«آرمان» و «آذرخش»، تازه‌ترین قدرت دفاع هوایی ایران

سامانه تاکتیکی پدافند هوایی بردبلند «آرمان» و سامانه پدافند هوایی برد کوتاه «آذرخش» دو نمونه از تازه‌ترین دستاوردهای شبکه پدافندی کشور هستند که به همت متخصصان وزارت دفاع در سازمان‌های صنایع هوافضا و صنایع دفاع این وزارت‌خانه ساخته و روز شنبه، بیست‌وهشتم بهمن، رونمایی شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هنوز مدت زیادی از بمباران مناطق مختلف خاک کشورمان توسط جنگنده‌های عراقی نمی‌گذرد، جنگنده‌هایی که اگر موفق نمی‌شدند مأموریت نقطه اول خود را انجام بدهند، بدون مشکل به نقطه دوم و سوم می‌رفتند و امنیت را از آسمان ایران سلب می‌کردند، اما امروز به همت متخصصان صنعت دفاعی کشور، این اتفاق نخواهد افتاد زیرا مجهز به ترکیبی از سامانه‌ها هستیم که می‌تواند دشمن را به هزینه بیندازد و او را وادار می‌کند که از انواع تهدیدها و جنگنده‌های خاص برای یک نقطه خاص استفاده کند؛ این یعنی دشمن مانند سابق نمی‌تواند با یک جنگنده چند نقطه را پشت سر هم مورد هدف قرار دهد.

سامانه تاکتیکی پدافند هوایی بردبلند «آرمان» و سامانه پدافند هوایی بردکوتاه «آذرخش» دو نمونه از تازه‌ترین دستاوردهای شبکه پدافندی کشور هستند که به همت متخصصان وزارت دفاع در سازمان‌های صنایع هوافضا و صنایع دفاع این وزارت‌خانه ساخته و روز شنبه، بیست‌وهشتم بهمن، رونمایی شدند.

«آرمان» و «آذرخش»، تازه‌ترین قدرت دفاع هوایی ایران

امیر شاهرخ شهرام، معاون وزیر دفاع در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره تأثیرات رونمایی از سامانه‌های موشکی ضد بالستیک آرمان و آذرخش گفت: پدافند هوایی ما را به جایی رسانده است که بتواند ارزان‌تر دفاع کند، یعنی ما وقتی که می‌خواهیم علیه یک موشک بالستیک، یک موشک ضد بالستیک بزنیم، می‌توانیم یک موشک باور ۳۷۳ بزنیم، اما با این سامانه بالستیک را ارزان‌تر می‌زنیم و این هزینه جنگ و هزینه دفاع را برای ما کاهش و برای دشمن، افزایش می‌دهد. امروز حرف اول را در بحث‌های جنگ و دفاع، هزینه‌ها می‌زند و ما با بومی کردن مراحل طراحی تا تولید، توانسته‌ایم یک استقلال به معنای واقعی در حوزه دفاعی برای خودمان ایجاد کنیم.

«آرمان» و «آذرخش»، تازه‌ترین قدرت دفاع هوایی ایران

سامانه پدافند هوایی آذرخش

سامانه پدافند هوایی آذرخش، یک‌سامانه بردِ کوتاه و ارتفاع پستِ تاکتیکی تمام‌متحرک است که پرتابگر و سیستم کشف و رهگیری در یک خودرو تجمیع شده است، این سامانه در حالت بارگذاری کامل (فول لود)، چهارم تیر موشک زمین‌به‌هوای آذرخش آماده پرتاب دارد.

موشک آذرخش با برد ۱۰ کیلومتر مجهز به کاونده تصویرساز حرارتی (IIR) برای رهگیری و هدایت موشک به‌سمت هدف است که قابلیت عملیات در تمام شبانه‌روز و شرایط مختلف آب‌وهوایی را به سامانه می‌دهد. سیستم کشف و رهگیری سامانه شامل یک‌رادار با برد کشف ۵۰ کیلومتر و یک سامانه مجتمع اپتیکی متشکل از سنسور تصویرساز حرارتی (IIR) و یک سنسور تلویزیونی (TV) است که شعاع ۲۵ کیلومتری را برای رهگیری و قفل روی هدف پوشش می‌دهد.

همچنین این سامانه از یک‌سامانه راداری چرخان و جمع‌شونده برای کشف و شناسایی و یک سامانه الکترواپتیکالی برای قفل و درگیری با اهداف استفاده می‌کند.

سامانه پدافند هوایی آرمان

تمام اجزای سامانه پدافند هوایی برد متوسط آرمان در یک خودرو جمع می‌شود که بقاپذیری و چابکی سامانه را افزایش می‌دهد. از ابتدا تلار (پرتابگر مجهز به رادار) این سامانه در دو نسخه مجهز به‌رادار آرایه فازی فعال (AESA) نجم -۸۰۴ و رادار آرایه فازی غیرفعال (PESA) سامانه جوشن معرفی شده بود. رادار سامانه، هدف را در ۲۰۰ کیلومتری کشف و در ۱۸۰ کیلومتری رهگیری می‌کند و در ۱۲۰ کیلومتری (حداکثر برد موشک صیاد -۳) با هدف درگیر می‌شود، همچنین سامانه پدافند هوایی آرمان توانایی درگیر شدن با طیف وسیعی از اهداف از جمله موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را دارد که می‌تواند گزینه مناسبی برای عملیاتی شدن در نقطه مرزی پرتنش یا پشت خطوط مقدم جنگ باشد.

