لزوم احیای رودخانه‌ها به عنوان فضای عمومی شهرها

بسیاری از شهرهای اروپایی برای بهره بیشتر از پتانسیل رودخانه‌ها، طرح‌های احیایی را در پیش گرفته‌اند تا علاوه بر حفظ سلامت اکولوژی آن‌ها استفاده شهروندان از رودخانه‌ها را بهبود بخشند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، رودخانه‌ها در طول تاریخ، نقش مهمی در ساختارهای اجتماعی شهرها داشتند. ساکنانی که در کنار سواحل رودخانه زندگی می‌کردند، اغلب برای معاشرت، شنا و ماهیگیری گرد هم می‌آمدند. اکنون نیز رودخانه‌ها به‌عنوان عنصر حیاتی برای سرزندگی شهرها شناخته می‌شوند. دو میلیارد نفر در سراسر جهان هنوز به آب رودخانه‌ها برای تأمین آب آشامیدنی متکی هستند. بدنه‌های آبی شهری چه از نظر اهمیت تاریخی و تأمین آب و چه ارزش اکولوژیکی، نقش مهمی در شهرها دارند. با بحران آب‌وهوای امروزی که به اوج خود رسیده است، رودخانه‌ها پتانسیل کاهش خطرات مرتبط با سیل و خشکسالی، به‌ویژه در محیط‌های شهری را ارائه می‌دهند.

به گفته آژانس محیط زیست اروپا، توسعه رودخانه‌های شهری اروپا به شدت تحت تأثیر شهرنشینی قرار گرفته است و این امر منجر به تغییرات قابل‌توجهی در بسیاری از رودخانه‌های شهری شده است. علاوه بر این، بسیاری از آبراه‌های شهری به محل انباشت فاضلاب و آلاینده‌ها تبدیل شده‌اند که خطرات جدی برای سلامت عمومی به همراه دارد. امروزه رودخانه‌های اروپا حاوی میزان بالایی از مواد شیمیایی آلی هستند و به گفته گاردین، «صدها رودخانه در سراسر جهان، از تیمز تا دجله، مملو از سطوح خطرناکی از آنتی‌بیوتیک‌ها هستند».

اهمیت احیای رودخانه‌ها به عنوان فضای عمومی

چندین شهر اروپایی در پروژه‌های احیای رودخانه‌ها پیشرو هستند؛ برای دهه‌ها، شهرهایی مانند بازل، برن، زوریخ و ژنو با موفقیت در حال احیای رودخانه‌های خود بوده‌اند و آنها را به آبراه‌های قابل شنا و ایمن تبدیل کرده‌اند. جالب توجه است که تحولات از دهه ۱۹۸۰ شامل ایجاد تأسیسات تصفیه فاضلاب و هدایت پساب‌های خانگی به دور از رودخانه‌ها بوده است. این اقدامات همچنین شامل مراحل مشخص برای دسترسی آسان شهروندان به آب برای اهداف تفریحی می‌شد.

برای مثال رودخانه لیمات زوریخ به طوری مناسب‌سازی شد که مردم محلی می‌توانستند به‌راحتی در آب‌های تمیز در قلب چشم‌انداز شهری شنا کنند و لذت ببرند. فرهنگ حمام کردن سوئیس که به عنوان یک گردهمایی فرهنگی و تفریحی ارزشمند عمل می‌کند، از ماه می تا اکتبر در آب‌های شهری زوریخ اجرا می‌شود. این شهر حتی برای رفاه مردم یک وب‌سایت را تدارک دیده است که هر روز اطلاعاتی مانند دمای آب و میزان شلوغی را برای ساکنان فراهم می‌کند.

