کودکان باید در فعالیت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه شرکت داده شوند

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان گفت: برای فراهم‌کردن شادی اصیل و خالص باید اقداماتی توسط برنامه‌ریزان شهری، فرهنگی و آموزشی انجام شود و کودکان در فعالیت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه شرکت داده شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمد عابدی در حاشیه ویژه برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با موضوع نشاط اجتماعی با اشاره به نشاط اجتماعی در کودکان اظهار کرد: نشاط اجتماعی یا شادی اجتماعی در دو حیطه روانشناسی و جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: دو نوع شادی یا نشاط اجتماعی وجود دارد که یکی از آن‌ها نظریات قدیمی‌تر را در بر می‌گیرد و از آن با عنوان شادی یا نشاط لذت‌گرا نام برده می‌شود؛ فرد باید کارهایی را انجام دهد که در لحظه شاد می‌شود، داشتن خانه و اتومبیل و رفتن به رستوران و انجام بازی در لحظه یک فرد را شاد می‌کند و معمولاً تعریفی که روان‌شناسان به حداکثررساندن لذت و به حداقل رساندن درد و رنج را برای شادی لذت‌گرا عنوان می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه باید عاطفه مثبت و هیجانات مثبت از جمله شادی، امید و خوش‌بینی را در این نوع از نشاط افزایش دهیم و درد و رنج از جمله ترس، خشم، اضطراب و کینه و نفرت را کم کنیم. خاطرنشان کرد: نظریه جدید در خصوص شادی، به شادی اصیل اطلاق می‌شود در این نوع از شادی دو فاکتور به جز لذت وجود دارد که یکی از آن‌ها فعالیت و دیگری معنا است.

عابدی با اشاره به اثرات شادی و نشاط روی کودکان ادامه داد: وقتی که یک کودک شاد باشد، تمام ابعاد وجودی او مورد تأثیر قرار می‌گیرد، روی رفتار کودک تأثیر می‌گذارد و خیلی از مشکلات رفتاری کودکان از جمله لج بازی، پرخاشگری و نافرمانی کاهش پیدا می‌کند و عملکرد یادگیری را در کودکان تسهیل می‌کند.

وی گفت: شادی و نشاط کودکان روی روابط اجتماعی آن‌ها از جمله دوست‌یابی، ارتباطات با هم‌کلاسی‌ها و خانواده تأثیر می‌گذارد، همچنین این شادی و نشاط بر روی شناخت کودکان نیز تأثیر می‌گذارد و کودکان شاد از نظر توجه، سرعت و حافظه عالی هستند، اما کودکانی که شاد نیستند و دارای غم و اضطراب هستند این موضوع بر روی سرعت و توجه و حافظه آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان افزود: نکته مهم که در روانشناسی مورد تاکید زیادی قرار گرفته این است که چیزی را که ما نداریم نمی‌توانیم به کودکان هدیه دهیم یعنی اگر ما مسئولان، برنامه‌ریزان شهری، مراکز فرهنگی و آموزشی و انسان‌های بزرگ‌تر شاد نباشیم، نمی‌توانیم کودکان را شاد کنیم.

عابدی با بیان اینکه برای شاد کردن کودکان باید بر اساس طبقه‌بندی، در درجه اول بسترهای شادی لذت‌گرا و بستری برای برگزاری مسابقات ورزشی و حضور کودکان در جشنواره‌ها را فراهم کنیم، ادامه داد: برای فراهم‌کردن شادی اصیل و خالص باید اقداماتی توسط برنامه‌ریزان شهری، فرهنگی و آموزشی انجام شود و کودکان در فعالیت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه شرکت کنند تا از درون شاد شوند.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش و مدارس می‌توانند به کودکان یاد دهند که با هم موفق شویم و بچه‌ها را از حالت رقابت خارج کنند در این صورت آن‌ها ذاتاً شاد می‌شوند و به دانش‌آموزان یاد می‌دهند که اگر دوستان او در کلاس و مدرسه از لحاظ اقتصادی و فرهنگی ضعیف هستند و نمی‌تواند در کلاس‌های خصوصی یا فوق برنامه شرکت کند، دیگر دانش‌آموزان به او کمک کنند.

چاشنی شادی اصیل باید فعالیت باشد

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه چاشنی شادی اصیل باید فعالیت باشد و حالتی که برای کودکان بسترهایی را فراهم کند که از خانه خارج شوند و تحرک داشته باشند و این تحرک موجب کسب شادی و نشاط کودکان شود، تاکید کرد: باید به کارهایی که کودکان انجام می‌دهند معنا دهیم، همچون حالت‌ها و رفتارهای کمک‌رسانی و خردمندانه‌ای که انجام می‌دهند.

عابدی با بیان اینکه اگر شهردار بودم غیر از کارهای خوبی که در زمینه عمرانی انجام می‌دادم، مشاوران روان‌شناسی را برای ایجاد هیجانات مثبت در شهر از جمله شادی، سرزندگی و خوش‌بینی، امید، افتخار و غرور استخدام می‌کردم، اظهار داشت: این موضوع وقتی در شهر جریان پیدا می‌کند که انسان‌های بزرگ‌تر، خانواده‌ها و کودکان مقداری حالت خود تعیین‌گری داشته باشند یعنی حق انتخاب داشته باشند، درواقع در فعالیت‌هایی که برای جامعه انجام می‌دهند مقداری حق انتخاب به شهروندان و کودکان بدهند و به‌طور غیر مستقیم هیجان مثبت و شادی کودکان را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه نشاط یا شادی یکی از مؤلفه‌های روانشناسی مثبت است که حتی بعضی از روانشناسان رشته روان شناسی مثبت را رشته خوب زیستن یا شاد زیستن می‌نامند، تصریح کرد: به‌عنوان مثال در هفته یک روز حق انتخاب را به دانش‌آموزان بدهند که از مترو یا اتوبوس به‌صورت رایگان استفاده کنند، این حق انتخاب از درون کودک و خانواده او را شاد می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان با بیان دومین مورد مشورت به شهردار و تیم مدیریت شهری، انجام فعالیت‌های غیر منتظره است، خاطرنشان کرد: همه نمی‌توانند در بسترهایی از جمله شهربازی، خانه کودک و فرهنگسراها که شهرداری در شهر فراهم کرده حضور پیدا کنند و باید گاهی به‌صورت تصادفی پیامکی از طریق شهردار به خانواده‌ها داده شود که امروز به‌صورت خانوادگی مهمان خانه کودک و یا شهربازی هستید، این‌گونه کارها می‌تواند موجب نشاط و شادی خانواده‌ها و کودکان شود.

کد خبر 729710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.