فوتسال ایران در آسیا صاحب سبک است

سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان معتقد است باید با میدان دادن به بازیکنان جوان در مسابقات بین‌المللی مختلف نسل دختران طلایی فوتسال را ادامه‌دار کنیم، از طرفی نباید فراموش کنیم که رویارویی با تیم‌های مطرح جهان باعث پیشرفت هرچه بیشتر تیم ملی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم ملی فوتسال بانوان به‌تازگی موفق به هتریک قهرمانی در مسابقات فوتسال کافا شد. در این تورنمنت تیم فوتسال زنان کشورمان با اقتدار و با نتیجه پنج بر یک ازبکستان، ١١ بر صفر قرقیزستان و ٩ بر صفر ترکمنستان را شکست داد و در نهایت به قهرمانی رسید، همچنین سیده‌فاطمه حسینی، سارا شیربیگی و مارال ترکمان عنوان بهترین بازیکن میدان را به ترتیب در بازی‌های اول تا سوم به خود اختصاص دادند. شیربیگی با ۱۲ گل زده عنوان خانم گل مسابقات کافا را به خود اختصاص داد.

در سال پیش رو مسابقات مهمی از جمله در جام ملت‌های آسیا، بازی‌های داخل سالن آسیا و اولین دوره قهرمانی جهان برگزار می‌شود که تیم ملی فوتسال زنان ایران با هدایت فروزان سلیمانی خود را برای حضوری غرورآفرین آماده می‌کند. در ادامه گفت‌وگوی فروزان سلیمانی، سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان را می‌خوانید.

ایمنا: سطح مسابقات کافا در سال جاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سلیمانی: مسابقات کافا، سال جاری با حضور تیم‌های ایران، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان برگزار شد. به لحاظ کیفی مسابقات نسبت به سال پیش بهتر بود، اما با توجه به اینکه تیم ما قهرمان آسیا و مدعی است می‌شود گفت مسابقات برای دختران فوتسالیست کشورمان ساده بود. ترکمنستان برای نخستین بار در کافا حضور داشت، اما تاجیکستان و ازبکستان در سه سال همیشه حضور داشته‌اند و به همین دلیل کیفیت بهتری داشتند، اما تیم ما برتری قابل توجهی نسبت به سایر تیم داشت.

ایمنا: جایگاه فوتسال بانوان را در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سلیمانی: داشتن لیگ‌های مختلف فوتسال بانوان اعم از سوپر لیگ، لیگ برتر، لیگ دسته یک، لیگ دسته دو حتی لیگ دسته سه و حدود ۸۰ تیم فعال در این لیگ‌ها نشان‌دهنده این است که بین تیم‌های کشورهای آسیای میانه که بیشتر به فوتبال اهمیت می‌دهند تا فوتسال، کشورمان در بخش بانوان کاملاً برتری دارد. طی برگزاری مسابقات سرمربی تیم ازبکستان گفت به دلیل اینکه کشورشان میزبان جام جهانی فوتسال مردان است، فوتسال بانوان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

فوتسال ایران در آسیا صاحب سبک است

ایمنا: چه لزومی دارد ما در تورنمنت‌هایی مثل کافا شرکت کنیم؟

سلیمانی: شرکت در جام کافا در کنار به‌دست آوردن یک جام بین‌المللی برای ایران، فضای مناسبی برای استفاده از جوانانی است که میدان‌های بین‌المللی کمتری دیده‌اند تا تجربه کسب کنند و تیم ملی مهره‌های آماده و قوی‌تری را برای مسابقات جام جهانی و آسیایی در اختیار داشته باشد.

مارال ترکمان به عنوان بهترین بازیکن این مسابقات انتخاب شد که متولد دهه هشتاد است. ترکمان بازیکنی بسیار با تکنیک، خوش فکر و باهوش است و در کافا نشان داد که نسبت به سال قبل باکیفیت‌تر پخته‌تر عمل می‌کند. سارا شیربیگی در چند سالی که در مسابقات آسیایی شرکت می‌کند عنوان خانم گلی مسابقات را دریافت کرده است؛ شیربیگی با خانم گلی در کافا نشان داد که از تکنیک و هوش بالایی برخوردار بوده و در زمین بازیکنی تأثیرگذار است.

بهترین دروازبان مسابقات کافا می‌توانست از تیم ما باشد، اما به دلیل اینکه دو نفر از تیم ایران عنوان‌دار شده بودند، گلر تیم ازبکستان عنوان برترین دروازبان را از آن خود کرد.‌

بازی مقابل تیم‌های مطرح، محکی برای عیار تیم ملی فوتسال

تیم فوتسال بانوان از بی نظمی‌هایی که در گذشته داشت، جدا شده است. از زمان حضور مریم منظمی با برنامه‌تر عمل می‌شود و نظم و ترتیب خوبی به تیم ملی داده شده است. به‌دنبال این هستیم تا به مرور جوانان بیشتری را در تیم ملی به کار بگیریم تا ادامه‌دهنده نسل طلایی فوتسال بانوان ایران باشند. به جوانان اعتماد و ایمان قلبی دارم و مطمئن هستم اگر برنامه‌ریزی خوب و دقیقی داشته باشیم، می‌توانیم با استفاده از استعداد آنان اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم.

برای مسابقات آسیایی و جهانی پیشرو اگر طبق برنامه ریزی‌هایی شده عمل شود، به‌طور قطع می‌توانیم از عنوان قهرمانی خود در آسیا دفاع کنیم. تیم ملی فوتسال بانوان نیاز به دیدارهای تدارکاتی با تیم‌های قوی همچون پرتغال، اسپانیا و برزیل دارد. بازی مقابل تیم‌های مطرح می‌تواند محک خوبی برای سنجش عیار واقعی تیم ملی باشد. این دیدارها فارغ از نتیجه و واگذاری آن، تجربه عالی برای تیم و بچه‌ها خواهد بود تا عملکرد بهتری در میدان‌های بزرگ داشته باشند.

