علت ریزش مو چیست؟ + راهکار کنترل و درمان

ریزش مو یکی از اتفاقاتی است که منجر به کم‌پشت‌ شدن موی سر افراد می‌شود و علاوه بر تاثیرات ظاهری که برای هر فرد به همراه دارد، بر روح و روان وی نیز تاثیرگذار است؛ هر چند که این موضوع گاهی بدون بازگشت است، اما گاهی می‌توان با انجام اقداماتی از ریزش مو جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در صورتی که ریزش مو به صورت روزانه برابر با ۵۰ یا ۱۰۰ عدد تار مو باشد، روندی طبیعی است و با توجه به اینکه بیش از ۱۰۰ هزار تار مو در سر افراد وجود دارد، این تعداد مو، تعداد ناچیزی به حساب می‌آید، در شرایط عادی، موهای ریخته شده با موی جدید جایگزین می‌شود، اما گاهی نیز این اتفاق نمی‌افتد.

با جایگزین نشدن موهای ریخته شده با تارهای جدید مو، افتادن طبیعی موها به اختلال ریزش مو تبدیل می‌شود و این ریزش می‌تواند در ناحیه موی سر یا هر قسمت دیگری از بدن که مو دارد، اتفاق بیفتد و از طرفی نیز ممکن است این نوع اختلال موقتی یا همیشگی باشد.

نشانه‌های داشتن ریزش مو

کم‌پشت شدن موها: برای اینکه بدانید موهایتان کم‌پشت شده است یا نه، می‌توانید هنگامی که موهای خود را دم‌اسبی بسته‌اید یا بافته‌اید، حجم آن را بررسی کنید.

عریض شدن خطوط روی سر: توجه کنید که خطوط روی سر از هم فاصله بیشتری گرفته‌اند یا نه؟ اگر این خطوط بیش از اندازه پهن و فاصله‌دار شده باشند، به‌طور قطع باید به دنبال درمان باشید.

وجود لکه‌های کچلی: اگر بخش‌هایی را به شکل دایره یا بیضی روی پوست سر خود مشاهده کنید که مو ندارد، دچار اختلال ریزش غیرطبیعی موها شده‌اید که به احتمال زیاد مزمن است و باید درمان شود؛ طاسی نقطه‌ای یا مدور به‌طور معمول تنها بر پوست سر تأثیر می‌گذارد، اما گاهی نیز ممکن است در ریش یا ابروها اتفاق بیفتد، در بعضی موارد، پوست پیش از ریزش مو دچار خارش یا درد می‌شود.

نازک شدن تدریجی بالای سر:این مورد شایع‌ترین نوع ریزش مو است که با افزایش سن بر مردان و زنان تأثیرگذار خواهد بود، در مردان، مو اغلب از ناحیه پیشانی در مسیری که حرف M را شبیه‌سازی می‌کند، عقب‌نشینی می‌کند و در زنان خط موی ناحیه پیشانی حفظ می‌شود ، اما ریزش بخشی از مو گسترش پیدا می‌کند.

سست شدن ناگهانی مو: یک شوک عاطفی یا فیزیکی می‌تواند موجب سست شدن مو شود، با شانه کردن یا شستن مو یا حتی با کشیدن آرام مو، ممکن است مشتی از مو بریزد، این نوع ریزش مو به‌طور موجب نازک شدن کلی مو می‌شود و طاسی تکه‌ای را ایجاد نمی‌کند.

علت ریزش مو چیست؟+ راهکار کنترل و درمان

ریزش مو چه علتی دارد؟

همان‌قدر که ریزش مو یک عارضه ناخوشایند محسوب می‌شود، برطرف کردن آن نیاز به اطلاعات و البته پیگیری روش‌های درمانی دارد، راه‌های مختلفی برای برطرف کردن ریزش مو وجود دارد، اما برای اینکه بهترین روش درمان این عارضه را پیدا کنید، نخست باید بفهمید که چرا به آن مبتلا شده‌اید.

