۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
نرخ سود بین بانکی کاهشی شد

نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به بیست‌وپنجم بهمن با کاهش نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۴۸ درصد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گزارش جدید بانک مرکزی از تغییرات سود بین‌بانکی نشان می‌دهد این نرخ در هفته منتهی به بیست‌وپنجم بهمن با کاهش نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۴۸ درصد رسیده است.

این نرخ در هفته منتهی به هجدهم بهمن با افزایش نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۵۶ درصد بود. نرخ سود بین بانکی در دومین هفته بهمن به ۲۳.۴۶ درصد رسیده بود. این نرخ در هفته اول بهمن ۲۳.۵۳ درصد بود. نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به بیست‌وهفتم دی به ۲۳.۴۹ درصد و در هفته منتهی به بیستم دی ۲۳.۴۱ درصد بود.

نرخ سود بین‌بانکی در هفته منتهی به سیزدهم دی پس از سه هفته رشد، کاهش یافت و به ۲۳.۴۳ درصد رسید. این نرخ در هفته منتهی به ششم دی با افزایش نسبت به هفته قبل از آن ۲۳.۵۹ درصد و هفته منتهی به بیست‌ونهم آذر ۲۳.۵۵ درصد بود.

بیشترین نرخ بهره سال جاری مربوط به هشتم مهر است که به نرخ ۲۳.۸۰ درصد رسیده بود. نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به پنجم مهر با رکوردشکنی ۱۰ سال به ۲۳.۸۰ درصد افزایش یافت.

روند صعودی نرخ بهره بین بانکی از بهمن سال گذشته آغاز شده بود؛ از هفته منتهی به سی‌ام آذرماه، نرخ سود بین بانکی وارد کانال ۲۱ درصدی شده و تا هفته منتهی به نوزدهم بهمن در همین کانال در نوسان بود، اما از بیست‌وششم بهمن این نرخ رکورد جدیدی در کانال ۲۲ درصدی به ثبت رساند و حالا این نرخ در کانال ۲۳ درصدی در نوسان است.

نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به بیست‌ودوم آذر با افزایش جزئی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۴۴ درصد رسیده بود. این نرخ در هفته منتهی به پانزدهم آذرماه به ۲۳.۴۳ درصد و در هفته منتهی به ۸ آذرماه با کاهش ۰.۰۶ درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۵۴ درصد رسیده بود.

ضمن اینکه این نرخ در هفته منتهی به یکم آذر با کاهش ۰.۰۳ درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۶ درصد و در هفته منتهی به بیست‌وچهارم آبان با افزایش ۰.۰۷ درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۶۳ درصد رسیده بود.

همچنین نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به هفدهم آبان ۲۳.۵۶ درصد، هفته منتهی به دهم آبان ۲۳.۶ درصد، هفته منتهی به سوم آبان ۲۳.۷۱ درصد و هفته پایانی مهر ۲۳.۷۱ درصد بود، این نرخ در هفته منتهی به نوزدهم مهر ۲۳.۷۶ درصد و هفته پیش از آن ۲۳.۷۵ درصد بوده است.

نرخ سود بین بانکی چیست؟

ممکن است بانک‌ها در دوره‌های مالی کوتاه‌مدت روزانه یا هفتگی با کسری یا مازاد نقدینگی روبه‌رو شوند. اگر بانکی دچار کسری نقدینگی شود، باید از طریق وام گرفتن آن را جبران کند تا به حالت تعادل برسد، برای اینکه بانک‌ها برای حل این مشکل به بانک مرکزی نیاز نداشته باشند، بازاری را به نام بازار بین بانکی تشکیل داده‌اند که در آن به یکدیگر وام دهند. اکثر وام‌های بین‌بانکی سررسید کوتاه‌مدت یک‌هفته‌ای یا کمتر دارند. وام‌دهی بانک‌ها به یکدیگر بر مبنای یک نرخ سودی است که به آن نرخ سود بین بانکی گفته می‌شود.

کد خبر 728835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.