ناوهای جدید سپاه بر جاده‌های آبی خلیج‌فارس

روز گذشته خبر الحاق ناوهای شهید حسن باقری و شهید صیاد شیرازی با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ناوگان نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس منتشر شد، خبری که به معنای افزایش قابلیت نیروی دریایی سپاه برای ورود به مأموریت‌های با مسافت بیشتر و افزایش قدرت ناوگان دریایی کشورمان در دریا است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روز گذشته خبر الحاق ناوهای شهید حسن باقری (FS313-02) و شهید صیاد شیرازی (FS313-03) با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ناوگان نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس منتشر شد، خبری که به معنای افزایش قابلیت نیروی دریایی سپاه برای ورود به مأموریت‌های با مسافت بیشتر و افزایش قدرت ناوگان دریایی کشورمان در دریا است.

ناو شهید باقری به‌عنوان فروند دوم ناو کلاس شهید سلیمانی در صنایع شهید محلاتی بوشهر و به دست متخصصان داخلی کشور و نیروی دریایی سپاه ساخته شد. این شناور برخلاف فروند اول این کلاس که از یک برجک و رادار متفاوت و موقت برخوردار است، از ابتدا برجک اصلی خود ناو بر روی آن نصب‌شده است، اما هنوز رادار اصلی این کلاس را دریافت نکرده است. این ناو به دلیل طراحی زاویه‌دار آن از جمله شناورهای رادارگریز محسوب می‌شود و با الحاق آن به ناوگان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توان رزمی این نیرو بسیار بالاتر خواهد رفت و نیروی دریایی کشور دست بالاتر را در آب‌های دوردست خواهد داشت.

همچنین فروند سوم ناوهای کلاس شهید سلیمانی به‌نام شهید صیاد شیرازی (FS313-03) سرانجام رادار اصلی این کلاس را دریافت کرده و به آن تجهیز شده است، با نصب این رادار بر روی ناو شهید صیاد شیرازی، انتظار می‌رود آزمایش شلیک موشک صیاد -F‌۳ از روی این ناو انجام شود.

ناوهای جدید سپاه بر جاده‌های آبی خلیج‌فارس

طراحی کامل شناور شهید باقری و شهید صیاد شیرازی در داخل

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم الحاق ۲ شناور شهید باقری و شهید صیاد شیرازی گفت: این ۲ فروند هر کدام به طول ۶۷ متر، نخستین شناورهای بلند و ساخت شناورسازی ندسا هستند که طراحی کامل آن‌ها در داخل کشور صورت گرفته است.

به گفته سردار تنگسیری این شناورها مجهز به موشک‌های پدافند هوایی صیاد و نواب با بردهای به ترتیب بلند و متوسط هستند و شناورهای شهید باقری و شهید صیاد شیرازی ۵۵۰۰ مایل دریایی (۹۵۰۰ کیلومتر) قابلیت دریانوردی دارند، سرعت شناورهای ساخته شده ۳۲ نات دریایی (حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت) در فرس‌های متفاوت، با ۶۰۰ تن وزن و دارای ۴ موتور است و برد موشک‌های سطح به سطح این شناورها بیش از ۷۰۰ کیلومتر و سامانه پدافند هوایی نصب شده روی آن‌ها بیش از ۹۰ کیلومتر است.

سردار تنگسیری با اشاره به اینکه شناورها توانایی انجام رزم نزدیک در دریا را دارند، افزود: این شناورها قابلیت حمل ۳ شناور موشک‌انداز و بالگرد را نیز دارند.

وی با بیان اینکه این شناورها می‌توانند همپایی با شناورهای نفتکش و تجاری داشته باشند، گفت: این دو شناور با ظاهری متفاوت و خطوط پرشمار زاویه‌دار شناساگریز هستند، به‌گونه‌ای که در رادار دشمن سطح مقطع آن بسیار کوچک‌تر از واقعیت نشان داده می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: استفاده عمده از آلومینیوم و آلیاژهای غیر فولادی در بدنه ناو، مجهز بودن به سیلوهای عمودپرتاب موشک‌های پدافندی نواب و کروز ضدکشتی صیاد، تجهیز به پرتابگر راکت‌های فریبنده چف و فلر جوشن برای منحرف کردن موشک‌های دشمن با ۲۴ خشاب و قابلیت حمل یک بالگرد رزمی مسلح تا پایان مأموریت از دیگر ویژگی‌های این شناورها است.

ناوهای جدید سپاه بر جاده‌های آبی خلیج‌فارس

سرعت ایده تا شکل‌گیری محصول در نیروی دریایی سپاه کم‌نظیر است

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در مراسم الحاق دو شناور رزمی گشتی شهید «علی صیاد شیرازی» و شهید «حسن باقری» به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه اظهار کرد: وقتی نگاه می‌کنیم به اولین شناورهایی که رزمندگان با آن‌ها در دوران دفاع مقدس با دست خالی در خلیج فارس حضور پیدا می‌کردند و با دست خالی در برابر دشمنان حاضر می‌شدند و امروز چنین شناورهایی با فناوری روز دنیا در اوج تحریم در ایران اسلامی طراحی و تولید شده است، به آن افتخار می‌کنیم.

