صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در گیلان / پیش بینی بارش ۲۰ سانتیمتری در شهر رشت

مدیرکل هواشناسی گیلان از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای روزهای یکشنبه تا دوشنبه هفته جاری در استان خبر داد و گفت: در شهر رشت بارش برف ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر و در برخی مناطق همجوار با کوهستان ازجمله جاده سراوان به فومن، امامزاده هاشم به رستم آباد و سیاهکل بارش برف تا ۴۰ سانتیمتر پیش بینی می شود.

محمد دادرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در گیلان، اظهار کرد: نقشه‌های هواشناسی نشان دهنده فعالیت سامانه سرد و بارشی در استان گیلان است و شرایط برای ابرناکی و مه آلود بودن هوا، کاهش محسوس دما، بارندگی و وزش باد به ویژه طی یکشنبه و دوشنبه گاهی شدید و موقتی خیلی شدید فراهم است.

وی افزود: ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف و کولاک، بعضی نقاط شدید و خیلی شدید به تدریج مناطق جلگه‌ای بارش برف پاره‌ای نقاط شدید، بعضی نقاط بارندگی (گاهی شدید)، وزش باد (گاهی شدید، پاره‌ای نقاط خیلی شدید)، مه آلودگی، رعد و برق و احتمال تگرگ از جمله مخاطرات پیش بینی شده در پی فعالیت این سامانه بارشی است.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه طی این مدت دمای هوای استان سه تا شش درجه سلسیوس کاهش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: از روز یکشنبه، علاوه بر ارتفاعات و دامنه‌ها در برخی مناطق جلگه‌ای بارش برف پیش بینی می‌شود.

دادرس تصریح کرد: در شهر رشت بارش برف ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر و در برخی مناطق جلگه‌ای همجوار با کوهستان ازجمله جاده سراوان به فومن، امامزاده هاشم به رستم آباد و سیاهکل بارش برف تا ۴۰ سانتیمتر پیش بینی می‌شود.

وی از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در استان خبر داد و گفت: لغزندگی سطح جاده‌ها و کاهش دید افقی به ویژه در محورهای کوهستانی، اختلال در حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، انسداد مسیرهای برف گیر، لغزش و رانش، ریزش سنگ، خسارت به محصولات کشاورزی و سازه‌ها، برخورد صاعقه، ارتفاعات کولاک و احتمال بهمن، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها ازجمله اثرات فعالیت این سامانه بارشی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل هواشناسی گیلان افزود: با توجه به لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها، رانندگان و مسافرانی که قصد تردد در محورهای کوهستانی و گردنه‌های برف‌گیر را دارند نسبت به تجهیز خودرو به امکانات ایمنی، زنجیر چرخ و لوازم گرمایشی اقدام کنند.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه مخاطرات هواشناسی برای روزهای یک شنبه تا دوشنبه هفته جاری در استان پیش‌بینی شده است، افزود: به منظور جلوگیری از وقوع حوادث و صدمات ناگواری انسانی، شهروندان و مسافران طی این مدت از کوهنوردی در مناطق کوهستانی و برپا کردن چادر و اتراق در کنار رودخانه‌ها خودداری کنند.

کد خبر 730744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.