حمله اسرائیل و جهنم در انتظار رفح

نشریه اکونومیست نوشته است که نتانیاهو بر خلاف خواسته‌ی فرماندهانش می‌خواهد هر چه زودتر به شهر جنوبی رفح در غزه حمله کند اما فرماندهان مایل‌اند تا با استفاده از ماه رمضان حماس را وادار به پذیرش شرایط نامطلوب کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از نشریه اکونومیست، در حالی که مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه دوباره گیر کرده، سطح تهدید جدیدی از خشونت در حال به وجود آمدن است. در ۱۴ فوریه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل با اشاره به «خواسته‌های متوهمانه» حماس گفت که در ازای آزادی اسرا تیمی را برای مذاکره درباره آتش بس در غزه اعزام نخواهد کرد. به طور همزمان نگرانی‌ها از حمله ارتش اشغالگر اسرائیل به رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه که در امتداد مرز با مصر و جایی که یک میلیون فلسطینی یا بیشتر در آن قرار دارند، افزایش یافته است.

حمله اسرائیل و جهنم در انتظار رفح

به گفته اکونومیست، هر گونه گسترش جنگ احتمالاً عواقب مخربی برای غیرنظامیان خواهد داشت، روابط رژیم اسرائیل با مصر را تخریب می‌کند و به صبر آمریکا را پایان می‌دهد. با این حال، نتانیاهو قصد تشدید تنش را دارد و اصرار دارد که این کار برای دستیابی به «پیروزی کامل» لازم است.

تاکید نتانیاهو بر پیشروی در رفح تا حدی تلاشی برای تقویت جایگاه خود با وعدۀ نتیجه‌ای قاطع در جنگ به اسرائیلی‌ها است. در ۱۲ فوریه نتانیاهو یک عامل مشوق برای موضع خود دریافت کرد زمانی که کماندوها دو زندانی را از محله الشبوره در رفح نجات دادند و همزمان با بمباران انحرافی، ۷۴ فلسطینی را کشتند. او پس از این عملیات گفت: «تنها فشار مداوم نظامی باعث رهایی همه گروگان‌های ما می‌شود». با این حال، تمرکز بر رفح فقط برای حفظ منافع خود نتانیاهو نیست. از نظر تشکیلات امنیتی رژیم اسرائیل، مزایایی در حمله به حماس در رفح، به عنوان آخرین پایگاه اصلی آن، و به دست آوردن کنترل مرز با مصر، به عنوان کانال اصلی قاچاق سلاح، وجود دارد.

به گفته این نشریه، حماس با راه‌اندازی مجدد پلیس در خیابان‌ها و پرداخت دستمزد به کارمندان دولت در شمال غزه سعی دارد تا حضور خود را در شهر غزه تثبیت کند. با این حال، مقامات اطلاعاتی رژیم اسرائیل مدعی‌اند که بیش از ۱۰ هزار عضو حماس را کشته و هزاران نفر دیگر زخمی یا اسیر شده‌اند که باعث تضعیف توانایی حکمرانی آن در غزه می‌شود.

گرفتار در تبادل آتش

نشریه اکونومیست مدعی است که حمله به رفح، حماس را بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد، اما تلفات آن عظیم خواهد بود. ژنرال‌ها می‌دانند که هیچ راه مؤثری برای دور کردن غیرنظامیان از خطر وجود ندارد. در مراحل قبلی جنگ، رژیم اسرائیل از ساکنان شهر غزه و خان یونس خواست که از منطقه جنگی به سمت جنوب حرکت کنند. اکنون باید کسانی را که به رفح فرار کرده بودند، وادار کند تا به «مناطق امن» در حال کوچک شدن یا شهرهای چادری موقت در کنار ساحل حرکت کنند (منطقه امن المواسی در نقشه).

حمله اسرائیل و جهنم در انتظار رفح

مصر به دنبال جلوگیری از سرایت جنگ به خاک خود است. این کشور اجازه خروج بسیاری از پناهجویان از غزه را نمی‌دهد و به اسرائیل هشدار داده است که جنگ در منطقه مرزی می‌تواند «عواقب بد» داشته باشد. به گزارش وال استریت ژورنال، مقامات مصری تهدید کرده‌اند که اگر فلسطینیان درمانده به زور وارد مصر شوند، معاهده صلح امضا شده با رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۹ را به حالت تعلیق در خواهند آورد.

