آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد؟

قیمت میلگرد، روند تغییرات آن و تحلیل بازار آهن و محصولات فولادی و بازارهایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی قیمت مقاطع فولادی تاثیر می گذارند، برای بسیاری از افراد اهمیت دارد.

برای بسیاری از انبوه سازان و مجریان طرح های عمرانی که این روزها شاهد افزایش چشمگیر قیمت میلگرد در بازار آهن ایران هستند، این سوال که آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد! شاید بی پاسخ مانده و در هاله ای از ابهام قرار دارد.

این سوا ل نه تنها برای شرکت ها بلکه برای مصرف کنندگان نهایی که قصد ساختمان برای مصرف شخصی دارند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و پاسخ آن می تواند به تصمیم گیری ایشان کمک شایانی نماید.

از این رو بر آن شدیم تا با تحلیل بازار آهن و محصولات فولادی و بازارهایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی قیمت مقاطع فولادی تاثیر می گذارند، پاسخی نزدیک به واقعیت را در اختیار این عزیزان قرار دهیم.

لازم به ذکر است که برخی از مطالب ارائه شده در این تحلیل بر اساس تجربه کارشناسان فروش شرکت سورین کیان مهر اسپادانا که با برند نام آشنای آهن باکس در بازار آنلاین آهن آلات حضور دارد می باشد.

روند بازار میلگرد در 6 ماهه نخست 1402

روند بازار نشان دهنده کاهشی بودن نرخ میلگرد در بهار و تابستان 1402 می باشد. در اولین روز کاری بازار آهن در تاریخ 6 فروردین 1402 میلگرد سایز 12 ذوب آهن اصفهان با قیمت 29500 تومان به فروش رسید و در تاریخ 31 شهریور تا قیمت 24950 تومان کاهش یافت.

این روند بیانگر کاهشی بودن قیمت میلگرد تمامی کارخانجات ایران بود و تقریبا در تمامی سایز ها شاهد کاهش 17 درصدی نرخ میلگرد بودیم.

جالب است بدانید که در یک بازه یک ماهه از 7 اسفند ماه 1401 تا 6 فروردین 1402، قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان کاهشی معادل 10 درصد را تجربه نمود. یعنی از قیمت 32385 تومان به قیمت 29500 تومان کاهش یافت.

اگر بخواهیم روند کاهشی قیمت میلگرد از تاریخ 7 اسفند ماه 1401 تا 31 شهریور ماه 1402 را بررسی کنیم، شاهد افت 24 درصدی قیمت این محصول خواهیم بود که عدد قابل توجهی می باشد.

لازم به ذکر است که قیمت 32385 تومان سقف تاریخی قیمت میلگرد می باشد.

آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد؟

روند بازار میلگرد در 6 ماهه دوم 1402

با بررسی نمودارهای موجود، روند قیمت میلگرد در 6 ماهه دوم سال 1402 با ثبات نسبی همراه بوده و نوسان چشمگیری را شاهد نبودیم. اکثر میلگرد های برند های مختلف بین 1000 تا 2000 تومان در هر کیلو نوسان داشته و به نظر می رسد اشخاص یا شرکت هایی که در 6 ماهه دوم سال 1402 اقدام به خرید نموده اند، عملکردی هوشمندانه را از خود به نمایش گذاشته اند.

آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد؟

دلیل کاهش قیمت میلگرد در سال 1402 چه بود

به نظر بسیاری از فعالین بازار، رکود بازار آهن که ناشی از عدم تقاضا در این بازار است، عامل اصلی کاهش قیمت میلگرد در سال 1402 بوده.

عامل دیگری را که می توان متصور شد، عرضه میلگرد در بورس است. به گونه ای که سرمایه داران بسیاری، میلگرد خریداری شده از بورس کالا را با قیمتی پایین تر از قیمت کارخانه در بازار عرضه و سرمایه بازگشتی را در سایر بازارها سرمایه گذاری مجدد نموده اند. این سرمایه گذاری ها، آورده به مراتب بیشتری را عاید سرمایه گذاران می نماید.

