پایتخت آب در وضعیت قرمز آبی/ تغییر الگوی کشت، انقلابی در صنعت کشاورزی

چهارمحال‌وبختیاری امروز با بحرانی به نام کمبود آب دست‌وپنجه نرم می‌کند و این بحران تاثیر مستقیمی در صنعت کشاورزی برجای خواهد گذاشت، صنعتی که گذران زندگی بسیاری از مردم این استان به آن وابسته بوده و سرپا ماندن آن نیازمند ایجاد تغییراتی در الگوی کشت است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، استانی که به پایتخت آب کشور و استان چشمه‌های خروشان معروف است و حدود ۱۰ درصد از آب‌های کشور را به خود اختصاص داده و سرچشمه رودهای بزرگ کشور از جمله کارون و زاینده‌رود است، امروز با بحران به نام کمبود آب دست‌وپنجه نرم می‌کند، یقیناً صنعت کشاورزی، نخستین قربانی کمبود آب خواهد بود، صنعتی که اکثر مردم این استان با آن گذران زندگی می‌کنند و اگر تدابیر لازم در این رابط اتخاذ نشود، ممکن است صدمات جبران ناپذیری به این صنعت وارد شود.

۳۸ درصد کمبود بارش در چهارمحال‌وبختیاری وجود دارد

معصومه نوروزی معاون توسعه، پیش‌بینی و مدیریت بحران اداره کل هواشناسی در رابطه با کمبود بارش‌ها به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سال‌هاست که چهارمحال و بختیاری تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته است و بارش‌های سال‌جاری در استان نسبت به میانگین بلندمدت کاهش را نشان می‌دهند.

نوروزی ادامه می‌دهد: تغییر اقلیم، مهم‌ترین عامل این کمبود بارش‌هاست، تغییر اقلیم موجب رخداد شرایط حدی می‌شود و فرکانس رخداد شرایط حدی طی سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است، یعنی بارندگی‌ها در برخی مناطق مختلف به‌صورت غیرطبیعی و فرانرمال رخ می‌دهد و در برخی مناطق نیز خشکسالی و کاهش بارش را در پی دارد، جهت کاهش پیامدهای تغییر اقلیم نگاه ویژه مسئولان به ویژه در رابطه با مدیریت منابع آب امری ضروری است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان تصریح می‌کند: متأسفانه در پی گرمایش جهانی، افزایش دما هم در استان کاملاً مشهود است، به طوری که میانگین دمای استان از ابتدای فصل زمستان تاکنون ۳/۶ درجه سانتی‌گراد نسبت به میانگین بلندمدت افزایش داشته است که این خود یک فاجعه است، چرا که دمای میانگین جهانی در سال ۲۰۲۳ حدود ۱/۵ درجه افزایش داشته است.

وی بیان اینکه تغییرات اقلیمی از سه دهه گذشته آغاز شده است که طی آن با افزایش دما مواجه بوده‌ایم، اضافه می‌کند: میانگین افزایش دما در سال زراعی جاری در کشور دو درجه سلسیوس و در استان ۲/۵ درجه بوده است، این یعنی افزایش دما در استان نسبت به میانگین کشور ۰/۵ درجه بیشتر است.

معصومه نوروزی می‌گوید: دو عامل اساسی در سال جاری باعث افزایش دما شده است، یکی پدیده ال‌نینو یا همان افزایش دمای آب اقیانوس آرام حاره‌ای نسبت به میانگین و دیگری تغییر اقلیم که در نتیجه افزایش گازهای گلخانه‌ای در پی افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی و فعالیت‌های صنعتی بشر صورت گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: این افزایش دماها یکی از علل تغییر در نوع بارش‌ها و تبدیل بارش‌ها در استان از برف به صورت باران و ذوب زودهنگام برف‌ها و یخچال‌ها شده است.

پایتخت آب در وضعیت قرمز آبی/ تغییر الگوی کشت، انقلابی در صنعت کشاورزی

افزایش دما باعث آسیب به گونه‌های مختلف کشاورزی می‌شود

حسن جهانبازی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در خصوص تأثیر خشکسالی بر کشاورزی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در رابطه با تغییر اقلیم، سه مورد هم‌زمان باهم رخ داده است، کاهش بارش‌ها، افزایش دما، و تغییر در نوع بارش‌ها که هر سه منجر به کاهش منابع آبی در استان شده است.

وی می‌افزاید: افزایش دما باعث آسیب به گونه‌های مختلف کشاورزی می‌شود که نمونه آن در استان باز شدن زودهنگام گل‌های درختان بادام در سامان است.

جهانبازی ادامه می‌دهد: به واسطه پایین آمدن آب‌های زیرزمینی در استان همه دشت‌های چهارمحال و بختیاری در وضعیت بحرانی قرار دارند و بعضی از دشت‌ها مثل دشت خانمیرزا به سمت شوری رفته‌اند و این می‌تواند یک زنگ خطر جدی باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان تصریح می‌کند: در دهه‌های گذشته در بعضی از دشت‌های معضل ایستابی آب وجود داشت و برای کشت نیاز به زهکشی بود اما امروز باید چند ده متر چاه حفر شود تا به آب رسید، این موضوع یعنی بحران آب جدی است.

وی با بیان اینکه البته بررسی‌های گاه‌شناسی نشان می‌دهد که در مقطع‌هایی میزان بارش‌ها حتی از وضعیت کنونی هم کمتر بوده است، می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد که سطوح کشاورزی و مصرف آب افزایشی نداشته اما میزان تولید مواد غذایی افزایش داشته است، یعنی با آب کمتر غذا بیشتری تولید شده است که این نتیجه بهره‌وری است که در جهاد کشاورزی به دنبال آن هستیم، باید قبول کرد که استان در آستانه یک تغییر اقلیم جدی است و باید با این تغییر سازگار شد.

وی با بیان اینکه ارقام گندمی تولید شده است که پتانسیل عملکردی آن ۱۰ تا ۱۲ تن و نسبت به کم‌آبی و آفات بسیار مقاوم هستند و این موضوع در محصولات دیگر هم اتفاق افتاده است، ادامه می‌دهد: تغییر الگو کشت و کشت محصولات بومی و انحصاری استان می‌تواند در صنعت کشاورزی چهارمحال و بختیاری انقلابی ایجاد کند و یکی از راهکارهای مؤثر در مواجه با تغییر اقلیم باشد.

به گزارش ایمنا، روش‌های نظیر «تغییر الگوی کشت» و «مدیریت منابع آب» می‌تواند تا حدود زیادی اثرات خشکسالی و کم‌آبی را کمتر کند، راهکارهایی که می‌تواند به وضعیت فعلی کمک خوبی کند.

کد خبر 730137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.