کشف پنج هزار متر تور صیادی غیر مجاز در دریاچه زاینده رود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چادگان گفت: در طی گشت شبانه‌ای که در دریاچه زاینده رود انجام شد، تورهای صیادی به طول پنج هزار متر در دریاچه زاینده‌رود کشف و جمع‌آوری شد.

مجتبی حاجتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۲۵ هزار متر تورهای صیادی جمع‌آوری شده که آخرین مورد آن در تاریخ بیست و ششم بهمن، کشف و جمع‌آوری پنج هزار متر دام صیادی از دریاچه زاینده‌رود بوده است.

وی خاطرنشان کرد: دریاچه زاینده‌رود یکی از مناطق حفاظت شده سد زاینده رود و دالانکوه است که صید از طریق قلاب و دام در این دریاچه فقط با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست مجاز است و باید در در وقت معینی در اواخر فصل بهار تا تیرماه انجام شود.

رئیس اداره حافظت محیط زیست شهرستان چادگان گفت: طی گشت شبانه‌ای که در دریاچه زاینده رود انجام شد حدود پنج هزار تور صیادی غیر مجاز از دریاچه زاینده‌رود جمع‌آوری شد.

حاجتی اضافه کرد: اگر هنگام گشت زنی با متخلفین رو به رو شویم، آنها را طی مراحلی قانونی تحویل مقام قضائی می‌دهیم ولی در این مورد اخیر متخلفی شناسایی نشده است.

وی تصریح کرد: تعداد پنج شرکت صیادی در این منطقه وجود دارند که شامل سه شرکت صیادی در روستای یانچشمه، یک شرکت صیادی در شهرستان چادگان و یک شرکت در روستای علی آباد است و برای فعالیت باید طبق شرایطی که سازمان محیط زیست تعیین کرده، عمل کنند و مجوزهای رسمی از سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اظهار کرد: ماهی‌های دریاچه زاینده‌رود شامل پنج نوع ماهی قزل‌آلا، کپور، فیتوفاکت، زرد پر و آمور هستند که ماهی‌های آمور و قزل‌آلا کمترین میزان صید و در فصل تابستان ماهی فیتوفاکت کمترین میزان صید را دارد.

مجتبی حاجتی تاکید کرد: از سال ۱۳۹۲ مجوزهای صیادی با قلاب و تور صادر نشده و علت آن هم ظرفیت محدود دریاچه و کم شدن حجم آب طی سال‌های اخیر است و دام‌هایی که جمع‌آوری شده به شکل صیدهای غیر مجاز است.

وی اضافه کرد: گشت‌ها در در سطح شهرستان به صورت شبانه روزی در تمامی مسیرهای مختلف به سمت دالانکوه، مناطق آزاد شکاری و به صورت یک تا سه بار در هفته در دریاچه گشت زنی‌ها انجام می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چادگان گفت: علاوه بر گشت زنی‌های محیط زیست در مناطق مختلف مردم شهرستان و روستاهای اطراف و دامداران این منطقه همکاری‌های خوبی با اداره دارند و به طور مستقیم اطلاع رسانی می‌کنند.

حاجتی افزود: مردم می‌توانند از طریق شماره تماس ۱۵۴۰ که به صورت شبانه روزی پاسخگو است گزارش‌هایی در هر زمینه صید و شکار آلودگی‌های زیست محیطی و سایر موارد مرتبط با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری کنند.

کد خبر 729152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.