کارخانه شاهین بناب نمونه بارزی از این موضوع است. این کارخانه میلگردهای تولیدی خود را در بورس کالا عرضه نمود و بسیاری از بازیگران بزرگ بازار آهن با خرید سبدهای این کارخانه در بورس کالا، حجم بالایی از میلگرد شاهین بناب را به انحصار خود درآورده و با عرضه پایین تر از قیمت کارخانه این محصول در بازار، به سرعت میلگردهای خریداری شده را نقد و در بازارهای دیگر سرمایه گذاری نمودند.

سرنوشت قیمت میلگرد در سال 1403

با توجه با آمار و ارقام موجود، می توان اینگونه نتیجه گیری نمود که انتظارات تورمی موجود در بازار آهن، مانع از کاهش قیمت میلگرد در سال 1403 شود و به احتمال زیاد قیمت ها سقف تاریخی خود در اسفند ماه 1401 را خواهد شکست و به یک رکورد جدید دست پیدا کند.

جدای از شاخص های تاثیر گذار موجود در بازار محصولات فولادی و آهن آلات، این بازار از چندین عامل کلیدی تبعیت نموده و دچار نوسان می شود.

مهم ترین عامل خارج از بازار آهن، نرخ روز دلار در بازار ارز است. بسیاری از تحلیل گران ارزهای فیات (Fiat Currencies) بر این باور هستند که ارزش واقعی دلار در سال 1402، رقمی بیش از 60 هزار تومان است.

اگر این موضوع را ملاک قرار دهیم، می توان انتظار داشت که در سال 1403 قیمت میلگرد نه تنها سقف تاریخی خود را خواهد زد بلکه به رقم حدود 40000 تومان در هر کیلو خواهد رسید.

در این صورت در پاسخ به سوال "آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد؟" یا نه، باید بگوییم "خیر". به احتمال بسیار زیاد نه تنها قیمت میلگرد کاهش نخواهد یافت بلکه شاهد افزایش چشم گیر قیمت ها نیز خواهیم بود.

میلگرد بخریم یا نه؟

تجربه این سال ها نشان داده که تورم همواره وجود دارد و بعضا در دراز مدت، بعضا در کوتاه مدت اثر خود را بر کالاهای مصرفی از جمله میلگرد خواهد گذاشت.

تورم نه تنها در ایران بلکه در سطح جهانی خصوصا بعد از Covid19 و شروع جنگ روسیه و اوکراین آثار خود را در تمام سطوح اقتصادی به نمایش گذاشته.

با توجه به شرایط موجود و علم به این موضوع که افزایش قیمت کالاها امری اجتناب ناپذیر است، توصیه به خرید میلگرد در حد مورد نیاز به صورت پله ای می تواند پیشنهاد منطقی باشد.

حتی اگر تخصص لازم در تحلیل داده های مالی را نداشته باشیم، شواهد موجود بیانگر این موضوع است که صبوری در خرید کالاهای مصرفی به افزایش هزینه های یک پروژه خواهد انجامید.

سخن پایانی

با توجه به تحلیل های صورت گرفته در این مطلب، بهترین راهکار، خرید میلگرد در زمان نیاز و به مقدار مورد نیاز است. انتظار برای کاهش قیمت، می تواند هزینه های یک پروژه را افزایش دهد و از ارزش بودجه در نظر گرفته شده برای اجرای ساخت و ساز بکاهد.

در سال های اخیر نمی توان کالایی را نام برد که ارزش قیمتی خود را از دست داده باشد. کاهش قیمت میلگرد ممکن است در یک دوره کوتاه و تقریبا غیر قابل پیش بینی اتفاق بیافتد اما در دراز مدت همواره شاهد رشد قیمت کالاهای مصرفی و اساسی بوده ایم.

کد خبر 729218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.