علت‌های ریزش مو می‌توانند در چندین مورد طبقه‌بندی شوند، هر کدام از این علت‌ها نیز به شکلی هستند که ممکن است با تغییر یک یا چند عادت مربوط به زندگی، از بین بروند، بعضی از دلایل ریزش مو شامل موارد زیر است:

ژنتیک

ژنتیک یا ارث سبب می‌شود که فرد بدون داشتن هیچ‌گونه مشکلی دچار ریزش موی سر شود، این موضوع در کروموزوم‌ها و DNA فرد ثبت شده است و به همین دلیل نیز نمی‌توانید از درمان‌های موضعی برای رفع این مسئله استفاده کنید.

شرایط جغرافیایی

شرایط جغرافیایی و آب و هوا در حقیقت همان مواردی است که مربوط به شرایط اقلیمی محیط زندگی شما می‌شود، زمانی که در آب و هوای گرم و شرجی زندگی کنید، میزان ریزش موهای سر شما نیز بیشتر و همین مسئله موجب می‌شود که افراد ساکن در این مناطق نیاز بیشتری به درمان‌های مربوط به ریزش موی سر داشته باشند.

تغییرات هورمونی

زمانی که مقدار هورمون‌های بدن دچار نوسان و اختلال می‌شوند، ممکن است شاهد ریزش موهای سر نیز باشید، نوسانات هورمونی در اثر بیماری یا زایمان می‌تواند رخ دهد.

زایمان و شیردهی

یکی دیگر از موارد مهمی که سبب ریزش مو می‌شود، مربوط به دوران زایمان و شیردهی است، زایمان و شیردهی با نوسانات و تغییرات شدید بدنی همراه است و به همین دلیل سبب ریزش موهای سر خواهد شد.

داروها

مورد بعدی در خصوص داروهای مخصوصی است که استفاده می‌کنید، مصرف کردن بعضی از داروها می‌تواند سبب شود تا موهای شما دچار ریزش شوند؛ رایج‌ترین فرایندهای درمانی و داروهایی که در بخشی از عوارض خود ریزش غیرعادی مو را به همراه دارند، شامل داروهای بیماری‌های قلبی، داروی فشار خون بالا، فرآیند درمانی انواع سرطان و داروی آرتروز است.

بالا رفتن سن

افزایش سن به مرور زمان می‌تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند و ریختن موها یکی از بزرگ‌ترین مشکلات است، با افزایش سن ریشه موها نیز به صورت خود به خودی سست و همین مسئله باعث می‌شود تا در سنین بالاتر، موهای کم‌پشت‌تری داشته باشیم.

استرس و اضطراب

افزایش استرس و اضطراب‌هایی که در طول روز دارید، باعث می‌شود تا ریزش مو نیز شدیدتر شود، در صورتی که این مشکل برطرف نشود و ریشه استرسی که در طول روز تجربه می‌کنید را پیدا نکنید، به‌طور قطع شاهد کم‌پشت شدن شدید موهای خود خواهید بود.

رنگ‌های شیمیایی

استفاده مداوم و مرتب از رنگ‌های شیمیایی یا انواع مواد دکلره روی موهای شما بسیار اثرگذار خواهد بود، به همین خاطر است که گفته می‌شود تا جایی که ممکن است سعی کنید از رنگ کردن مداوم و زیاد موهای خود جلوگیری کنید.

تغذیه

تغذیه نادرست و غیراصولی که طبق آن تمام نیازهای بدن شما تأمین نشود، از جمله مهم‌ترین ارکانی است که باید در نظر بگیرید، تغذیه می‌تواند سبب شود تا مواد غذایی مناسب و کافی به موهای شما برای رشد برسد و ریشه موهایتان نیز تقویت شود.

