دارایی‌های ارزی بابک زنجانی وارد خزانه می‌شود/ استقبال ۶۰ درصد افراد مشمول از طرح فجرانه

سخنگوی دولت گفت: دارایی‌های ارزی متعلق به بابک زنجانی در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته تا مثل سایر دارایی‌ها وارد خزانه کشور و تحت مدیریت خزانه مصرف شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، علی بهادری جهرمی امروز _ سه‌شنبه یکم اسفند_ در نشست خبری ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، ولادت حضرت علی اکبر و روز جوان اظهار کرد: با توجه به تناسب این ایام اولین جلسه شورای عالی جوانان که نام آن با موافقت رئیس جمهور به شورای عالی جوان و نوجوان تغییر کرده، به ریاست رئیس جمهور تشکیل خواهد شد.

وی افزود: بعد از اینکه یک دهه این جلسات را نداشتیم در این دولت جلسات متعددی برگزار شده و قرار است بسته‌های حمایتی متعددی در حمایت از ازدواج و اشتغال جوانان در این جلسات پیشبینی شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: در هفته جوان جشنواره جوانان برتر ایران زمین نیر برگزار خواهد شد که در ده محور مختلف جوانان نمونه با انجام فرآیندهای مختلف ارزیابی مورد شناسایی قرار گرفتند و رقابت تنگاتنگی داشتند و این جشنواره در سطح ملی برگزار خواهد شد.

بهادری جهرمی تصریح کرد: پایان هفته رئیس جمهور در سفر استانی خود به استان خوزستان می‌روند. در این دو سال به دلیل اهمیت استان‌های حاشیه‌ای که کمتر به آنان توجه شده چندین سفر به استان خوزستان انجام شده است.

وی بیان کرد: علاوه بر این معاون اول جلسه پیگیری مصوبات و توسعه استان سیستان را امروز برگزار خواهند کرد، اولویت دهی به طرح‌های خاصی که در دو استان هست از زمان انتخاب استاندار این استان‌ها شروع شد و اختیارات ویژه ای به استانداران داده شده، در سفر پایان هفته رئیس جمهور نیز طرح‌های بسیاری از جمله بیمارستان ۶۴ تخت خوابی ماهشهر، طرح‌های آب رسانی متعدد و طرح‌های حوزه‌های فولادی و صنعتی اجرا خواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در راستای فرمایشات رهبری علاوه بر جلسه اتاق بازرگانی که برگزار شد، روز گذشته معاون اول رئیس جمهور جلسه‌ای با کارآفرینان بخش خصوصی داشتند و تیم اقتصادی دولت همراهی کردند رئیس جمهور را و مسائل اولویت دار کارآفرینان و بخش خصوصی پیگیری می‌شود تا مسیر توسعه و رشد اقتصادی مردم تسهیل شود و دولت بتواند نقش خود را در تسهیل این امر ایفا کند.

بهادری جهرمی درباره دو مصوبه اخیر هیأت وزیران در جلسه اخیر روز یکشنبه گفت: در این جلسه آئین نامه‌ای در راستای قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی تصویب شد که عزیزانی که تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و در دهک‌های پایین هستند از پرداخت حق بیمه معاف شدند تا حمایتی از آنان باشد، البته پیشتر نیز این گروه از پرداخت عوارض نقل و انتقال املاک معاف شده بودند.

وی افزود: همچنین آئین نامه یکپارچه سازی خدمات زنان سرپرست خانوار برای حمایت مؤثر و هدفمند از آنان تصویب شد که بتواند همه خدمات را یکپارچه کند و در دسترس و شفاف باشد.

دارایی‌های زنجانی وارد خزانه کشور می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت دارایی‌های ارزی بابک زنجانی به کشور اظهار کرد: از تلاش‌های سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضائیه در این زمینه قدردانی می‌کنیم. دارایی‌های ارزی متعلق به بابک زنجانی در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته تا مثل سایر دارایی‌ها وارد خزانه کشور و تحت مدیریت خزانه مصرف شود.

سخنگوی دولت در رابطه با نرخ سود بانکی گفت: نرخ سود بانکی همان نرخ سود بانکی گذشته است. انتشار اوراق سپرده خاص در ادوار گذشته برای طرح‌های خاص و حمایت از رشد اقتصادی وجود داشته است و جهت سرعت بخشی به انجام این خدمات تولیدی یا خدمات رشد آفرین به طور خاص طرح‌های خاصی در شورای پول و اعتبار برای تأمین مالی آن طرح‌ها که اولویت جامعه تولیدگنندگان و کارآفرینان کشور هم بود به تصویب رسید و اجازه انتشار میزان خاصی اوراق مشارکت با این نرخ صادر شد که به صورت موردی اقدام شده است و تأثیری روی نرخ سپرده بانکی ندارد.

بهادری جهرمی در رابطه با تراز تجاری خارجی کشور گفت: تجارت خارجی در ده ماه نخست سال جاری ۱۲۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۴ درصد افزایش داشته است و تراز نیز ۱۷ درصد مثبت است.

