چرخه معیوب جمع‌آوری متکدیان در زنجان

تکدی‌گری به عنوان یک معضل اجتماعی که می‌تواند آسیب‌های دیگری را در پی داشته باشد امروز در سطح شهر تاریخی زنجان به عنوان یک معضل اجتماعی مهم مطرح است و به نظر می‌رسد چاره‌اندیشی برای رفع این معضل باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، چرا که تکدی‌گری فعلی مجرمانه است و افراد متکدی در حاشیه این کار می‌توانند

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، این روزها به ویژه با نزدیک شدن به ایام نوروز، برای دیدن متکدیان در سطح شهر نیازی به گشتن در یک محل خاص نیست، بلکه برخی از گداها ممکن است هنگامی که داخل تاکسی نشسته‌اید، کنار دست شما نشسته باشند و تا زمانی که پیاده می‌شوید با عجز و لابه اعصابتان را به هم بریزند.

این اتفاق در حالی است که با وجود برگزاری جلسات متعدد در خصوص جمع‌آوری متکدیان و قول مساعد همه دستگاه‌های ذیربط متأسفانه هنوز شاهد حضور انبوه و گاهی گروهی این قشر در سطح شهر، ورودی‌های شهر، پایانه‌های مسافربری، میادین و دیگر نقاط هستیم.

هرچند اقداماتی از سوی دستگاه‌های متولی برای جمع‌آوری آنان انجام می‌شود اما همچنان این معضل در شهر زنجان و در دیگر مناطق استان کم و بیش مشاهده می‌شود و نیازمند توجه بیشتر متولیان امر است.

طبق اعلام شهرداری زنجان سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ متکدی در سطح شهر زنجان جمع‌آوری و به دستگاه‌های متولی ارجاع شدند، طبق قانون، شهرداری وظیفه جمع‌آوری متکدیان را دارد و نماینده فرمانداری نیز بعد از غربالگری، آنها را به دستگاه‌های مرتبط تحویل می‌دهد، اما مشکل اساسی این است اغلب افراد جمع‌آوری شده، تکراری هستند و مجدداً بعد از رهاسازی به چرخه تکدی‌گری باز می‌گردند، موضوعی که باید بیشتر بر روی آن فکر و تدبیر کرد.

چرخه معیوب جمع‌آوری متکدیان در زنجان

تکدی‌گری جرم است و حبس دارد

بهروز عباسی، دادستان زنجان با اشاره به اینکه طبق قانون تکدی‌گری جرم محسوب شده و هر شخص از این طریق امرار معاش کند به یک تا سه ماه حبس محکوم می‌شود، می‌گوید: طبق این ماده چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود، علاوه بر مجازات مذکور همه اموالی که از طریق تکدی‌گری به دست آورده است، مصادره خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در شهر زنجان نیز این موضوع به یک عادت و معضل از سوی متکدیان تبدیل شده است، می‌افزاید: البته یکی از دلایل گسترش این موضوع همراهی مردم با این افراد و کمک به آنهاست و زمانی که مردم به یک متکدی کمک می‌کنند، فرهنگ تکدی‌گری تقویت می‌شود، چون آن‌طور که تجربه نشان داده است اگر شخص یا اشخاصی از این راه درآمد نداشته باشند، قطعاً به این کار ادامه نخواهند داد.

داستان زنجان اضافه می‌کند: اگر یک متکدی که ۳۰ بار دستگیر شده است، هم‌چنان در این راه فعالیت می‌کند، باید دید چه اقداماتی برای شناسایی و گزارش دارایی‌های او انجام گرفته است، چون یکی از مصوبات کمیته مجرمین حرفه‌ای استان این بود که متکدیان مجرم شناسایی و معرفی شوند.

وی با بیان اینکه طبق ماده ۷۱۳ نیز هرکس طفل صغیر یا غیر رشیدی را وسیله تکدی‌گری قرار دهد یا افرادی را به این کار بگمارد به سه ماه تا دو سال حبس و استرداد تمام اموالی که از این طریق به دست آورده است، محکوم خواهد شد، می‌گوید: قانون‌گذار در بند پنج ماده، ۵۵ شهرداری را به پیشگیری از تکدی‌گری و جمع‌آوری متکدیان ملزم کرده است، نیروی انتظامی هم در این زمینه نقش فعالی دارد و بر مبنای همین قانون باید نسبت به جمع‌آوری آنان اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های متولی در حوزه تکدی‌گری باید پای کار باشند، می‌افزاید: دستگاه‌های متولی باید به صورت کیفی به این حوزه ورود کنند.