به گزارش اکونومیست، چشم‌انداز تلفات بالای غیرنظامیان، متحدان رژیم اسرائیل را نیز نگران کرده است. در ۱۲ فوریه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که «عملیات نظامی بزرگ در رفح نباید بدون برنامه‌ای معتبر برای تضمین امنیت و حمایت بیش از یک میلیون نفر که در آنجا پناه گرفته‌اند، شروع شد.» دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا نیز خواستار خویشتنداری شد. او گفت: «نمی‌توان دید که چگونه می‌توان میان این جمعیت [در رفح] جنگ کرد. هیچ جایی برای رفتن آنها وجود ندارد.» در مجموع از ۷ اکتبر، نزدیک به ۲۹۰۰۰ فلسطینی در نوار غزه کشته شده‌اند.

اکونومیست معتقد است که ادامه جنگ و حمله رژیم صهیونیستی به رفح به دو عامل بستگی دارد. یک، آیا نتانیاهو می‌تواند حمایت داخلی را برای یک جبهه جدید در جنگ جمع کند. این به هیچ وجه قطعی نیست. عملیاتی که او تبلیغ می‌کند بزرگ خواهد بود و شامل چندین تیپ می‌شود که احتمالاً هفته‌ها در آنجا باقی خواهند ماند. ارتش رژیم اسرائیل هنوز شروع به جمع‌آوری نیروها برای مانورهایی در این مقیاس نکرده است. در عوض، ژنرال‌ها نیروهای خود را از غزه بیرون می‌کشند و بسیاری از ۳۰۰ هزار نفر از نیروهای ذخیره را که در ۷ اکتبر فراخوانده شده بودند، خارج کرده‌اند. در همین حال، هزینه‌های اقتصادی درگیری در حال افزایش است. در ۹ فوریه مؤسسه مودیز، یک آژانس رتبه‌بندی اعتبار، رتبه اسرائیل را از a1 به a2 کاهش داد. این سازمان هشدار داد که یک جنگ طولانی مدت می‌تواند «نهادهای اجرایی و مقننه» را تضعیف کند.

حمله اسرائیل و جهنم در انتظار رفح

محبوبیت نتانیاهو در نظرسنجی‌ها همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و رقیب وی در کابینه جنگ، بنی گانتز، هم از نظر رتبه‌بندی شخصی و هم در قصد رأی‌دهی از او پیشی گرفته است. اگر اکنون انتخابات برگزار شود، حزب وحدت ملی به رهبری گانتز بیش از دو برابر آرای لیکود نتانیاهو را به دست می‌آورد. اگرچه وضعیت مخمصه نتانیاهو به او انگیزه می‌دهد تا با تشدید اوضاع در رفح روی نجات زندگی سیاسی خود قمار کند. ژنرال‌ها و جناح عملگرای کابینه جنگ به رهبری آقای گانتز ترجیح می‌دهند برای آزادی گروگان‌های بیشتری به دنبال معامله‌ای باشند. برای آنها، حمله به رفح می‌تواند بعداً هم انجام شود.

اکونومیست در پایان نوشته است که رخ دادن چنین توافقی به از سرگیری مذاکرات در قاهره و همچنین به حماس بستگی دارد. رژیم صهیونیستی خواسته‌های خود را برای آتش بس کامل و خروج دائمی نیروهای اسرائیلی از غزه قبل از هرگونه تبادل اسرا را رد کرده است. علی‌رغم اینکه رژیم اسرائیل مذاکره‌کنندگان خود را از مذاکرات خارج کرده، ارزیابی این رژیم همچنان این است که درخواست حماس فقط یک پیشنهاد ابتدایی است و می‌توان به توافقی در مورد آتش بس موقت دست یافت.

مقامات رژیم صهیونیستی بر این باورند که نیاز حماس به سازماندهی مجدد و فراهم کردن مهلت ضروری برای مردم قبل از ماه مبارک رمضان که از ۱۰ مارس آغاز شود، می‌تواند آنها را وادار کند که در مذاکرات انعطاف بیشتری از خود نشان دهند. برای جلوگیری از جهنم در رفح، یک طرف باید از مواضع خود عقب‌نشینی باید کند.

حمله اسرائیل و جهنم در انتظار رفح

کد خبر 729338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.