وزیر دفاع: «آرمان» در کمتر از ۳ دقیقه عملیاتی می‌شود

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طی سخنانی در آئین رونمایی از این دو سامانه با اشاره به اینکه شاهد رونمایی از دو دستاورد بزرگ صنعت دفاعی هستیم، گفت: سامانه‌های موشکی آرمان و آذرخش در کمترین زمان و فاصله می‌توانند با اهداف درگیر شوند و آن‌ها را منهدم کنند.

آشتیانی اظهار کرد: وزارت دفاع در راستای توان پدافندی کشور و استمرار رونمایی‌ها که وعده داده بودیم تمام توان خود را معطوف به تأمین نیازمندی‌های حوزه‌های دفاعی، پشتیبانی تجهیزاتی و تسلیحاتی نیروهای مسلح کرده است و ما امروز شاهد رونمایی از دو دستاورد بزرگ صنعت دفاعی هستیم.

وی افزود: سامانه شهید آرمان که با یاد و خاطره شهید والامقام شهید آرمان علی‌وردی رونمایی شد، یک سامانه راه‌کنشی به معنای تام و دارای برد متوسط و ارتفاع‌بلند است که می‌تواند اهداف را در ۱۸۰ کیلومتری شناسایی کند و در ۱۲۰ کیلومتری با آن درگیر شود و منهدم کند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تأکید کرد: این سامانه بسیار چابک است و در کمتر از سه دقیقه آماده عملیات می‌شود و پوشش قابل اطمینانی برای دفاع از فضای کشور فراهم می‌کند.

آشتیانی یادآور شد: یکی دیگر از دستاوردها برای محافظت از مراکز حساس حیاتی و مهم کشور در برابر تهدیدات پهپادی و ریزپرنده‌ها، سامانه آذرخش است که برد کوتاه دارد و دارای قابلیت نصب روی انواع خودروها و اجرای عملیات در شب و روز و با بهره‌گیری از سامانه راداری پیشرفته سه‌بعدی و سرچ اپتیکی و سیکرهای پیشرفته بسیار چابک است و مانند سامانه شهید مجید، می‌تواند اهداف را در کمترین زمان ممکن منهدم کند.

«آرمان» و «آذرخش»، تازه‌ترین قدرت دفاع هوایی ایران

توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک و کروز

امیر شاهرخ شهرام، فرمانده قرارگاه تأمین حفاظت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم در حاشیه رونمایی از سامانه‌های پدافندی «آرمان» و «آذرخش» اظهار کرد: سامانه پدافندی آرمان بر حسب تجربه دفاع مقدس و جنگ‌های نوین امروز طراحی شده به همین جهت خودحفاظت، چابک و با قابلیت‌های ویژه بوده که برای آماده شدن جهت انجام عملیات خودگردان است و در کمتر از سه دقیقه آماده رزم می‌شود.

وی افزود: مأموریت اصلی این سامانه برای مقابله با اهداف متوسط و بالاست که با شناسایی هدف در ۱۸۰ کیلومتری، در فاصله ۱۲۰ کیلومتری می‌تواند با هدف درگیر شود و آن را منهدم کند. این سامانه یکی از سامانه‌های به‌روز دنیاست و نیروهای مسلح کشورمان با استفاده از آن می‌توانند محکم‌تر از کشورمان حفظ و حراست کنند.

امیر سرتیپ احمد صادق‌نژاد، مشاور امور پدافندی وزیر دفاع هم یادآور شد: سامانه شهید آرمان (شهید آرمان علی‌وردی)، بسیار راهبردی است و می‌تواند با موشک‌های بالستیک و کروز مقابله کند. این سامانه از موشک‌های «صیاد ۳ F» عمودپرواز بهره می‌برد.

«آرمان» و «آذرخش»، تازه‌ترین قدرت دفاع هوایی ایران

تولید انبوه «آذرخش» در کم‌ترین زمان

امیر سیدمسعود زواره‌ای، جانشین رئیس سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم در اظهار نظری از قابلیت سامانه پدافندی آذرخش برای تولید انبوه در کم‌ترین زمان خبر داد.

وی در حاشیه رونمایی از سامانه‌های پدافند هوایی «آرمان» و «آذرخش» اظهار کرد: سامانه پدافندی آذرخش برای مقابله با اهداف در ارتفاع کم است و برای این هدف از رادار، سرچ اپتیکی و سیکر تصویری بهره می‌برد.

وی افزود: این سامانه با کمک پست فرماندهی می‌تواند منطقه‌ای را پوشش دهد و در شبکه یکپارچه پدافندی کشور قرار گیرد.

جانشین رئیس ساصد اضافه کرد: سامانه آذرخش در کم‌ترین زمان قابلیت تولید انبوه را دارد و در زمان بسیار کم شاهد به‌کارگیری و عملیاتی کردن آن در سازمان‌های رزم نیروهای مسلح خواهیم بود؛ به این ترتیب با ورود سامانه‌های جدید به شبکه پدافندی کشور قدرت دفاع هوایی ایران چند برابر شد.

کد خبر 729028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.