داروهای بیش از ۲۰۰ مرکز پزشکی هسته‌ای کشور در داخل تامین می شود

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در حوزه سلامت و رادیو داروها، این توانمندی در کشور وجود دارد که صادر کننده باشیم و در حال حاضر داروهای بیش از ۲۰۰ مرکز پزشکی هسته‌ای در داخل کشور را تامین می‌کنیم.

سید پژمان شیرمردی امروز _دوشنبه سی ام بهمن_ در حاشیه نمایشگاه مطبوعات و رسانه و در بازدید از غرفه خبرگزاری ایمنا اظهار کرد: خصوص طرح توریسم درمانی، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آن اظهار کرد: یکی از مهمترین اقتصادهای امروز دنیا بحث گردشگری حوزه سلامت است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما در بعد هسته‌ای حوزه سلامت فعالیت می‌کنیم، این ظرفیت را در سازمان انرژی اتمی کشور مشاهده می‌کنیم که با توسعه زیر ساخت‌ها و ساخت تجهیزات و تولید برخی از رادیو ایزوتوپ‌ها و رادیو داروها و برخی از موادی که غیر از رادیو ایزوتوپ‌ها تولید می‌شوند می‌تواند سهمی در گسترش حوزه گردشگری سلامت داشته باشیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: امروز بخش مهمی از بیماران ما برای درمان و تصویربرداری به کشورهای اروپایی و یا ترکیه می‌روند ولی یکی از ظرفیت‌های خوب توسعه سیستم‌های نوین تصویربرداری پزشکی و توسعه دستگاه‌هایی مانند PET است که با استفاده از دستگاه‌های رادیو ایزوتوپ‌ها پوزیترون دهنده می‌تواند یک تصویر خوب را از بدن و متاستاز سرطانی به ما نشان دهد.

شیرمردی افرود: یکی از مأموریت‌های سازمان انرژی اتمی ایران، استفاده از ظرفیت خوب فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در زندگی مردم بوده که یکی از ابعاد آن در حوزه سلامت است.
وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته فعالیت‌های خوبی در این راستا و برای حل مشکل سلامت در کشور صورت گرفته و تجهیزات و مواد مهمی در این حوزه توسط دانشمندان هسته‌ای کشور ساخته شده است، تصریح کرد: در این زمینه یکی از سیاست‌هایی که در شرکت توسعه کاربرد پرتوها دنبال می‌شود، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌های کشور به خصوص دانشگاه‌های علوم پزشکی است.
معاون سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دستاوردها و کاربردهای صنعت هسته‌ای باید برای مردم تبیین شود تا هموطنان با ابعاد مختلف آن آشنا شوند، گفت: سیاست ما این است که هر عملی که منجر به دستاورد می‌شود و برای مردم به شکل عملی قابل مشاهده باشد را به‌طور صحیح تبیین کنیم.

شیرمردی در خصوص پرتو درمانی نیز گفت: سازمان انرژی اتمی در تولید محصولات پرتو درمانی مانند پودرهای بندآورنده زخم، هیدروژل‌های پوشش دهنده زخم، سوپر جاذب‌های بخش سلامت استفاده می‌شود.اینها ظرفیت‌هایی هستند که ما ایجاد کرده‌ایم تا گردشگر وارد کشور کنیم و هم اینکه این محصولات را به کشورهای خارجی صادر نمائیم.

وی در ادامه افزود: هم گرایی و هم‌افزایی دستگاه‌ها و وزارت خانه‌های مرتبط باید وجود داشته باشد و نقش وزارت خانه‌های بهداشت و درمان و میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان انرژی اتمی بی بریل خواهد بود.

شیرمردی گفت: در حوزه سلامت و رادیو داروها، این توانمندی در کشور وجود دارد که صادر کننده باشیم و در حال حاضر نیز داروهای بیش از ۲۰۰ مرکز پزشکی هسته‌ای در داخل کشور را تأمین می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در بخش تولید کیت‌های غربالگری نوزادان می‌تواند ۵۸ بیماری متابولیک را از بدو تولد شناسایی و با استفاده از آب سنگین درمان کند.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران یکی از بازوهای توانمند حوزه تبیین را بخش رسانه دانست و گفت: با تبیین این مسائل برای مردم و حرکت به سمت فناوری جدید سلامت می‌توانیم گاره‌های مؤثری برداریم.
شیرمردی تاکید کرد: با در نظر گرفتن سه اولویت مهم امنیت غذایی، سلامت و محیط زیست می‌توانیم نقش خود را به‌ویژه در حوزه امنیت غذایی که به عنوان یکی از نیازهای اساسی کشور است و در دنیا هم چالشی مهم به‌شمار می‌آید، انجام دهیم.
وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری و هم‌افزایی‌های انجام شده با دانشگاه‌ها، شاهد تسریع در رضایتمندی مردم خواهیم بود.

کد خبر 729580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.