چرخه معیوب جمع‌آوری متکدیان در زنجان

۸۸ درصد متکدیان زنجان تکراری است

علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان نیز با اشاره به اینکه مسائل فرهنگی در بحث تشدید تکدی‌گری دخیل است، می‌گوید: درست است که وظیفه شهرداری این است که متکدیان را از شهر جمع‎‌آوری و تحویل اردوگاه مربوطه دهد اما مردم نیز باید همکاری کنند.

وی می‌افزاید: اردوگاه ساماندهی متکدیان، فرمانداری است و در این اردوگاه افراد بسته به وضعیت‌شان سه دسته می‌شوند برخی که دارای جرم مشهود هستند حکم برای آنها صادر می‌شود، گروهی به بهزیستی معرفی شده و افراد نیازمند توانمندسازی به مراکز مربوطه معرفی می‌شوند.

شهردار زنجان با بیان اینکه کار جمع‌آوری متکدیان برای شهرداری زمان‌بر نیست و این کار در عرض یک ساعت هم قابل انجام است اما مشکل در ساماندهی است که کار را سخت‌تر می‌کند، می‌گوید: از مردم می‌خواهیم از متکدیان جنس نخرند، اینها باند هستند و این باندها حتی اجازه تکدی‌گری به مستمندان را نمی‌دهند، این افراد صبح با ون در شهر زنجان پیاده می‌شوند و اهل زنجان نیستند، ما در شهر زنجان تکدی‌گری نداریم.

فیروزفر می‌افزاید: شهرداری در طول چهار ماه اخیر ۱۹۸ نفر متکدی در سطح شهر زنجان جمع‌آوری کرده است که ۸۸ درصد این متکدیان تکراری بودند، برخی از متکدیان در زنجان به صورت باندی فعالیت دارند، گاهاً حتی خانواده‌ای که برخوردار است فرزند خود را مجبور به تکدی‌گری می‌کند که نمونه عینی آن در شهر مشهود است.

چرخه معیوب جمع‌آوری متکدیان در زنجان

یک سری سارقان در پوشش متکدی فعالیت دارند

منصور مرادلو، رئیس کمسیون فرهنگی شورای شهر زنجان نیز با بیان اینکه باید به صورت ریشه‌ای به موضوع تکدی‌گری توجه شود، اظهار می‌کند: طبق ماده ۵۵ جمع‌آوری متکدیان و معتادان متجاهر بر عهده شهرداری و ساماندهی آن‌ها بر عهده بهزیستی است.

وی با بیان اینکه تکدی‌گری زیبنده شهر زنجان نیست، می‌افزاید: شهرداری همواره پای کار بوده و بر خود مکلف می‌داند که هم‌افزایی و همکاری لازم را با سازمان‌های مرتبط در این راستا انجام دهد.

عضو شورای شهر زنجان با بیان اینکه لازم است بازنگری در طرح جمع آوری و ساماندهی متکدیان صورت گیرد، بیان می‌کند: متأسفانه در سطح شهر شاهد این موضوع نیز هستیم که یک‌سری سارقان حرفه‌ای به صورت تیمی یا خانوادگی در پوشش تکدی‌گری مشغول به کار هستند.

وی تصریح می‌کند: همان‌طوری که کار جمع‌آوری متکدیان بر عهده شهرداری و ساماندهی بر عهده بهزیستی است از نیروی انتظامی و قوه قضائیه انتظار می‌رود که سابقه اطلاعات افراد شناسایی شده را در سامانه‌ای جمع‌آوری کنند تا شناسایی این افراد به راحتی انجام گیرد، زیرا برخی از متکدیان به دفعات شناسایی و ساماندهی می‌شوند اما بعد از چند مدت دوباره به کار تکدی‌گری مشغول می‌شوند و برخی نیز در این قالب دست به سرقت می‌زنند.

به گزارش ایمنا، شهر زنجان با دارا بودن هکتارها بافت تاریخی، بناهای منحصر به فرد و طبیعت بکر یکی از شهرهای کشور است که سالانه گردشگران زیادی را به خود می‌پذیرد، این در حالی است که موقعیت جغرافیایی این شهرستان، مسافر پذیر بودن آن و اینکه یکی از شهرهای دانشگاهی زنجان با ظرفیت بالای دانشجویان غیربومی محسوب می‌شود، همه دست در دست هم داده است تا ضرورت توجه بیشتر به معضلات اجتماعی در آن بیشتر احساس شود.

کد خبر 728738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.