وی درخصوص مدیریت منابع ارزی کشور اظهار کرد: این امر در اختیار بانک مرکزی است که البته با همکاری وزارت خانه‌های تولیدی کشور مانند وزارت صمت و جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت انجام می‌شود؛ درحال حاضر نیز منابع ارزی ما قابل قبول است و نسبت به سال‌های گذشته نیز افزایش داشته است. بانک مرکزی با همکاری وزارت صمت اولویت‌های نیازهای ارزی را مشخص می‌کنند که منابع ارزی در چه حوزه‌ای محل مصرف قرار بگیرد تا رشد اقتصادی بیشتری را رقم بزند.

سخنگوی دولت در رابطه با اقدامات دولت در رابطه با جوانان تصریح کرد: یکی از اصلی ترین اقداماتی که صورت گرفته این است که جوانان احساس نقش آفرینی حقیقی در حوزه‌های مختلف حکمرانی را داشته باشند، امروز در هیأت وزیران با کاهشی که شاید قریب به ۱۰ سال متوسط سن اعضای هیأت وزیران نسبت به دولت قبل پیدا کرد، شاهد تعداد زیادی از جوانان دهه شصتی و اواخر پنجاه هستیم برای مثال وزیر آموزش و پرورش، وزیر راه و شهرسازی، وزیر ارتباطات، معاون اجرایی، وزیر اقتصاد و وزیر فرهنگ از همین دسته هستند و جوان می بیند که در حوزه‌های مختلف از جوانان استفاده شده است.

بهادری جهرمی افزود: در بخش خصوصی نیز همین است و با حمایت‌های متعددی که از شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفت هم در راستای سرعت بخشی به ثبت این شرکت‌ها و هم افزایش حمایت از این شرکت‌ها در حوزه‌های تسهیلاتی، جوانان احساس می‌کنند به آنها توجه می‌شود. وقتی رئیس جمهور کشور به سفر خارجی می‌رود و ربات جراحی سینا را که محصول جوانان فعال در یک شرکت دانش بنیان بخش خصوصی است به نمایش می‌گذارد، حس می‌کند که نگاه به جوانان متفاوت است. وقتی جوان می بیند پهپادهای کشاورزی تولید شده توسط نخبگان جوان توسط رئیس جمهور به آفریقا برده می‌شود و عرضه می‌شود و روی آن ثبت سفارش انجام می‌شود باعث دلگرم شدن او می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در حوزه‌هایی مانند حمایت از ازدواج جوانان با افزایش وام ازدواج جوانان در حوزه فرزندآوری با تأمین و پیشبینی منابع وام فرزندآوری سعی شده که حمایت‌های مختلف اشتغالزایی و مالی و استخدامی در حد توان صورت بگیرد. در طول دوسال گذشته فقط سه مرتبه آزمون فراگیر برای استخدام‌های دولتی و بیش از ۸ آزمون استخدامی دستگاه‌های مختلف برگزار شده است، در بخش خصوصی نیز ۴۰۰۰ بورسیه برای دانشجویان جدیدالورود پیش بینی شد که از ابتدای تحصیل بتوانند بورس بخش خصوصی شوند و این نگاه‌هایی است که می‌تواند جوان را به تدریج امیدوار کند.

بهادری جهرمی درباره طرح شفافیت مجلس نیز توضیح داد: طرح شفافیت طرح مجلس بود که ابتدا رد شد و سپس طرح شفافیت همه قوا را مطرح کردند و تصویب شد، رفت و این طرح برگشت‌هایی بین مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته و معاونت حقوقی رئیس جمهور نیز به عنوان نماینده دولت در این جلسات شرکت کرده است و تا آنجایی که اطلاع دارم شورای عالی نظارت مجمع این طرح را تأیید کرده است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مسکن گفت: حوزه مسکن با تصمیماتی که در حوزه تأمین مالی اتخاذ شده، شتاب بیشتری گرفته و سقف تسهیلات ساخت مسکن به ۵۵۰ و شهرهای کوچک ۳۵۰ میلیون تومان است در روستاها با نرخ ۴ درصد و شهرهای کوچک با نرخ سود ۵ درصد اعطا می‌شود، تصمیم دوم هم این بود در ۲ سال ابتدایی بازپرداخت تسهیلات، اقساط به ۵.۹ میلیون تومان کاهش یافته است علاوه بر این طرحی که برای اختصاص زمین یک میلیون مسکن در شهرهای مختلف پیش رفته است به زودی در کلانشهر تهران هم با همکاری شهرداری آغاز می‌شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: هفته گذشته طرح ساخت ۶۰ هزار واحد دانشگاهیان کلید خورد و امید است اجاره بها هم که تابعی از مسکن است، با کنترل تورم مسکن، در سال آینده کاهش یابد.

