بانویی که در فقه به درجه اجتهاد رسید

بسیاری از ما در حین گذر از خیابان‌ها با نام برخی از علما مواجه شده‌ایم، اما از زندگی آن‌ها اطلاع چندانی نداریم و بر همین اساس در این گزارش مروری بر زندگی قاضی نورالله شوشتری، ملافتح الله شریف کاشانی و آمنه بیگم مجلسی خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، همواره در طول تاریخ و فراز و نشیب‌های آن، مردم جامعه برای پیشبرد مسائل و الگوگیری نیازمند حضور پیشتازانی هم‌عصر با خود بودند که این وظیفه و در دوران‌های مختلف به‌دوش علما بوده است.

اگر قصد داشته باشیم صرفاً به دوران معاصر نگاهی گذرا داشته باشیم، شاهدیم که در وقایع مهم تاریخی علما بوده‌اند که در رشد و پیشرفت جامعه نقش ایفا کرده‌اند و نوجوانانی که در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، پای ثابت منبر و مساجد و سخنرانی علما بودند، در دوران دفاع مقدس تبدیل به جوانانی برومند شده و جان خود را در راه استقلال این کشور بر کف دست گذاشتند، هرچند این نقش‌آفرینی محدود به تاریخ معاصر نمی‌شود و پیش از آن و از صدر اسلام نیز قابل توجه و بحث است.

قاضی نورالله شوشتری

قاضی نورالله شوشتری در سال ۹۶۵ در شهر شوشتر واقع در استان خوزستان به دنیا آمد.

وی معروف به قاضی نورالله شوشتری یا شهید ثالث فقیه اصولی، متکلم جدلی، محدث رجالی و شاعر و عالم شیعه عهد صفویه بود.

از آثار او می‌توان به احقاق الحق و ازهاق الباطل، مجالس المومنین به زبان فارسی، الصوارم المهرقه در رد الصواعق المحرقة، به زبان عربی، مصائب النواصب، تحفه العقول، حلّ العقول، امرالعصمه، دافعة الشقاق، سحاب المطر، سبعه سیاره، الانفعالیه أجوبه مسائل السید حسن الغزنوی و مواردی از این دست اشاره داشت.

وی در سال ۱۰۱۹ قمری در حالی که حدود هفتاد سال عمر داشت در زیر شلاق کشته شد و می‌گویند بر بدن قاضی نورالله با چوب خاردار آنچنان زدند که بدنش قطعه قطعه شد، همچنین امروز مزار او در آگره هندوستان زیارتگاه مسلمانان علاقه‌مند شبه قاره است.

رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌هایشان در سال ۱۳۷٠ نیز با اشاره به شخصیت این عالم برجسته بیان کردند:

«یکی از توطئه‌هایی که امروز وجود دارد، جدا کردن شیعه از اهل بیت است. اصلًا می‌خواهند بگویند شیعیان به اهل بیت کاری ندارند؛ این‌ها خودشان را به اهل بیت چسبانده‌اند! محتوای «تحفه اثناعشریه» همین است. مؤلف، این کتاب را به نام ائمه‏ اثناعشر اسم‏گذاری کرده و می‌گوید: «سمّیته تحفة اثنی عشریّة تمسّکا بالأئمّة اثنی عشر». از همه بزرگواران از امیر المؤمنین (علیه‌السّلام) تا حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه) اسم می‌آورد؛ ولی می‌گوید ما با این‌ها سروکار نداریم این‌ها که ائمه‏ ما هستند؛ ما با این شیعه سروکار داریم که خودشان را به این‌ها چسبانده‌اند! حرف‌های اهل بیت را به عنوان حرف‌های شیعه ذکر می‌کنند و سپس رد می‌کنند!

همه‏ این‌ها، کار متمرکز را در محیط شیعی ایجاب می‌کند. در محیط شیعی، بر اساس همان اخلاص و احساس مسئولیت، انصافاً خیلی کار شده است. در طول تاریخ، علمایی از قبیل «قاضی نور اللّه» ها و دیگران و دیگران نشستند و با مظلومیت کتاب‌هایی نوشتند؛ خدای متعال هم به خاطر همان مظلومیت، برکت داده و منتشر شده است؛ لیکن گنجینه‏ ما خیلی قوی‌تر از این‌هاست.»

بانویی که در فقه به درجه اجتهاد رسید

ملافتح‌الله شریف کاشانی

ملافتح الله شریف کاشانی فرزند ملاشکرالله شریف کاشانی از عالمان تفسیری قرن دهم هجری شیعه است.

از محل، تاریخ تولد و.... وی اطلاعی در دست نیست، اما با توجه به این‌که اهل کاشان بوده و مقبره وی نیز در کاشان است، احتمال می‌رود که تولد و محل تحصیل و رشد وی نیز کاشان بوده باشد.

او انسانی مهذب و عفیف و باحیا بوده و نسبت به ثروت و مناصب دنیوی زهد خاصی داشته و از تملق و چاپلوسی ثروت و قدرت پرهیز داشته است و به سبب همین دوری و پرهیز بین عامه مردم مشهور نشده است.

از آثار او می‌توان به ترجمه قرآن به فارسی، تنبیه الغافلین و تذکرة العارفین در شرح نهج البلاغه به فارسی، خلاصه منهج (مختصر تفسیر منهج الصادقین) به فارسی، شرح احتجاج طبرسی، ترجمه کشف الغمة در تاریخ، استنساخ کتاب استبصار شیخ طوسی از استادان خود و منهج الصادقین به فارسی اشاره داشت.

سرانجام ملافتح الله شریف کاشانی در سال ۹۸۸ قنری رحلت نموده و در کاشان دفن شد.

آمنه بی گم مجلسی

آمنه دختر محمدتقی مجلسی (پدر محمدباقر مجلسی)، عالم شیعه در عصر صفویان بود.

او فقه شیعه را نزد پدر و سپس همسرش ملأ محمدصالح مازندرانی کامل کرد، طوری که به شوهرش در حل مسائل دشوار دینی نیز کمک می‌کرد و موجب تحسین او (که خودش از استادان برجسته بود) شده بود.

از آثار آمنه بی گم مجلسی می‌توان به دیوان شعر، تفسیر برخی عبارات کتاب قواعد، الاحکام علامه حلی، شرح الفیه ابن مالک، شرح شواهد سیوطی، کتابی در فقه تا باب عبادت و مواردی از این دست اشاره داشت.

آمنه ۶ فرزند داشت با این همه در اوقات فراغت خود را به دعاوی مردم می‌رسید و پرسش‌ها و مشکلات دینی و اجتماعی آنان را پاسخ می‌گفت و از محبوب‌ترین زنان دوره خود بود.

او عمری بلند داشت و در اصفهان درگذشت؛ مدفنش در مسجد جامع اصفهان نزدیک مدفن پدر و پدربزرگش است. همچنین سال درگذشت او نیز مشخص نیست و در کتب تراجم نیامده است. برخی کتب به اشتباه و گویا با استناد به یکدیگر، محل دفن او را در تخت فولاد اصفهان نوشته و عنوان کرده‌اند که بعضی از اشعار آمنه بی گم نیز بر روی قبرش نوشته شده است.

کد خبر 730389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.