رتبه چهارم پزشکی قانونی بین ۸۳۰ مرکز تحقیقات و رتبه نخست ثبت اختراع در کشور

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: کسب رتبه چهارم در بین ۸۳۰ مرکز تحقیقات کشور و رتبه نخست ثبت اختراع در بین ۴۵۰ مرکز تحقیقات از دیگر افتخارات مرکز تحقیقات پزشکی قانونی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، عباس مسجدی صبح امروز _شنبه بیست‌وهشتم بهمن_ در سمینار علمی مروری بر مباحث روانپزشکی قانونی که به مدت دو روز و با حضور روانپزشکان مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: در طول سال‌های تشکیل سازمان پزشکی قانونی کشور تلاش‌های زیادی برای توسعه و رشد آن صورت گرفته و حرکت این سازمان همواره رو به جلو بوده است و این تلاش‌ها تا رسیدن به اقتدار سازمانی هرچه بیشتر ادامه خواهد یافت.

ویبا اشاره به راهکارهای دستیابی به ارتقا و اقتدار سازمانی افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل در رسیدن به اقتدار سازمانی، توانمندسازی و بهره‌مندی بیش از پیش از علم و فناوری روز است که این حرکت در سازمان آغاز شده و سازمان در تلاش است تا به حوزه هوش مصنوعی نیز وارد شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه خوب کار کردن همه اجزا در کنار یکدیگر، استقامت و توکل به خدا در مسیر حل مشکلات، صداقت در گفتار و رفتار، ارج نهادن به فعالیت‌ها و داشتن روحیه خدمتگزاری از دیگر عوامل تبدیل شدن به سازمانی مقتدر است، تصریح کرد: مراجعان این سازمان افراد متألم و دردمند هستند و برای رسیدن به اقتدار سازمانی لازم است در ارائه خدمت به مردم به بهترین شکل ممکن عمل کنیم و مراجعان را عضو خانواده خود بدانیم.

نشست‌های علمی فرصتی برای انتقال تجربیات

مسجدی ادامه داد: با توجه به اهمیت این رشته تخصصی و تعیین سرنوشت طرفین پرونده‌های ارجاعی با اظهارنظرهای کارشناسان روانپزشکی قانونی، علم‌آموزی دائم و برپایی نشست‌های علمی در این حوزه یک ضرورت است، چراکه علاوه بر بیان مباحث علمی، فرصتی برای انتقال تجربیات و ارائه اندوخته‌های پیشکسوتان این حوزه فراهم می‌کند تا شاهد اظهارنظرهای بهتر در پرونده‌های ارجاعی باشیم.

وی هدف دیگر از برپایی نشست‌های علمی را رسیدن به نقاط مشترک و افزایش دانش اعلام کرد و گفت: برگزاری این نشست‌ها به ایجاد وحدت رویه و تقریب آرا در اظهارنظرهای کارشناسی کمک می‌کند، همچنین فرصتی را نیز فراهم می‌آورد تا همکاران بتوانند مشکلات و برخی موانع احتمالی در مسیر خدمت‌رسانی بهتر را مطرح و برای آن چاره‌جویی کنند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با تأیید وجود بعضی مشکلات در سازمان پزشکی قانونی از جمله بخش روانپزشکی قانونی اضافه کرد: کمبود نیروی انسانی، سختی کار و کمبود حقوق و مزایا از جمله مشکلاتی است که مجموعه سازمان و از جمله بخش روانپزشکی قانونی با آن مواجه است، اما تلاش‌های جدی برای پیگیری و رفع این مشکلات در حال انجام است.

ارتقای جایگاه سازمان در سال‌های اخیر

مسجدی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش روانپزشکی قانونی در خصوص ارائه خدمت بهتر به مردم و تکریم مراجعان افزود: یکی از این اقدامات راه‌اندازی بخش مشاوره روانپزشکی در پزشکی قانونی استان تهران بود که در پی آن از ارجاع افراد به مراکز خارج از سازمان برای انجام تست‌های تکمیلی و مشاوره‌های تخصصی جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: ارجاع افراد به مراکز خارج سازمانی گذشته از اینکه وقت زیادی از مردم می‌گرفت و هزینه‌هایی را به آنان تحمیل می‌کرد، موجب اطاله دادرسی نیز می‌شد، اما با راه‌اندازی این مرکز و حضور روانپزشک، روانشناس و روانپزشک فوق تخصص کودکان در آن، سرعت رسیدگی و پاسخ‌دهی به پرونده‌های بخش روانپزشکی افزایش یافت و دیگر هیچ فردی برای انجام تست‌ها و مشاوره‌ها به بیرون سازمان ارجاع نمی‌شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به ارتقای جایگاه سازمان در سال‌های اخیر گفت: هرچند سال‌ها پیش نظریه پزشکی قانونی برای قاضی تنها یک نظر مشورتی بود، اما امروز نظریه پزشکی قانونی به جز لاینفک پرونده‌های قضائی تبدیل شده و این حاصل زحمات تک تک همکاران در بخش‌های مختلف سازمان است.

مسجدی اظهار داشت: در سخنان مقامات عالی قضائی و دیگر مسئولان بارها شاهد تأکید آنان بر نقش بی‌بدیل سازمان در پرونده‌ها و فصل‌الخطاب دانستن نظرات پزشکی قانونی بوده‌ایم که تمام این موارد نشان می‌دهد پزشکی قانونی به جایگاه رفیعی در جامعه دست یافته است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی وظیفه پزشکی قانونی در اظهارنظرهای کارشناسی سنگین‌تر می‌شود و از آنجا که پزشک قانونی در پرونده‌های ارجاعی در جایگاه قاضی قرار می‌گیرد باید اظهارنظرهایی هرچه دقیق‌تر داشته باشد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: نگاه مسئولان دستگاه قضا و سایر مسئولین کشور به مجموعه پزشکی قانونی و اذعان همگان بر علمی و تخصصی بودن این سازمان در ما انگیزه مضاعف ایجاد می‌کند که با جدیت هر چه بیشتر در مسیر خدمت به مردم و رسیدن به اقتدار سازمانی گام برداریم.

مسجدی به اقدامات و پیشرفت‌های سال‌های اخیر مرکز تحقیقات پزشکی قانونی نیز اشاره کرد و افزود: مرکز تحقیقات در سال‌های اخیر با ساخت و بومی‌سازی بعضی تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز سازمان گام‌های مؤثری در جهت خودکفایی برداشته و به تازگی نیز با اخذ استاندارد بین‌المللی ایزو ۱۸۳۸۵ برای کیت ژنتیک که اولین بار در جهان اسلام به وقوع پیوسته و ثبت اختراع دستگاه الکل‌سنج تنفسی، موجبات خودباوری و امیدآفرینی در نیروها و نخبگان جوان را فراهم کرده است.

وی کسب رتبه چهارم در بین ۸۳۰ مرکز تحقیقات کشور و رتبه نخست ثبت اختراع در بین ۴۵۰ مرکز تحقیقات را از دیگر افتخارات مرکز تحقیقات پزشکی قانونی اعلام و خاطرنشان کرد: مجموعه همکاران سازمان در بخش‌های مختلف همچون اعضای یک خانواده برای پیشبرد اهداف آن تلاش می‌کنند و تمام اقدامات سازمان در حوزه‌های علمی و تخصصی و تلاش برای ارتقای و اقتدار آن با هدف کارآمدسازی و تکریم هرچه بیشتر مردم و مراجعین عزیز صورت می‌گیرد و برپایی نشست‌ها و سمینارهای تخصصی نیز به تحقق این هدف کمک خواهد کرد.

کد خبر 728929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.