بازیکنان باید توجیه شوند!

سپاهان در شرایطی بازی های اخیر خودش را با ناکامی پشت سر گذاشته است که اخراج بازیکنان این تیم پررنگ‌ترین دلیل شکست های متوالی شاگردان مورایس بوده است.

ه گزارش خبرگزاری ایمنا، پنج‌شنبه این هفته تکلیف سپاهان در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مشخص خواهد شد و نماینده فوتبال ایران با درصد کمی از امید باید به فکر برتری دو گله و بیشتر در مقابل الهلال عربستان باشد تا شاید شانسی برای عبور از سد این غول آسیایی پیدا کند که البته این کار حتی روی کاغذ هم بسیار سخت است.

بزرگترین مشکل مورایس برای بازی پنج‌شنبه برنامه‌ریزی برای ترکیب خط دفاعی سپاهان است تا مدافعان این تیم برخلاف بازی رفت بتوانند دروازه خودشان را در مقابل الهلال بسته نگه دارند تا شاید خط آتش طلایی‌پوشان فکری به حال دروازه یاسین بونو داشته باشد.

سپاهان در بازی رفت نقره داغ شد و اخراج محمد دانشگر کار را برای شکست طلایی‌پوشان راحت کرد تا دانشگر که به نوعی ستون اصلی خط دفاعی سپاهان است نه تنها نیم ساعت از بازی رفت بلکه دقایق کامل بازی برگشت را هم از دست دهد و این یعنی مورایس باید در روز غیبت دانشگر فکری هم به حال نبودن هادی محمدی داشته باشد و خط دفاعی تیمش را به زمین بفرستد.

این باران کارت‌های قرمزی که در این چند بازی اخیر سپاهان بر سر ترکیب اصلی این تیم حتی نیمکت سپاهان باریدن گرفته مشکلاتی اساسی برای نماینده فوتبال اصفهان ایجاد کرده و نتیجه این شده که سپاهان به جز بازی خانگی در مقابل نیروی هوایی عراق که با ضرب‌وزور به پیروزی دست پیدا کرد در بقیه مسابقات خودش چیزی به جز شکست و ناکامی را به چشم ندیده باشد.

اخراج محمدجواد حسین‌نژاد و هادی محمدی در مقابل نیروی هوایی، کارت قرمز برایان دابو، محمد کریمی و رضا اسدی در برابر آلومینیوم، اخراج مورایس در بازی مقابل شمس آذر، بیرون رفتن ارشیا سرشوق در برابر گل گهر و در نهایت کارت قرمز محمد دانشگر در برابر الهلال از جمله کارت‌ها در چند وقت اخیر بوده که در تاریخ این باشگاه بی‌سابقه بوده است.

اخراج‌های بی‌مورد در اثر ناآگاهی است

نوذر رودنیل، کارشناس داوری در رابطه با دریافت‌های کارت‌های متعدد بازیکنان سپاهان به خبرنگار می‌گوید: در برخی از بی پروایی‌ها بازیکن باید کارت زرد دریافت کند، اما در برخوردهای شدید داور مسابقه وی را با کارت قرمز جریمه می‌کند. ضمن اینکه خطاهای فوتبال به دو قسمت انضباطی و فنی تقسیم می‌شود.

وی افزود: در تمام جهان پیش از آغاز مسابقات داخلی و بین‌المللی با داورها صحبت می‌شود. شخصاً چند مرتبه تقاضا کرده‌ام پیش از اعزام تیم‌ها به مسابقات برای آنان کلاس توجیهی برگزار شود. هزینه این کار کمتر از هزینه اخراج بازیکنان کلیدی در بازی‌های مهم است.

کارشناس داوری کشورمان پیرامون تأثیر برگزاری کلاس توجیهی برای بازیکنان تصریح کرد: اگر پیش از رقابت‌ها کلاس توجیهی برای بازیکن برگزار شود تا با انواع خطا از دید داور آشنایی پیدا کنند در جریان بازی شاهد رعایت قوانین توسط بازیکنان خواهیم بود.

وی ادامه داد: داور وسط در صحنه خطا آوانتاژ می‌دهد و در صورتی که آوانتاژ به نتیجه نرسید در زمان توقف بازی از اتاق VAR فراخوانده می‌شود تا صحنه را بازبینی کند. در جدال سپاهان و الهلال نیز همین اتفاق رقم خورد که منجر به اخراج محمد دانشگر شد.

رودنیل اضافه می‌کند: تمام این اخراج‌های بی‌مورد در اثر ناآگاهی است، داوران و بازیکنان کشورهای مختلف با نحوه کارکرد VAR آشنایی دارند و به همین دلیل تیم‌ها اطلاع دارند چه زمانی و چگونه با اخطار یا اخراج می‌شوند و از انجام برخی خطاها دوری می‌کنند. متأسفانه بازیکنان و داوران ما با این کمک داور ویدئویی آشنایی ندارند و به همین دلیل حتی با وجود VAR شاهد خطای بازیکنان هستیم.

وی یادآور می‌شود: در کشورهای صاحب سبک فوتبال پیش از مسابقات برای تیم‌ها کلاس توجیهی برگزار می‌کنند تا بازیکنان با قواعد داوری بیشتر آشنا شوند و اطلاعات خود را در این زمینه بروز کنند.

به گزارش ایمنا، به هرحال جدا از موضوعات حاشیه‌ای و فنی که در این مدت به سپاهان آسیب زده و نتایج این تیم را تحت تأثیر قرار داده، اگر یکی دو بازی دیگر این روند ادامه پیدا کند سپاهان خیلی زودتر از حد معمول جام را به سایر رقبا واگذار خواهد کرد. شاید در نظر گرفتن جرایم مالی سنگین برای کارت‌های زرد و قرمز بی دلیل بتواند بازیکنان را توجیه کند و این نوار اخراج سپاهان در بازی‌های بعدی این تیم نیمه کاره بماند.

کد خبر 729098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.