فوتسال ایران در آسیا صاحب سبک است

ایمنا: لیگ فوتسال بانوان کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سلیمانی: لیگ‌های فوتسال بانوان کشورمان در مقایسه با کشورهای میانه و غرب آسیا جلوتر است، اما باید اختلاف بین تیم‌های بالا و پایین جدول در سوپر لیگ فوتسال کمتر شود و رقابت و کورس قهرمانی مختص یک یا دو تیم خاص نباشد.

اگر هشت تیم در لیگ برتر حضور دارند، بهتر است که چهار تیم بالای جدول با چهار تیم پایین جدول اختلاف فاحشی نداشته باشند. تجمع ملی‌پوشان در یک یا نهایت دو تیم می‌تواند معضلی برای سوپرلیگ باشد، زیرا رقابت یک‌جانبه و از پیش مشخص است، البته تا حدی نیز می‌توان گفت حضور بازیکنان در کنار هم موجب ایجاد هماهنگی بیشترشان با یکدیگر است.

اگر ملی‌پوشان بین تیم‌ها تقسیم شوند، شرایط جدول و لیگ کاملاً متفاوت می‌شود. برای مثال اگر تیم پایین جدولی دو ملی‌پوش در اختیار داشته باشد، به‌طور قطع با اختلاف یک امتیازی سوپرلیگ را ترک نمی‌کند و حتی می‌تواند خود را به میانه‌های جدول برساند. زمانی که ملی‌پوشان در تیم‌ها پخش شوند رقابت‌ها قابل پیش‌بینی نیست و جذابیت در سوپرلیگ افزایش می‌یابد.

اسپانسرها با حضور در لیگ دوست دارند قهرمان شوند و با جذب پنج یا شش ملی‌پوش قهرمانی را برای خود تضمین می‌کنند و از همان ابتدا با سنگین شدن تیم، قهرمان لیگ مشخص می‌شود. در لیگ سال قبل و سال جاری این موضوع کاملاً مشهود بود.

فوتسال ایران در آسیا صاحب سبک است

ایمنا: به‌نظر شما حمایت لازم از فوتسال پایه آنگونه که باید و شاید انجام می‌شود؟

سلیمانی: کیفیت و نوع کار با سنین پایه خیلی مهم است. باید از سمت فدراسیون و هیئت‌های استانی دوره‌های آموزشی مناسب برای مربیان برنامه‌ریزی شود تا مربیان به‌روز باشند و بتوانند با بازیکنان سنین پایه به‌درستی کار کنند. کار با بازیکنان در این رده‌های سنی، بسیار سخت و ویژه است. امیدوارم روی رده‌های پایه بازرسی وجود داشته باشد تا همه نکات به‌خوبی رعایت شود.

حمایت از ردهای پایه کم است، اگر باشگاه‌ها به رده‌های پایه توجه کنند، شرایط بسیار تغییر می‌کند. فوتبال نه‌تنها در کشور ما بلکه در همه کشورها نسبت به فوتسال فراگیرتر است؛ کشورمان در فوتسال به عنوان یک برند در آسیا محسوب می‌شود، نیاز است مسئولان، سازمان لیگ، هیئت‌های فوتبال و باشگاه‌ها حمایت و توجه بیشتری نسبت به این رشته داشته باشند.

ایمنا: بنظر شما تیم‌داری باشگاه‌های فوتسال آقایان در فوتسال بانوان تا چه میزان می‌تواند در حمایت از این ورزش موثر باشد؟

سلیمانی: حضور تیم‌ها و باشگاه‌هایی که در فوتسال مردان فعالیت دارند در بخش بانوان ۱۰۰ درصد می‌تواند مفید و تأثیرگذار باشد. این موضوع گلایه و دغدغه همه افراد فعال در فوتسال بانوان است. باشگاه‌های فوتسال قوی همچون گیتی‌پسند و مس‌سونگون که حتی در آسیا برند هستند نیز توجهی به بانوان ندارند. از تیم‌ها و باشگاه‌هایی که در فوتسال مردان حضور ندارند انتظار خاصی نمی‌رود، اما تیم‌هایی که در لیگ برتر فوتسال تیم دارند، چرا نباید در لیگ بانوان حضور داشته باشند؟ حضور حداقلی این تیم‌های در بخش بانوان یک مطالبه از سمت تمام بانوان فوتسالیست است.

فوتسال ایران در آسیا صاحب سبک است

ایمنا: حمایت‌ها از فوتسال بانوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سلیمانی: پس از حضور منظمی شرایط برای فوتسال بسیار بهتر شده است و فدراسیون طبق برنامه‌ها وعده‌هایی که داده است، ما را همراهی می‌کند. برنامه‌ای ویژه در خصوص اردوهای داخلی و خارجی به مسئولان داده شده و قرار است که اردوها از اسفند با یک اردوی چهارروزه داخلی مجدد از سر گرفته شود. مکاتبات و پیش‌برنامه‌ریزی‌های دعوت از تیم‌های صاحب‌نام برای دیدارهای تدارکاتی در حال انجام است. دیدار تدارکاتی مقابل تیم‌های خارجی منوط بر این است که تیم‌ها، دعوت ما را بپذیرند. یک دیدار تدارکاتی خوب با تیم‌های قوی فوتسال جهان می‌تواند به اندازه ده‌ها جلسه تمرین برای ما کارایی داشته باشد و نقاط ضعف و قوتمان را به‌خوبی نمایان کند.

گفت‌وگو از: فاطمه شهسواری، خبرنگار ایمنا

کد خبر 728958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.