مسیر خودکفایی در تولید گل و گیاه را هموار کردیم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: تمام تدابیر لازم برای کاهش مصرف آب در فضای سبز شهر اصفهان را اتخاذ و مسیر خودکفایی در تولید گل و گیاه را هموار کردیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجید عرفان‌منش امروز _چهارشنبه دوم اسفند_ در تور بازدید خبرنگاران از مراکز پرورش گل و گیاه اظهار کرد: برای پشتیبانی مجموعه فضای سبز شهر از نظر فنی و تولیدات سازوکاری در شهر وجود نداشت، اما در دو سال گذشته با حمایت مدیریت شهر، مراکز تولید گیاهان پوششی و گل و گیاه فصلی که رو به تعطیلی بود، مورد توجه و پشتیبانی قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه نگاه ما در حوزه تولیدات، نگاه خودکفایی است تصریح کرد: عمده بذر گل و گیاه وارداتی است، پذیرش این موضوع برای ما به عنوان یک ایرانی بسیار سخت است.

عرفان‌منش تصریح کرد: تولید بذر و دستیابی به پروتکل آن بسیار سخت است، اما ما با روش میان بر و به روش کشت بافت تولیدات را انجام دادیم و از واردات بذر خارجی به عنوان یک هدف ملی جلوگیری می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه اگر شرکت دانش بنیان مطمئن شود برای تولیدات خود بازار مصرف دارد به سمت تولید می‌رود افزود: دستاوردهای امروز با استفاده از ظرفیت شرکت دانش بنیان و با توانمندسازی شکل گرفت و مسیر خودکفایی را در حوزه گل و گیاه هموار کردیم، مهمی که کمتر کسی در کشور روی آن فکر می‌کرد.

وی ادامه داد؛ بالغ بر هزار شهر در کشور داریم که در باغچه‌های سطح شهر گل می‌کارند و در ابن راستا سالانه ۲۰۰ میلیون یورو واردات بذر داریم یادآور شد: اگر ما روش کشت بافت را در کشور توسعه دهیم، علاوه بر اینکه از خروج ارز جلوگیری می‌کنیم، علم و فناوری آن را نیز در کشور آوردیم و دستاوردهای مهمی محسوب می‌شود.

عرفان منش با بیان اینکه در ادوار گذشته با نگاه مدیریت مصرف آب، نسبت به کاشت چمن در سطح شهر نگاه مخالفت آمیزی وجود داشت گفت: بر این اساس شهروندان به تدریج در استفاده از چمن و فضای سبز بی بهره می‌شدند در حالی که شهروندان علاقه به بستر سبز و چمن دارند، در این راستا در سازمان نگاه به تولید گیاهان بومی شکل گرفت تا در پارک‌ها بستر سبز و چمن که مصرف آب کمتری دارند، داشته باشیم و در این دو سال دستاوردهای خوبی را رقم زدیم.

وی گفت: سازمان در اجرای اقدامات علاوه بر ایفای نقش خود در شهر، نقش ملی خود را نیز دنبال می‌کند، زیرا بقیه شهرها ما را الگوی خود قرار می‌دهند.

عرفان منش با اشاره به اینکه بعضی درختان همچون بید مجنون و اکالیپتوس حس مادرانه و درختان شاخه افراشته همچون کاج و سرو جنبه پدرانه دارد افزود: این نوع خاصیت درختان در کاشت آنها در فضاهای مختلف از جمله تفریحی لحاظ می‌شود، در پارک‌ها و فضای تفرجگاهی درختان شاخه آویزان و برگ پهن و در عرصه جنگلی و حاشیه شهر مخروط داران کاشته می‌شود.

وی افزود: در مرکز تولیدی جروکان از سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی کردیم که همه نیازهای شهر در تأمین گل‌های فصلی در آن انجام شود، مرکز محمودآباد را که مجموعه‌ای تحقیقاتی بود، تبدیل به اولین مرکز تولید گیاهان پوششی کشور کردیم.

به گفته وی از تابستان پارسال ۱۷۰ هزار مترمربع انواع چمن گرمسیری تولید کردیم، این نوع چمن مناسب اقلیم ما است و نیاز آبی کمتری دارد، این در حالی است که علاوه بر بحران آب در اصفهان، در شهر با بحران کیفیت خاک نیز روبرو هستیم.

عرفان‌منش با تاکید بر اینکه توجه به ظرفیت ژنتیکی بومی خودمان نکرده بودیم اما ما این نگاه را تغییر دادیم افزود: در این راستا با توجه به ظرفیت ژنتیکی خودمان پوشش گیاهی شهر را جایگزین می‌کنیم.

وی از اجرای طرح هوشمند سازی آبیاری در منطقه سه شهر اصفهان خبر داد تصریح کرد: به کمک شرکت دانش بنیان، هوشمندانه آبیاری کردن و اینکه چه مقدار آب در چه زمانی و چگونه برای فضای سبز استفاده کنیم را تحقق خواهیم داد، در کشور ممکن است آبیاری مکانیزه باشد اما هوشمندانه نیست، ما در اصفهان آن را امکان پذیر خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: به لیمو گونه گیاهی پوششی و رونده است که در پارک مادر منطقه ۱۲ آن را توسعه دادیم.

وی ادامه داد: تمام تدابیر لازم برای کاهش مصرف آب در فضای سبز شهر اصفهان را اتخاذ کردیم، این مهم در سطح شعار و حرف باقی نمانده است.
عرفان منش یادآور شد: اصفهان تنها شهری است که فضای سبز آن حصار ندارد، اگر چه گاهی به سمت خسارت بر فضای سبز پیش می‌رویم.

وی افزود: از ظرفیت سایر شهرهای کشور نیز همچون بندرعباس در تولید چمن گرمسیری بهره می بریم، ما نیز برای شهرهایی همچون رفسنجان گرگان پشتیبانی فنی و نظارت را انجام دادیم، به لحاظ تولیدات هم با توجه به ظرفیت‌های قانونی مبادلات بین شهری داریم.

عرفان منش تصریح کرد: دو دوره کشت بافت توسط شرکت دانش بنیان تولید شده آیا، اکنون دوره سوم آن در حال انجام است، فقط شهرداری اصفهان است که به تکنولوژی کشت بافت برای تولید بخشی از کل‌های فصلی ورود کرده است در حالی است که دیگر شهرداری‌ها هنوز به آن ورود نکردند.

کد خبر 730020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.