بهادری جهرمی دریاره طرح فجرانه هم توضیح داد: دولت طرح فجرانه یارانه کالابرگ الکترونیک برای ارتقای سبد غذایی شهروندان و ایجاد سپر تورمی در برابر سفره و معیشت مردم راه اندازی کرده که ۲۰۰ هزار تومان به صورت اعتباری به یارانه بگیران در ۳ ماهه اجرای طرح فجرانه اختصاص می‌یابد.
وی تصریح کرد: تاکنون ۳۰ میلیون نفر یعنی ۱۰ میلیون خانوار و ۶۰ درصد افراد مشمول یارانه از آن استقبال کرده اند این کالاها ۱۱ قلم هستند. در خصوص جابجایی زمان واریز یارانه‌ها هم تصمیم دولت این بود که زیرساخت‌های الکترونیکی فراهم باشد تا دچار خلل در واریزها نشویم که هم از کالابرگ استقبال شد و هم اینکه تاکنون خللی در زیرساخت‌های الکترونیکی گزارش نشده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره حج عمره اظهار کرد: هنوز منتفی نیست و دولت در تلاش است تا مسائل پیش آمده به ویژه در زمینه هواپیمایی را سریع‌تر برطرف کند.

بهادری جهرمی در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه حمایت‌های معیشتی ماه مبارک رمضان هم علاوه بر کالابرگ الکترونیکی برای تأمین میوه شب عید و اقلام مصرفی رمضان مانند خرما با همکاری باغداران و تعاونی‌های روستایی تمامی میزان مصارف مورد نیاز تأمین شده و اقلام پروتئینی، شکر و برنج ذخیره سازی شده پیش بینی می‌شود با نرخ‌های مصوب تأمین این اقلام را شاهد باشیم، همچنین با همکاری فعالان صنفی در اتاق اصناف با محوریت وزارت صمت و بخش‌های بانکی و جهاد کشاورزی بیش از ۲۴۰ نمایشگاه عرضه مستقیم اقلام مورد نیاز مردم برگزار می‌شود بسیاری از آنها هم اکنون فعال بوده مکان خرید اعتباری هم فراهم شده است. وی در خصوص تأمین اراضی مساکن روستایی نیز اظهار داشت: یک یا دو هفته قبل در سازمان ملی زمین و مسکن جلسه داشتیم و نمایندگان بنیاد مسکن و وزارت راه هم حضور داشتند و همکاری نزدیکی صورت گرفت.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: امسال با در نظر گرفتن ۵۰۰ هزار زمین مناسب که امکان تأمین آب، برق، گاز و فاضلاب و قابلیت ساخت و ساز را داشته باشد با افزایش رقم وام به ۳۵۰ میلیون تومان و با نرخ سود ۴ درصد در روستاها سبب شد تا تعداد زیادی از متقاضیان ساخت و ساز به شهرهای کوچک و روستاها سوق پیدا کنند.

بهادری جهرمی بیان‌کرد: رئیس جمهور بارها در جلسات خصوصی، عمومی و هیأت دولت تاکید کرد که هر گونه ورود مقامات دولتی در انتخابات مغایر قانون است و باید زمان خود را مصروف خدمت رسانی به مردم کنند و توصیه این بوده که دولت هر آنچه در توان دارد برای تأمین سلامت انتخابات و افزایش مشارکت مردم را به کار بگیرد.

وی در خصوص بازار خودرو و همچنین واردات خودروهای خارجی هم گفت: دولت درباره واردات خودروی نو مصوباتی داشته و واردات در حال انجام است که آمار آن را گمرک و سازمان توسعه تجارت اعلام می‌کنند.
سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت نرخ سود بازرگانی واردات خودرو را نیز کاهش داده و عوارض واردات خودرو برای خودروهای اقتصادی از ۱۰۰ به ۱۰ درصد کاهش یافته است و اقدام دیگر اینکه مجوز واردات خودروی کارکرده از مناطق آزاد به مناطق اصلی آزاد و ابلاغ شده است.

بهادری جهرمی اضافه کرد: در زمینه تولید خودرو اعم از خودروهای ckd (مونتاژی) و تولید داخل با حمایت حداکثری در حال پیشرفت هستیم و افزایش عرضه خودرو در هر دو سال فعالیت دولت را داشته ایم و طبق قانون تعیین قیمت به شورای رقابت واگذار شده نه دولت و من سخنگوی دولت هستم نه شورای رقابت.

وی درباره وضعیت بورس و بازار سرمایه بعد از انتشار اوراق گواهی خاص بیان کرد: به طور طبیعی بازار سرمایه برای تأمین منابع تولیدکنندگان و بخش واقعی اقتصاد است، فروش اوراق گواهی ۳۰ درصدی نیز یکی از این‌روش ها برای بخش تولید بود و صرفاً یک مرتبه و برای مورد خاص انجام شد، دولت سال گذشته یک قاعده برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به مدت ۵ سال تعیین کرد تا ثبات و پیش بینی پذیری بازار را تقویت کند. اینها همه در راستای حمایت از بازار سرمایه بوده است.

کد خبر 729664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.