تأمین شیرخشک نوزادان به وضعیت پایدار رسید؟

چندی پیش بود که خبر از کمبود شیرخشک تبدیل به نگرانی والدین شده بود، اما امروز طبق گفته مسئولان مربوطه، تولید داخل به‌طور کامل نیاز بازار را تأمین می‌کند، هیچ مجوز جدیدی برای واردات شیرخشک صادر نشده است و تمام برندهای شیرخشک که مردم نیاز دارند در بازار وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، داستان کمبود شیرخشک در داروخانه‌ها و تلاش خانواده‌ها برای تهیه این محصول غذایی، چالشی بود که برای مدتی والدین نوزادان را درگیر کرد، اما با تلاش مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای جبران کمبود شدید بازار، تصمیم به واردات این محصول گرفته شد.

از سوی دیگر گزارش‌ها حکایت از آن دارد که استفاده از شیرخشک‌های وارداتی چندان با استقبال خانواده‌ها مواجه نشده است، واردات شیرخشک در حالی در دستور کار قرار گرفت که پنج کارخانه تولید کننده شیرخشک در ایران سالانه ظرفیت تولید بیش از ۱۲۰ میلیون قوطی شیرخشک رگولار و رژیمی دارند و این مقدار بیش از نیاز مصرف داخلی (۶۰ میلیون قوطی) است.

ایران ۱۵ سال است در تولید شیر خشک به خودکفایی رسیده است، اما با وجود این، وزارت بهداشت واردات ۳۰ میلیون قوطی شیر خشک از ترکیه برای به آرامش رساندن بازار پرتلاطم شیرخشک را در دستور کار قرار داد و از سوی دیگر تولید کنندگان داخلی می‌گویند شیرخشک‌های وارداتی نه تنها مشکلی از کمبود را حل نکرد، بلکه ارزبری چند برابر و مصرف یارانه بالاتر را به دولت تحمیل کرد.

پایداری وضعیت تأمین شیرخشک در کشور

سجاد اسماعیلی، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره آخرین وضعیت تولید و توزیع شیر خشک در کشور اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت تأمین شیرخشک‌های معمولی و رژیمی در کشور پایدار است و به میزان کافی در داروخانه‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: ۹۹.۸ درصد تأمین شیرخشک از تولید داخلی انجام می‌شود و ۰.۲ درصد نیز مربوط به مجوزهای صادر شده قبلی واردات است، در مجموع طی یک ماه گذشته هیچ مجوز جدیدی برای واردات شیرخشک صادر نشده و تولید داخل به‌طور کامل نیاز بازار را تأمین می‌کند؛ همچنین تمام برندهای شیرخشک که مردم نیاز دارند در بازار وجود دارد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: نرخ استعلام‌ها از داروخانه‌ها نیز افزایش یافته و این نشان می‌دهد که مردم با ارائه کد ملی، شیرخشک مورد نیاز خود را با نرخ قبلی از داروخانه‌ها دریافت می‌کنند؛ گزارش‌های احتمالی مردمی نیز با اعزام تیم بازرسی سازمان غذا و دارو و معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌ها، مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد و با داروخانه متخلف نیز برخورد جدی می‌شود.

وی درباره تولید ماهانه شیرخشک در کشور عنوان کرد: زمانی که تولیدکنندگان سه شیفته کار می‌کردند حدود هشت تا ۸.۵ میلیون قوطی شیر خشک در کشور تولید می‌شد و اکنون تولید حدود شش میلیون ماهانه شیرخشک در کشور انجام می‌شود؛ در مجموع نیاز بازار به طور کامل تأمین است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

تأمین شیرخشک نوزادان به وضعیت پایدار رسید؟

شیرخشک را از داروخانه‌ها تهیه کنید

علیمرادیان، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: ماهانه در استان بین ۲۵ تا ۳۵ هزار قوطی شیرخشک معمولی مصرف می‌شود، در صورت مصرف بیشتر شیرخشک در ماه والدین می‌توانند ۱۰ قوطی شیرخشک به قیمت آزاد نیز دریافت کنند.

وی ادامه داد: تلاش علوم پزشکی تأمین نیاز خانواده‌ها است و در راهکار ارائه شیرخشک با کد ملی برای جلوگیری از قاچاق شیرخشک به خارج و استفاده غیر قانونی در مکان‌هایی مانند باشگاه‌های ورزشی است.

حیدر محمدی، معاون وزیر بهداشت نیز اظهار کرد: از بیست‌وپنجم آبان سال جاری، سیاست ارزی شیرخشک به ارز ترجیحی منتقل شد و مابقی هزینه افزایش آن را از طریق بیمه پوشش داده‌ایم، البته افراد برای استفاده از یارانه آن باید شیرخشک را از داروخانه و با ارائه کد ملی کودک زیر دو سال دریافت کنند.

کد خبر 729750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.