درمان‌های نادرست مو

درمان‌های نادرست مو از جمله مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند در عرض چند دقیقه کاری کند که تمام موهای شما بریزد، بسیاری از افراد برای جلوگیری از ریزش مو و داشتن موهایی سالم و مناسب، به سراغ کراتین یا بوتاکس می‌روند و در صورتی که از مواد نامناسبی برای این کار استفاده شود یا فرد مهارت کافی برای این کار را نداشته باشد، متوجه می‌شوید که دچار ریزش مو شده‌اید.

بستن موها

بستن محکم موها با انواع کش و گیره‌ها نیز می‌تواند سبب ریزش موهای شما شود، برای جلوگیری از ریزش مو بهتر است از کش‌هایی که ضخامت‌های بیشتری دارند و ساقه مو را دچار شکنندگی نمی‌کنند، استفاده کنید.

گردوخاک و نور آفتاب

وجود دائمی گردوغبار و نور آفتاب سبب می‌شود تا موهای شما از تمام قسمت‌ها دچار مشکل شود، بزرگ‌ترین مشکل نیز مربوط به سست شدن ریشه موها است که باید به‌طور حتم و به شکل مناسبی درمان شود.

بیماری‌ها: بیماری‌های مختلفی وجود دارد که ریختن موها را به عنوان بخشی از عوارض خود به دنبال دارد، تلوژن افلوویوم، واکنش بدن به یک موقعیت استرس‌زا است و افراد دو تا سه ماه بعد از تجربه چنین رویدادی دچار ریزش غیرعادی مو می‌شوند.

عفونت پوست سر از دیگر عواملی است که می‌تواند ریزش مو را به همراه داشته باشد و عفونت‌هایی مانند کرم حلقوی پوست سر، یکی از عوامل مهم ریزش موی انسان است که در دسته عارضه‌های پوست سر جای می‌گیرد.

آلوپسی آره آتا، نوعی بیماری خودایمنی محسوب می‌شود؛ در این شرایط بدن شما به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد، به این ترتیب موهای شما دیگر شرایط مقاومت در مقابل آسیب‌های محیطی را ندارد و به‌راحتی می‌افتد، از طرفی شرایطی برای رشد مجدد موهای افتاده وجود ندارد.

بیماری تیروئید از هر نوعی که باشد، می‌تواند ریزش موهای سر و ابرو را به دنبال داشته باشد.

علت ریزش مو چیست؟+ راهکار کنترل و درمان

ریزش مو درمان دارد؟

بعضی از انواع ریزش مو قابل درمان است و می‌توان سرعت ریزش را کم کرد، در بعضی از انواع ریزش مانند ریزش موی سکه‌ای، رویش مجدد مو بدون درمان امکان‌پذیر است و طی یک سال بازمی‌گردد، برای درمان این مشکل و جلوگیری از ریزش مو از روش‌هایی مانند مصرف دارو و جراحی استفاده می‌شود.

اگر علت کاهش رشد موهای شما بیماری‌های زمینه‌ای است، باید آن را درمان کنید، به عنوان مثال برای از بین بردن التهاب یا سرکوب سیستم ایمنی پزشکان پردنیزون تجویز می‌کنند، همچنین اگر مصرف بعضی داروها موجب ریزش شده باشد، قطع مصرف دارو تا حدود سه ماه می‌تواند به درمان این مشکل کمک کند.

داروهای ضد ریزش شامل موارد زیر است:

