افزایش دسترسی توان‌خواهان حرکتی به قطارهای بلژیک

قطارهای بلژیک از این پس به واگن‌هایی با قابلیت دسترسی مستقل برای تسهیل استفاده توان‌خواهان حرکتی مجهز خواهند بود. اولین واگن تا این لحظه به مرحله عملیاتی رسیده و ۱۲۹ واگن دیگر از نیمه دوم سال جاری راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شرکت ملی راه‌آهن بلژیک که میلیاردها دلار روی استانداردسازی سکوهای ایستگاه قطار خود سرمایه‌گذاری کرده است، اولین از ۱۳۰ واگن قطار قابل دسترسی مستقل جدید خود در تاریخ حمل‌ونقل کشور را رونمایی کرد. سیاست این شرکت علاوه بر حمل‌ونقل ایمن و راحت، تسهیل دسترسی برای همه است.

شرکت در این راستا به طراحی و توسعه واگن‌های دوطبقه با ویژگی‌هایی مانند رمپ‌های کشویی خودکار اقدام کرده است تا سوار و پیاده شدن از قطار را برای افراد ناتوان یا کم‌توان حرکتی آسان کند. ارتفاع درِ خودرو ۷۶ سانتی‌متر است و با ارتفاع استاندارد سکوهای ایستگاه قطار مطابقت دارد، علاوه بر این درها و راهروی ورودی این واگن‌ها دارای دهانه وسیع‌تری هستند، به ورودی آن‌ها دستگیره‌هایی اضافه شده و دکمه‌های باز شدن درها در پایین‌تر قرار گرفته‌اند تا به‌راحتی در دسترس کاربران ویلچر قرار گیرند. این واگن‌ها همچنین به توالت‌های مناسب و سیستم اینترکام مجهز هستند که به کاربران اجازه می‌دهد در صورت لزوم درخواست کمک کنند.

شرکت ملی راه‌آهن بلژیک اعلام کرد که تحویل واگن‌های جدید از نیمه دوم سال جاری آغاز و از آن پس هر قطار بین شهری بلژیک به یک واگن دسترسی مستقل مجهز خواهد شد تا افراد کم‌توان یا ناتوان حرکتی بتوانند به‌راحتی از قطارها استفاده کنند.

افزایش دسترسی توان‌خواهان حرکتی به قطارهای بلژیک

تعمیرات اساسی شبکه راه‌آهن برای افزایش دسترسی

ایستگاه‌های بلژیک نیز دستخوش تغییراتی خواهند شد تا با واگن‌های جدید سازگاری پیدا کنند، زیرا هرچند ارتفاع در واگن‌ها با ارتفاع استاندارد سکوهای ایستگاه‌ها مطابقت دارد، در حال حاضر در بلژیک سه ارتفاع مختلف برای سکوها دیده می‌شود و این امر نیازمند همسان‌سازی است. به همین دلیل شرکت ملی راه‌آهن بلژیک در حال بازسازی ایستگاه‌های قطار با هزینه میلیاردها یورو تا سال ۲۰۳۲ است تا آن‌ها را استاندارد و به‌طور واقعی در دسترس‌تر کند، زیرا تغییر قطارها تنها بخشی از این اقدام است. در حال حاضر ۱۰۳ ایستگاه به‌طور کامل قابل دسترسی هستند که طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال ۲۰۳۲ باید ۱۷۶ مورد از آن‌ها وجود داشته باشد. این تعداد به‌طور عمده شامل ایستگاه‌هایی می‌شود که خدمات‌رسانی به حدود ۷۰ درصد از مسافران را برعهده دارند.

هدف از بازسازی ایستگاه‌های قطار در بلژیک جدای از ارتفاع سکوها، این است که همه آن‌ها دارای خطوط راهنما برای مسافران کم‌بینا، همچنین نصب ماشین‌های فروش قابل دسترس برای توان‌خواهان باشند تا همه مسافرانمان، از جمله افراد دارای ناتوانی یا کم‌توانی حرکتی و بینایی نیز بتوانند از زمانی خریداری بلیت تا رسیدن به مقصد، به‌طور مستقل از قطارها استفاده کنند، چراکه همه باید برای رفع نیازهای تردد خود از حق آزادی برای انتخاب و استفاده از وسایل‌نقلیه برخوردار باشند.

کد خبر 729486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.