دانشگاه، آشیانه‌ای است که فناوری از آن استخراج می‌شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در «آیین اعطای جایزه ملی فناوری نکست» گفت: دانشگاه، آشیانه‌ای است که فناوری از آن استخراج می‌شود. آزمایشگاه‌ها و نشنال لب‌ها و نیز شرکت‌های توسعه‌یافته از جمله سه کنام یا آشیانه مهم هستند که فناوری می‌تواند در بستر آن رشد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در آئین اعطای جایزه ملی فناوری نکست که شامگاه دوم اسفند در سه حوزه «هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت ۴»، اتصال‌پذیری، ارتباطات و میکروالکترونیک» و «زیست‌فناوری و زیست‌مهندسی» در هتل عباسی اصفهان برگزار شد با بیان اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان یکی از پرافتخارترین مجموعه‌های علمی و فناوری کشور است، اظهار کرد: اصفهان برای ما خانه امید است و به‌عنوان دومین استان پیشران در حوزه فناوری، اکنون میزبان این رویداد شده است.

وی افزود: اگر امروز شرکت‌های دانش‌بنیان کار می‌کنند، ثمره زحماتی است که بذر آن ۲۰ سال پیش کاشته شده است. معاونان و وزرای قبلی علوم، تحقیقات و فناوری از جمله ستاری، سلطان‌خوان و واعظ‌زاده و وزرای قبلی، ۲۰ سال زحمت کشیدند تا فناوری‌های امروز به دست آمده است.

دهقانی فیروزآبادی یکی از آسیب‌های این حوزه را یادآور شد و در این باره تصریح کرد: گاهی ممکن است گرما و حلاوتی در پیرامون اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان موفق که به محصول رسیده‌اند شکل بگیرد که این امر می‌تواند اهمیت توسعه فناوری و فکر کردن به محصول بعدی را به حاشیه ببرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با اشاره به پارادایم فکری معاونت علوم ادامه داد: ما در معاونت علمی با یک پارادایم فکری طراحی شده حرکت می‌کنیم. در تمام دنیا فناوری در سه آشیانه رشد می‌کند. یک آشیانه، دانشگاه است؛ آشیانه‌ای که فناوری از آن استخراج می‌شود، همچنین برنامه‌هایی که بنیاد علم در نظر دارد یا برنامه‌هایی که معاونت علمی با دانشگاه‌ها پیش می‌برد، ابزار توسعه فناوری در کنام دانشگاه‌ها است.

وی ادامه داد: کنام دیگر، آزمایشگاه‌ها و نشنال لب‌ها (national lab) در دنیا و مراکز ملی فناوری هستند که در برنامه هفتم توسعه شش مورد از آن‌ها مصوب شده است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: ما نیاز داریم که مراکز بزرگ فاخر با زیرساخت‌های عظیم داشته باشیم که محل آفرینش و تولید فناوری باشد. این برنامه دوم معاونت علمی است که امیدوار هستیم تا دو سال آینده چهار مرکز آفرینش و فناوری در کشور ایجاد شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در پایان یادآور شد: در این باره، از همه مهم‌تر شرکت‌های توسعه‌یافته هستند؛ ما معتقد هستیم که فناوری در هیچ‌جا آشیانه‌ای بهتر از شرکت‌های فناور پیشرو ندارد و تمام شرکت‌هایی که در رویداد نکست شرکت کرده‌اند، شرکت‌های تراز فناور دانش‌بنیان هستند.

کد خبر 730160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.