اهمیت احیای رودخانه‌ها به عنوان فضای عمومی

علاوه بر این، رودخانه ایسار مونیخ گواهی بر تلاش‌های موفق برای احیای رودخانه است. طرح مشارکتی ایثار با اهداف سه‌گانه تضمین ایمنی در برابر سیل برای ساکنان مونیخ، افزایش تعادل اکولوژیکی و فراهم کردن فرصت‌های تفریحی برای شهروندان بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۱ با کمک شهروندان انجام شد و اکنون رودخانه ایثار و فضای اطراف آن به جنبه‌های حیاتی هویت مونیخ تبدیل شده‌اند. تلاش برای تغییر محیط ایسار شامل تصفیه آب رودخانه، بزرگ کردن دشت‌های سیلابی و بهبود سواحل آن به نفع شهروندان بود. پروژه ۳۸ میلیون دلاری، ایسار را به یک فضای عمومی تبدیل کرد که در آن مردم محلی و گردشگران در رفاه کامل در آب‌های تمیز آن شنا می‌کنند.

اهمیت احیای رودخانه‌ها به عنوان فضای عمومی

در برلین نیز یک پروژه توسعه شهری با هدف احیا و تغییر ۱.۸ کیلومتر «کانال شهری اسپری» که در حال حاضر بلااستفاده است، انجام می‌شود. هدف اصلی برلین پاکسازی این بخش از رودخانه و ایجاد دسترسی مستقیم عمومی به کانال و ایجاد یک منطقه شنای عمومی است.

در لندن، پروژه رودخانه تیمز برای تغییر فضای محیطی و بهبود کیفی آب رودخانه در حال انجام است. لندن در حال حاضر با تکیه بر یک سیستم فاضلاب ۱۵۰ ساله، سالانه میلیون‌ها تن فاضلاب خام را به رودخانه تیمز می‌ریزد. پروژه تیمز در حال ساخت یک راه‌آب فاضلاب ۲۵ کیلومتری زیر رودخانه تیمز است تا مانع از آلوده شدن آب شود. علاوه بر این، برای افزایش استفاده تفریحی از رودخانه تیمز، یک استخر شنای عمومی در آن قرار خواهد گرفت.

اهمیت احیای رودخانه‌ها به عنوان فضای عمومی

ماه گذشته، فرماندار نیویورک نیز از افتتاح اولین مرکز شنای شهری در ایالات متحده خبر داد تا شهروندان نیویورکی به شنای رایگان و ایمن در رودخانه دسترسی داشته باشند.

همه تلاش‌ها نشان می‌دهد که حفظ حیات رودخانه‌ها برای سلامت کلی جامعه ضروری است زیرا علاوه بر ایفای نقش طبیعی، مکان‌هایی فرهنگی و محرک تعاملات اجتماعی هستند. مهم‌تر اینکه، آنها اکوسیستم‌ها را حفظ می‌کنند، زیستگاه‌های ضروری برای گونه‌های آبزی را ارائه می‌دهند و به حفظ تنوع زیستی کمک می‌کنند. یک رودخانه شهری می‌تواند به عنوان سدی دفاعی در برابر تأثیرات آب و هوایی نظیر سیل به کار رود و دسترسی به منابع آب پاک را ارائه دهد.

با این حال، با شهرنشینی و صنعتی شدن سریع، بسیاری از رودخانه‌های کلان‌شهرها اکنون مملو از آلودگی و فاضلاب هستند. با وجود این موانع، بعضی شهرهای اروپایی استانداردهایی را برای احیای رودخانه‌ها تعیین کرده‌اند و وضعیت خود را به عنوان آبراه‌های بهداشتی، قابل دسترس و ایمن ارتقا داده‌اند.

ابتکاراتی مانند «طرح شنا» برای بازی‌های المپیک تابستانی پاریس نشان‌دهنده درک فزاینده از ارزش آبراه‌های پاک برای اهداف تفریحی و محیطی است. در واقع، احیای رودخانه و حفاظت از آن‌ها بسیار مهم است زیرا جوامع شهری همچنان به بدنه‌های شهری آب وابسته هستند.

اهمیت احیای رودخانه‌ها به عنوان فضای عمومی

کد خبر 728571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.