هشدار هواشناسی درباره احتمال یخ‌زدگی و لغزندگی جاده‌ها/ تشدید بارش‌ها در کشور

سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف و باران و تشدید بارش‌ها در بیشتر استان‌های کشور و احتمال یخ‌زدگی و لغزندگی جاده‌ها تا دوشنبه هشدار داد، بنابراین افراد باید برای کاهش وقوع خطرات احتمالی هشدارهای صادر شده توسط این سازمان را مورد توجه قرار دهند.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان هواشناسی در پی پیش‌بینی ورود سامانه بارشی، بارش باران و برف، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و کاهش محسوس دما در مناطق مختلف کشور هشدار سطح نارنجی صادر کرد و طی این سامانه بارشی اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر، خسارت به سازه‌های موقت دور از انتظار نیست.

بر این اساس لازم است بدانیم سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش باران و برف، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما، برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ و کولاک برف از شنبه، پنجم اسفند، تا دوشنبه، هفتم اسفند خبر داد.

این شرایط جوی امروز در گیلان، غرب مازندران، نیمه شمالی فارس، ارتفاعات گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال خراسان رضوی، شمال ایلام، یکشنبه در قم، تهران، البرز، مازندران، گیلان، ارتفاعات گلستان، اصفهان، نیمه شرقی لرستان، شمال و شرق خوزستان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، بوشهر و دوشنبه در قم، البرز، تهران، غرب مازندران، گیلان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر، خسارت به سازه‌های موقت دور از انتظار نیست.

برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی پرهیز از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، توقف نکردن در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها را توصیه می‌کند.

در چنین شرایطی خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی، استحکام سازه‌های موقت به ویژه موکب‌های برپاشده نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

همچنین با صدور هشدار سطح نارنجی از افزایش بیشینه سرعت وزش باد موقتی بیش از ۳۰ نات و افزایش بیشینه ارتفاع موج گاهی بیش از دو متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و در دریای خزر تا بعدازظهر امروز شنبه، پنجم اسفند خبر داد.

در اثر این مخاطره جوی خطر غرق شدن شناگرها، آسیب به تورهای صیادی، آسیب به شناورهای سبک و اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی دور از انتظار نیست.

برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی منع فعالیت‌های شیلاتی و تفریحی، منع تردد شناورهای سبک، منع ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط همه فعالان دریایی توصیه می‌شود.

صدور هشدار سطح زرد به دنبال بارش باران و برف، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و گردوخاک در بعضی نقاط از امروز

همچنین لازم است بدانیم سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از بارش باران و برف، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در بعضی نقاط گردوخاک از امروز، پنجم اسفند، تا دوشنبه، هفتم اسفند، خبر داد.

این شرایط جوی امروز در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، زنجان، همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر، مازندران، گلستان، تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم، ارتفاعات سمنان، اصفهان، یزد، کرمان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، یکشنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، ایلام، زنجان، همدان، لرستان، سمنان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، هرمزگان، مرکزی، قزوین و دوشنبه در مازندران، ارتفاعات گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، اصفهان، مرکزی، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، همدان، چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات سمنان، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان، قزوین، شرق لرستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، مه آلودگی، وزش باد و کولاک برف، کاهش محسوس دما و احتمال یخ‌زدگی سطح جاده‌ها در نواحی سردسیر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت پیش‌بینی می‌شود.

برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این بارندگی‌ها پرهیز از سفرهای غیر ضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، توقف نکردن در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی، استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه موکب‌های برپاشده را توصیه می‌کند.

منتظر کاهش ۱۰ درجه‌ای دمای هوا باشید / پیش‌بینی بارش برف و باران برای امروز و فردا

پیش‌بینی بارش برف و باران در مناطق مختلف کشور / ‏‬هوا سردتر می‌شود

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت جوی در کشور اظهار کرد: امروز با ورود سامانه بارشی به کشور در بیشتر استان‌ها به‌جز خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، ابرناکی، بارش باران و برف همراه با وزش باد و کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش به صورت برف خواهد بود و در جنوب کشور رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید انتظار می‌رود.

وی افزود: امروز در غرب مازندران، گیلان و غرب فارس بارش شدت خواهد داشت و یکشنبه گستره بارندگی همراه با کاهش محسوس دما در کل کشور خواهد بود و در گیلان، مازندران، قم، اصفهان، غرب یزد، چهارمحال و بختیاری، مرکز فارس، نیمه شمالی کرمان و سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی، بارش شدت خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: دوشنبه در نوار غربی و جنوب کشور ابرناکی و بارش کاهش می‌یابد و در سایر مناطق برف و باران ادامه خواهد داشت، همچنین در جنوب سیستان و بلوچستان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید انتظار می‌رود و این سامانه در اواخر وقت از شرق کشور خارج می‌شود.

ضیائیان ادامه داد: سه‌شنبه در استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و شمالی و دامنه‌های جنوبی البرز و در غرب سواحل دریای خزر افزایش ابر و بارش پراکنده رخ می‌دهد و چهارشنبه با ورود سامانه بارشی جدیدی از جنوب غرب به کشور، به‌تدریج بارش برف و باران در کل نوار غربی و نیمه جنوبی کشور آغاز می‌شود.

وی گفت: امروز در بوشهر و شرق سمنان، فردا در مناطقی از شمال شرق، شرق و جنوب شرق و دوشنبه در نوار شرقی کشور، در بعضی از ساعت‌ها وزش باد به نسبت شدید انتظار می‌رود و از امروز تا دوشنبه در بیشتر مناطق واقع در نیمه شمالی کشور دما بین شش تا ۱۰ درجه کاهش خواهد یافت، همچنین امروز دریای خزر و خلیج‌فارس، روزهای یکشنبه و دوشنبه دریای خزر، خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و روز سه‌شنبه خلیج‌فارس و مناطق شرقی دریای عمان مواج پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی آسمان اصفهان، ابری، گاهی مه‌آلود همراه با بارش باران و برف و گاهی وزش باد با بیشینه ۱۸ و کمینه ۲ درجه سانتی‌گراد است و روز شنبه، آسمان ابری، گاهی مه‌آلود همراه با بارش باران و برف و گاهی وزش باد با بیشینه ۱۱ و کمینه ۴- درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 730554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.