سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و روسیه

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه مجدد مدعی شده است که غنی‌سازی اورانیوم ایران بالاتر از حد مورد نیاز است و گفت که ماه آینده پس از یک سال وقفه به تهران خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خبرگزاری رویترز نوشته است که پس از جلسه رافائل گروسی با وزرای خارجه اتحادیه اروپا، او گفته است که اگرچه سرعت غنی‌سازی اورانیوم ایران کاهش یافته است، اما همچنان هر ماه ۷ کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند. ایران تاکنون بارها تاکید کرده است که قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای را ندارد و حق غنی‌سازی اورانیوم به هر درصدی را دارد که آن را به اطلاع آژانس می‌رساند.

سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و روسیه

پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ آمریکا را از توافق برجام خارج کرد و تحریم‌ها را دوباره اعمال کرد، ایران از محدودیت‌های هسته‌ای برجام فراتر رفت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) پیش‌تر گزارش داده بود که بین ژوئن تا نوامبر سال گذشته، ایران سرعت غنی‌سازی را به ۳ کیلوگرم در ماه کاهش داد، اما در پایان سال به ۹ کیلوگرم بازگشت. این افزایش بلافاصله پس از آن صورت گرفت که تهران یک‌سوم تیم بازرسی اصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از مشارکت در نظارت توافق شده بر فرآیند غنی‌سازی منع کرد.

گروسی گفت: «این کاهش سرعت و افزایش سرعت مانند چرخه‌ای است که برای من روند اساسی را تغییر نمی‌دهد، این روند افزایش مداوم موجودی اورانیوم بسیار غنی‌شده است.»

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان سال ۲۰۲۳ هشدار داد که تهران در صورتی که این مواد انباشت شده را از ۶۰ درصد تا بیش از ۶۰ درصد غنی‌سازی کند، در حال حاضر مواد کافی برای ساخت سه بمب هسته‌ای در اختیار دارد.

گروسی با اشاره به اظهارات یکی از مقامات سابق ایران گفت: «صحبت‌های نگران‌کننده‌ای وجود دارد، شاید شنیده باشید که مقامات بلندپایه ایران می‌گویند به‌تازگی همه عناصر لازم برای یک سلاح هسته‌ای را دارند.»

او گفت که این نگرانی بیشتر به دلیل شرایط فعلی خاورمیانه است که اشاره‌ای به تنش‌ها بر سر جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه دارد.

گروسی افزود: «به نظر می‌رسد که ما از هم دور می‌شویم، ایران می‌گوید آن‌ها از غرب مشوق‌هایی دریافت نمی‌کنند، اما من درک این منطق را بسیار پیچیده می‌دانم زیرا آن‌ها باید با ما همکاری کنند و هرگز نباید مشروط به انگیزه‌های اقتصادی یا دیگر باشد.»

رویترز همچنین نوشته است که گروسی قبل از سفر به تهران به مسکو خواهد رفت تا با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار کند تا درباره ایران و خاورمیانه و اوکراین گفت‌وگو کند.

روسیه در کنار ایالات متحده، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان، قرارداد ۲۰۱۵ را امضا کرده است که به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) معروف است. این توافق، تحریم‌ها را در ازای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران لغو کرد.

گروسی همچنین افزود: «روسیه مسئولیتی در قبال ایران دارد. این کشور در گذشته به عنوان یک کشور عضو برجام ایفای نقش کرده است و در شرایط کنونی که برجام کاملاً از هم پاشیده است، چیزی باید این خلأ را پر کند.»

تحریم روس اتم

بخش دیگر سفر گروسی به روسیه در خصوص امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژا و تحریم‌های اتحادیه اروپا خواهد بود. به گزارش رویترز، اتحادیه اروپا تاکنون از تحریم شرکت هسته‌ای دولتی روسیه «روس اتم» یا هر یک از شرکت‌های زیرمجموعه آن با وجود درخواست‌های متعدد برای هدف قرار دادن این صنعت خودداری کرده است. اروپا هنوز به‌شدت به روس اتم متکی است که نزدیک به ۵۰ درصد اورانیوم غنی شده جهان را تأمین می‌کند.

گروسی گفت: «بسیاری از شرکت‌ها در غرب به منابع روسیه-اورانیوم یا سوخت غنی شده وابسته هستند، اجماع در مورد تحریم روس اتم واقع‌بینانه نیست و غیرعملی خواهد بود. این امر صنعت هسته‌ای را در بسیاری از کشورها به بن‌بست می‌رساند.»

گروسی افزود که کاهش وابستگی به بخش هسته‌ای روسیه میلیاردها دلار برای اروپا هزینه خواهد داشت و تغییر فوری در این روند نمی‌بیند.

وی همچنین گفت که موضوع بزرگ‌تر زیرساخت‌ها و مشوق‌ها و پیش‌بینی افزایش تقاضای اورانیوم در سطح جهان است. «صادقانه بگویم، من شاهد افزایش حضور ظرفیت‌های غنی‌سازی اورانیوم روسیه در جهان هستم، نه کاهش آن.»

کد خبر 729599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.