بهره برداری از بزرگ‌ترین پروژه زیست محیطی شهرداری تبریز با حضور وزیر کشور

لندفیل شماره ۲ مرکز دفن بهداشتی پسماند به عنوان بزرگترین پروژه زیست محیطی شهرداری تبریز امروز با حضور وزیر کشور به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، احمد وحیدی وزیر کشور عصر امروز _پنجشنبه سوم اسفند_ در آئین بهره برداری از این پروژه محیط زیستی اظهار کرد: این پروژه اقدامی ارزشمند از سوی مدیریت شهری به شمار می‌رود و می‌تواند تا چند سال دغدغه مدیران شهری و شهروندان در این زمینه را برطرف سازد.

وی با اشاره به میزان تولید روزانه زباله در کلان شهر تبریز گفت: روزانه ۱۲۰۰ تن زباله در تبریز و شهرهای اقماری این کلان شهر تولید می‌شود که ۶۰ درصد این حجم مربوط به زباله‌های تر است. انتظار داریم این میزان از زباله تر نیز با تبدیل شدن به زباله خشک شده، در مواردی همچون استفاده به عنوان خوراک دام بتوان از آن بهره گرفت.

وحیدی ادامه داد: با بهره برداری از این مرکز، دفن بهداشتی زباله و مدیریت شیرابه‌ها به خوبی انجام یافته می‌تواند در حفظ محیط زیست نقش حائز اهمیتی ایفا کند.

حبیبه هراتی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز نیز در این مراسم تصریح کرد: این پروژه یکی از بی نظیرترین پروژه‌های استاندارد کشور بوده که تمام استانداردهای جهانی در آن رعایت شده است.

وی با اشاره به ایزوله شدن این مرکز دفن پسماند گفت: شیرابه‌های این سلول به بیرون از مدفن هدایت می‌شود و با استفاده از شیرابه تصفیه شده، می‌توان از آن برای آبیاری فضای سبز ۳۰ هکتاری این محدوده بهره گرفت.

به گفته وی، برنامه کاهش میزان تولید زباله در دستور کار مدیریت شهری تبریز قرار گرفته و سیستم جمع آوری خشکاله راه اندازی شده است.

پروژه توسعه مرکز دفن بهداشتی پسماند تبریز یکی از بزرگترین پروژه‌های در حال حاضر است که به صورت کاملاً مهندسی و با تکیه بر تجارب علمی با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان و با ظرفیت یک میلیون و ۴۰۰ متر مکعب امروز با حضور احمد وحیدی وزیر کشور افتتاح شد. با اجرای این پروژه از دفن سنتی زباله در تبریز فاصله گرفته و پسماندهای شهری تبریز در سلول‌های مشخص دفن می‌شود که هم شیرابه‌های آنها قابل کنترل باشد و هم از تصاعد گازهای آلاینده در محیط شهر جلوگیری شود.

توسعه و افزایش ظرفیت دفن بهداشتی پسماند تبریز، حفاظت از محیط زیست از طریق دفن بهداشتی پسماند، کنترل شیرآبه حاصل از پسماند و جلوگیری از نفوذ به آب‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها و ایجاد مرکز زباله و برگشت سرمایه تنها بخشی از مزایای احداث این پروژه زیست محیطی است.

این پروژه در مساحت ۱۰ هکتار و ظرفیت ۵ ساله به بهره برداری رسید که می‌تواند سهم بزرگی در راستای تحقق اهداف زیست محیطی و شاخص‌های توسعه پایدار ایفا کند.

همچنین امروز با حضور وزیر کشور پروژه ساماندهی، مدیریت و کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب نیز با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان در مساحت ۶ هزار متر مربع به بهره برداری رسید.

در آستانه عید بزرگ نیمه شعبان، امروز چند پروژه کلان شهری و همچنین طرح‌های عمرانی و خدماتی شهرداری تبریز با اعتبار سه هزار و ۷۰ میلیارد تومان با حضور احمد وحیدی وزیر کشور افتتاح و به بهره برداری رسید.

کد خبر 730325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.