسیدن به یک توافق باقی‌مانده است.»

یک مقام رژیم صهیونیستی مدعی است که علت پیشرفت در مذاکرات عقب‌نشینی حماس از خواسته‌های پیشین خود است اما به تغییر موضع خاصی اشاره نکرده است.

بر اساس گزارش آکسیوس، این چارچوب مذاکره جدید شامل موارد زیر می‌شود:

  • آزادی چند صد زندانی فلسطینی در ازای آزادی ۳۵ تا ۴۰ زندانی اسرائیلی از جمله زنان غیرنظامی، سربازان زن، مردان بالای ۵۰ سال و اسرائیلی‌هایی که شرایط پزشکی وخیم دارند.

  • این شرط که تعداد اسیران فلسطینی آزاد شده برای هر یک از سربازان زن آزاد شده بیشتر از سایر زندانی‌ها در مرحله اول معامله خواهد بود. فلسطینیان آزاد شده همچنین شامل زندانیان محکوم به کشتن اسرائیلی‌ها و گذراندن دوران محکومیت طولانی می‌شوند.

  • رژیم صهیونیستی با یک روز آتش‌بس به ازای هر گروگان آزاد شده موافقت می‌کند، به این معنی که اگر حماس تعداد پیشنهادی - ۳۵ تا ۴۰ نفر - را برای مرحله اول توافق آزاد کند، جنگ به مدت حدود ۶ هفته متوقف خواهد داشت.

آکسیوس همچنین نوشته است که چارچوب پیشنهادی آمریکا شامل بازگشت شهروندان فلسطینی به شمال غزه همزمان با بخش اول پیاده‌سازی معامله می‌شود. به عنوان بخشی از این طرح، وسعت کمک‌های بشردوستانه که وارد غزه می‌شود به طور چشم‌گیری افزایش خواهد یافت. در خصوص مراحل بعدی توافق، اشارات کلی به تمرکز بر آزادسازی سربازان رژیم صهیونیستی و تبادل جنازه‌ها شده است.

نویسنده مقاله هشدار داده که در صورت تأیید این چارچوب توسط کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، یک نشست دیگر برای جزئیات بیشتر انجام خواهد شد. با این حال، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو همچنان تهدید به آغاز حمله به شهر رفح می‌کند که ممکن است باعث فروپاشی مجدد مذاکرات شود اما فشار بین‌المللی علیه این اقدام و فشار داخلی در حال افزایش است که ممکن است مقامات رژیم اسرائیل را به پذیرش آتش‌بس وادار کند.

پیشرفت در مذاکرات اسرائیل و حماس با پیشنهاد جدید آمریکا

کد خبر 730766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.