نقش محوری تهران در ایجاد صلح منطقه

هفته گذشته دور جدیدی از سفرهای امیرعبداللهیان به سه کشور لبنان، سوریه و قطر انجام گرفت که توسعه تعاملات و همکاری‌های ایران با کشورهای منطقه، مبارزه مشترک با تروریسم در راستای ایجاد صلح و ثبات، تاکید بر توقف جنگ غزه و ارسال کمک های بشردوستانه به آن منطقه، از مهم‌ترین محورهای این دور از سفرها بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دور جدید سفرهای وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه برای رایزنی‌های دیپلماتیک در مورد پایان جنگ غزه، از بیستم بهمن ماه و با سفر وی به لبنان آغاز شد، آن هم در شرایطی که اسرائیل پس از حملات هوایی، در فکر حمله به آوارگان غزه در رفح به سری می‌برد و به نظر می‌رسد روند مذاکرات آتش‌بس نیز تا دستیابی به نتیجه فاصله دارد.

در چهار ماه گذشته و از ابتدای آغاز این جنگ، راهبرد استفاده از تلاش‌های دیپلماتیک همواره در دستور کار تیم وزارت خارجه ایران قرار داشته تا با استفاده از حداکثر ظرفیت‌های موجود به دنبال راهی برای کمک به مردم تحت بمباران غزه، پایان جنگ و ارسال دارو و کمک‌های بشردوستانه باشند و دور جدید سفرهای منطقه‌ای امیرعبداللیهان را نیز باید در همین چهارچوب ارزیابی کرد.

به‌طور کلی در دیدارهای انجام شده وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات عالی‌رتبه لبنانی، سوری و قطری و البته ملاقات‌هایی که امیرعبداللهیان با برخی رهبران گروه‌های مقاومت منطقه در این دور از سفرهای منطقه‌ای انجام داده، تاکید همه طرف‌ها بر لزوم هرچه سریع‌تر توقف جنگ، جنایات و نسل‌کشی از سوی رژیم اسرائیل بوده است.

نقش محوری تهران در ایجاد صلح منطقه

در بیروت که اولین مقصد سفر وزیر امور خارجه کشورمان بود، علاوه بر دیدارهای امیرعبداللهیان با مقامات سیاسی لبنان مانند میقاتی نخست‌وزیر و نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، ملاقات‌های مهمی با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و برخی رهبران جبهه مقاومت فلسطین از جمله «زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، «اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس و «جمیل مزهر» معاون دبیرکل جبهه خلق برای آزادی ‎فلسطین، انجام گرفت. در این ملاقات‌ها که پشت درهای بسته برگزار شد، دو طرف درباره تحولات منطقه به‌ویژه غزه، جنوب لبنان و دیگر جبهه‌های مقاومت تبادل نظر کردند.

پس از لبنان، دمشق میزبان بعدی امیرعبداللهیان بود و دیدارهای مهمی با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه و برخی رهبران مقاومت فلسطین برگزار شد.

نقش محوری تهران در ایجاد صلح منطقه

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در دیدار با بشار اسد با اشاره به اینکه آمریکا و برخی طرف‌ها هم‌زمان با حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه، به دنبال بعضی طرح‌های سیاسی برای غزه پساجنگ هستند گفت ما معتقدیم که رهبران گروه‌های فلسطینی و ملت فلسطین خود می‌توانند برای اداره غزه و کرانه پساجنگ تصمیم بگیرند و از نقش راهبردی سوریه به عنوان خط مقدم مواجهه با اسرائیل تقدیر کرد.

قطر مقصد بعدی وزیر امور خارجه بود که در خصوص نقش قطر در جنگ غزه باید یادآور شد از ابتدای بحران غزه مقامات دوحه «به ایفای نقش میانجی میان طرف حماس و طرف تجاوزگر پرداختند» و تلاش کردند که با انجام اقدامات دیپلماتیک به روند توقف جنگ، تبادل اسرای دو طرف و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه کمک کنند.

چندی پیش هم در نشست پاریس طرحی در جهت آتش‌بس و توقف جنگ غزه به دست آمد که پس از پیام مقاومت حماس در این ارتباط، طرف صهیونیستی با ملاحظات حماس مخالفت کرد و به‌طور رسمی مانع تحقق آتش‌بس تا امروز شده است.

نقش محوری تهران در ایجاد صلح منطقه

امیرعبداللهیان در دیدار با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، با اشاره به نگاه مشترک تهران و دوحه در ضرورت پایان بخشیدن فوری به جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه و پایان نسل‌کُشی فلسطینیان، آخرین تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در راستای این هدف را برشمرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به تهدیدات رژیم صهیونیستی در خصوص حمله نظامی زمینی به رفح گفت: دولت آمریکا از قصد خود مبنی بر گسترش نیافتن دامنه جنگ در منطقه صحبت می‌کند و هم‌زمان ذره‌ای از تأمین سلاح و تجهیزات جنگی رژیم اسرائیل برای کشتار فلسطینی‌ها کم نکرده است، رسیدن به توافق و راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ علیه غزه می‌تواند به نتیجه برسد، به شرطی که آمریکا میان تداوم جنگ و آتش‌بس یکی را در عمل و نه فقط در حرف انتخاب کند.

به‌طور کلی یکی از اهداف سفر منطقه‌ای رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان را می‌توان ایجاد هماهنگی و همفکری هرچه بیشتر میان کشورهای منطقه جهت مقابله با تجاوزگری توسعه‌طلبی و تمامیت‌خواهی آمریکا و اسرائیل در منطقه و البته دستیابی به راهکارها و اقدامات عملیاتی جهت جلوگیری از تکرار اقدامات جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی و گسترده شدن جنگ‌افروزی این رژیم در منطقه عنوان کرد و می‌توان گفت ایران در شرایطی که تا این لحظه هیچ‌یک از نهادهای بین‌المللی نتوانسته‌اند نقش مؤثری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ایفا کنند، تلاش می‌کند تا کشورهای منطقه و اسلامی را بیش از پیش در راستای دفاع از مردم فلسطین و در مقابل سیاست‌های تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی منسجم کند.

کد خبر 728750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.