سردار باقری افزود: در حقیقت سرعت به نتیجه رسیدن تحقیقات تا محصول و سپس تولید آن‌ها البته بر اساس تأمین منابع در نیروی دریایی سپاه تقریباً کم‌نظیر است. طی مرحله ایده تا شکل‌گیری محصول و به‌کارگیری آن در مدت زمان اندک و با حرکت جهادی اتفاق می‌افتد. چنین مسیری در کشورهای پیشرفته جهان چندین برابر زمان می‌برد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شرایط منطقه عنوان کرد: ارتش متجاوز آمریکا به ظاهر مدتی منطقه را ترک کرده بود، اما بلافاصله با بهانه‌های گوناگون و با اشکال دیگر در منطقه حضور یافت. حادثه بزرگ و عملیات قهرمانانه پانزدهم مهر مجاهدان فلسطینی باعث شد که آمریکای جنایت‌کار مجدد در دریای مدیترانه، دریای سرخ، غرب اقیانوس هند و در منطقه نزدیک ما حضور پیدا کند و این عملیات آزادی‌خواهانه مردم مظلوم فلسطین را بهانه‌ای برای حمایت بی‌دریغ از جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیست محسوب و در منطقه حضور پیدا کند.

ناوهای جدید سپاه بر جاده‌های آبی خلیج‌فارس

سردار باقری اظهار کرد: خدا را شاکریم که بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی سپر پایداری برای امنیت ملی و دفاع ملی کشور ما ایجاد کرده است، اما نیروهای مسلح مکلفند که کوچک‌ترین تهدید را کاملاً جدی تلقی و احتمال آن را بالا فرض و خود را برای این شرایط آماده کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: این مسیری است که در تمام سطوح نیروهای مسلح در حال طی شدن و مسیر ارتقای توان و آمادگی در حال انجام است و وزارت دفاع هم وظیفه پشتیبانی از این توان را بر عهده دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حادثه غزه حادثه بزرگی است و تاریخ جدیدی را برای منطقه و حتی جهان رقم زده و می‌زند. سرنوشت این جنگ کاملاً روشن است. در شکست بی‌نظیر و ترمیم‌ناپذیر رژیم صهیونیستی در مقابل مردم مظلوم و در محاصره غزه تردیدی وجود ندارد و هیچ قدرتی نمی‌تواند سرنوشت این جنگ را تغییر دهد. صهیونیست‌ها شکستی خوردند که قابل جبران نیست؛ اما با کشتار مردم بی‌دفاع می‌خواهند این شکست را جبران کنند که به‌طور قطع امکان‌پذیر نیست.

باقری افزود: این جبهه دو طرف دارد، جبهه حقی که مردم مظلوم فلسطین و حامیان او در یک سوی این جبهه قرار دارند، یمن قهرمان، حزب‌الله پیروز و گروه‌های مقاومت عراق با تمام توان ایستاده‌اند و با دشمن و حامیان او می‌جنگندند و در سوی دیگر صهیونیست‌های ظالم، بی‌شرم و جنایت‌کار و آمریکا و اروپای دروغگویی که حقیقت کلمات بی‌معنای حقوق بشر و دموکراسی غربی را نمایان کردند.

ناوهای جدید سپاه بر جاده‌های آبی خلیج‌فارس

قدرت دریایی در صحنه پرتلاطم دریا حرف اول را میزند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: البته در این میان منافقانی هم در جهان اسلام وجود دارند که به ظاهر سنگ مردم فلسطین را بر سینه می‌زنند، اما در عمل و برخلاف خواست قطعی مردمشان حامی صهیونیست‌ها هستند؛ چه آن‌هایی که بندرشان را در اختیار صهیونیست‌ها گذاشته‌اند و هر روز از این بنادر، شناور کالا بار می‌کند و برای صهیونیست‌ها می‌برد و چه آنکه لوله نفت و نفتش را در اختیار صهیونیست‌ها گذاشت و چه آن‌ها که برخلاف ادعای ظاهری‌شان بندر و جاده‌شان را در اختیار صهیونیست‌ها گذاشتند؛ البته مردم فلسطین، جهان اسلام و مردم خودشان از واقعیت کاملاً مطلع هستند؛ این منافقان سرنوشتی به مراتب بدتر از صهیونیست‌ها خواهند داشت و خون مظلوم گلوی آن‌ها را خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: آنچه بر عهده ما است، آمادگی، هوشیاری، بصیرت کامل، رصد تحولات منطقه و سیطره بر همه تحولات است تا غافلگیر نشویم، به‌موقع آماده باشیم، گوش به فرمان فرمانده عزیزمان امنیت پایدار را برای مردم عزیزمان تأمین کنیم؛ در این مسیر، صحنه پرتلاطم دریا مهم‌ترین صحنه‌ای است که آبستن حوادث است و قدرت دریایی در این میان حرف اول را می‌زند.

باقری نیروی دریایی ارتش و سپاه را دو بازوی امنیت کشور عنوان کرد و گفت: نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران مسئولیت‌های سنگینی در دریای عمان و شمال اقیانوس هند دارد و نیروی دریایی سپاه مسئولیت امینت خلیج فارس را برعهده دارد. نبردهای دریایی نسبت به گذشته تغییرات زیادی کرده است و نیروهای مسلح باید با آینده پژوهی و به‌روزرسانی تجهیزات، خود را برای نبردهای آینده آماده کنند.

به گزارش ایمنا، پیش از این دی‌ماه سال جاری مراسم الحاق ناو شهید ابومهدی المهندس و شناورهای تندرو و موشک‌انداز نیروی دریایی سپاه با حضور فرمانده کل و فرمانده نیروی دریایی سپاه در بندرعباس برگزار شده بود. بر همین اساس با الحاق ۲ ناو شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری به نیروی دریایی سپاه، به طور رسمی نخستین ناوگروه نیروی دریایی سپاه تشکیل شد.

کد خبر 729614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.