  • مینوکسیدیل (Rogaine): داروی تأیید شده‌ای که بدون نسخه نیز در دسترس است، برای درمان ریزش مو در مردان و زنان استفاده می‌شود، این دارو به صورت مایع یا کف‌مانند است که باید هر روز به کف سر مالیده شود، مصرف مینوکسیدیل ابتدا ممکن است موجب ریزش موی سر شود و حداقل شش ماه زمان برای مصرف مینوکسیدیل نیاز است تا جلوی ریزش را بگیرد و موجب رشد موهای جدید شود، عوارضی که به دنبال مصرف مینوکسیدیل دیده شده است شامل التهاب پوست سر، رشد موهای زائد در صورت و بدن و افزایش ضربان قلب است.
  • فیناستراید (Propecia): این دارو را تنها با نسخه پزشک می‌توان تهیه کرد، فیناستراید برای ریزش مو در مردان استفاده می‌شود که باید آن را روزانه و به صورت قرص مصرف کنید، مصرف فیناستراید در برخی مردان موجب کاهش کچلی و در برخی باعث رویش مجدد مو می‌شود، مصرف این دارو خطر قابل توجه‌ای برای زنان در سنین باروری دارد و چنانچه باردار هستید، حتی از لمس آن با دست نیز خودداری کنید، چراکه این دارو جذب می‌شود و مشکلات جدی برای جنین به همراه دارد.
  • سایر داروها: برای درمان ریزش در مردان مصرف داروی خوراکی دوتاستراید (Avodart) نیز می‌تواند مؤثر باشد.

علت ریزش مو چیست؟+ راهکار کنترل و درمان

بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو

برای تغذیه فولیکول‌های مو پروتئین، آهن، روی و ویتامین مورد نیاز است، اگر این مواد مغذی را نمی‌توانید به اندازه کافی از غذا دریافت کنید، باید از مکمل‌ها استفاده کنید، مکمل‌های زیر می‌توانند برای درمان ریزش مؤثر باشند، اما قبل از استفاده از آن‌ها با متخصص پوست، مو و زیبایی مشاوره داشته باشید.

  • بیوتین: یک ویتامین محلول در آب که به تقویت مو، پوست و ناخن‌ها کمک می‌کند.
  • نوترافول: به ضخیم‌شدن موهای نازک کمک می‌کند.
  • مکمل غذایی Viviscal: حاوی بیوتین، روی، آهن و ویتامین C است.
  • ویتامین D۳: برای تولید فولیکول‌های مو جدید، ویتامین D۳ مورد نیاز است.
  • نوروبیون: حاوی ویتامین‌های ب است.

کاشت مو، لیزردرمانی و مزوتراپی

شایع‌ترین نوع ریزش دائمی، بیشتر جلوی سر را درگیر می‌کند، پیوند مو و جراحی‌های ترمیمی می‌تواند بیشتر موهای شما را بازگرداند، در کاشت مو، متخصص پوست یا جراح زیبایی قسمتی از پوست پشت یا کناره‌های سر را که حاوی یک یا چند تار مو است برمی‌دارد و سپس فولیکول آن را با فولیکول ناحیه مورد نظر پیوند می‌زند.

برخی پزشکان توصیه می‌کنند پس از پیوند استفاده از مینوکسیدیل، برای کم‌کردن ریزش می‌تواند کمک‌کننده باشد، در ریزش ارثی فرد ممکن است به چند جلسه پیوند نیاز داشته باشد؛ باید توجه داشت که روش‌های جراحی درمان طاسی، هزینه‌بر و دردناک و ممکن است خونریزی و زخم ایجاد شود.

لیزردرمانی روشی مؤثر برای درمان ریزش ارثی در زنان و مردان است و موجب افزایش تراکم مو می‌شود، به این درمان لیزر سرد نیز گفته می‌شود؛ فوتون‌ها به بافت پوست سر می‌تابد و توسط سلول‌های ضعیف جذب می‌شود، این روند در رشد مو نیز مؤثر است.

مزوتراپی مو روشی درمانی است، در این روش ویتامین‌ها، مواد معدنی و مخلوط اسیدهای آمینه مورد نیاز برای رشد مو به پوست سر تزریق می‌شوند، مزوتراپی موهای نازک را ضخیم و ریزش را متوقف می‌کند، با استفاده از این روش می‌توان ریزش مو با انتهای سفید و شوره سر را نیز از بین برد.

کد خبر 728934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.