رویکرد اصلاحی دیوان عالی کشور در نظارت بر عملکرد محاکم است

رئیس دیوان عالی کشور گفت: رویکرد اصلی ما اصلاحی و ارتقا است، نظارت‌ها باید به‌طور صحیح، هوشمند و هدفمند اعمال شود تا در پیشبرد امور و اهداف ترسیم شده در سند تحول قضائی ثمربخش واقع شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در جلسه‌ای با حضور رئیس و برخی قضات محاکم کیفری دو تهران با تبریک اعیاد شعبانیه و به ویژه نیمه شعبان اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: افضل الأعمال انتظار الفرج، برترین کارهای امت من، انتظار فرج است؛ انتظار عامل پویایی و سازندگی فرد و اجتماع است، انسان منتظر با رعایت همه شرایط انتظار به همان شأن و منزلتی که مورد انتظار اسلام است، می‌رسد و به بالاترین نقطه کامل نائل می‌شود.

وی افزود: جلسات هم‌اندیشی بین قضات محاکم و قضات دیوان عالی کشور با هدف افزایش اتقان آرای قضائی باید مستمر باشد.

رئیس دیوان عالی با اشاره به انتظارات رهبری انقلاب از قوه قضائیه به اصل ۱۶۱ قانون اساسی و نظارت دیوان عالی کشور بر حسن اجرای قوانین در محاکم و دادگاه‌ها تصریح کرد: نظارت‌ها باید به نحو صحیح، هوشمند و هدفمند اعمال شود تا در پیشبرد امور و اهداف ترسیم شده در سند تحول قضائی ثمربخش واقع شود.

وی با تاکید بر اینکه شأن قضات محاکم باید حفظ شود، افزود: هدف ما در نظارت بر عملکرد محاکم مچ‌گیری نیست و رویکرد اصلی ما اصلاحی است.

حجت‌الاسلام منتظری تصریح کرد: کار محاکم سنگین و حساس است و همکاران ما در محاکم وظایف خطیری را برعهده دارند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ارتقای محاکم گفت: باید به‌گونه‌ای تلاش کنیم که ایرادات و اشکالات در آرای محاکم به حداقل برسد و نقض آرا در دیوان عالی کشور در کمترین وضعیت ممکن قرار گیرد.

رئیس دیوان عالی ادامه داد: اتقان آرا باید در اولویت امور باشد و در این زمینه از پیشنهادهای قضات محاکم در مقوله نظارت و اتقان آرا استقبال می‌کنیم.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی، کارگاه‌های تخصصی و نظارت مستمر و ارزیابی از محاکم را از برنامه‌های عملیاتی دیوان عالی کشور در جهت افزایش اتقان آرای قضائی در محاکم اعلام و خاطرنشان کرد: عمل به مُرِّ قانون و صدور احکام قضائی مبتنی بر آن، وظیفه ذاتی ما در محاکم است و قضات در صدور آرا دقت لازم را در جهت پیشگیری از وقوع جرم داشته باشند و آرایی صادر کنند که جنبه بازدارندگی داشته باشد.

کد خبر 729698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.