رفع نقاط حادثه‌خیز اولویت مدیران شهری باشد

دبیر شورای عالی ترافیک کشور با اشاره به این اینکه رفع نقاط پرحادثه در شهرها خیلی جدی گرفته نشده است، گفت: در حوزه برون شهری حدود ۸۰۰ نقطه پر حادثه شناسایی شده بود که ۵۰ تا ۶۰ درصد این نقاط رفع شد، اما در حوزه درون شهری رفع نقاط پر حادثه ضعیف و شاید اولویت مدیریت شهری این موضوع نیست‌.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، مجتبی شفیعی بعد از ظهر امروز _پنج‌شنبه، بیست‌وششم بهمن_ در سی‌وچهارمین اجلاس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرها به میزبانی شهرداری اهواز، اظهار کرد: باید بازار، درآمد و متقاضی استفاده از موتورسیکلت برقی بیشتر باشد، با حمایت از این کار، خرید موتور برقی برای راننده توجیه اقتصادی ایجاد می‌کند، در نتیجه راننده‌ها به سمت تأمین موتور برقی می‌روند.

وی افزود: تقریباً هیچکس به سمت ظرفیت قانون درآمد پایدار برای جا به جایی بار نرفته‌است در حالی که آماده عقد قرارداد با شهرداری هستند، گرفتن عوارض شهرداری از این محل یک قانون است و ما آماده فعال شدن این ظرفیت هستیم.

دبیر شورای عالی ترافیک کشور با بیان اینکه باید پروژه‌های بزرگ با مدل اقتصادی جدید پیگیری شود، تصریح کرد: ۲۰ هزار دستگاه اسکوتر برقی، دوچرخه برقی و موتورسیکلت برقی را به صورت خرید خدمت به مناقصه گذاشتیم و در حال عقد قرارداد هستیم، فعالیت این دستگاه‌ها اینگونه است که به ازای جابه‌جایی مسافر خرید خدمت انجام می‌شود، عددی که ما باید هزینه می‌کردیم نسبت به عددهای خرید اتوبوس و واگن بسیار کم است.

شفیعی گفت: ما نباید از رویکردهای جدید دنیا فاصله بگیریم، در دنیا اتفاق‌هایی در حال رخ دادن است که باید به آن نزدیک شویم، نحوه فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک تغییر کرده است، به‌طور مثال می‌توان بازی برای رده سنی نوجوان یا پایین‌تر با محتوای فرهنگ ترافیک ساخته شود و کسانی که امتیاز کسب می‌کنند جوایز واقعی بگیرند، نه مجازی.

وی اضافه کرد: اخذ عوارض باید متفاوت و با استفاده از جی آی اس انجام شود، در این راستا علاوه بر مدت و طول پیمایش باید وضعیت آلودگی هوا مد نظر قرار بگیرد و هرچه آلودگی هوا در یک مسیر بیشتر باشد، عوارض هم بیشتر شود، عدد فرمولی که برای کاربر تعیین می‌شود نباید ثابت باشد، لازم است کسانی که از معابر شهر استفاده تجاری می‌کنند عوارض بیشتری پرداخت کنند و از عموم مردم که در این محدوده خود را پارک می‌کنند و عارضه ایجاد نمی‌کنند، باید عوارض کمتری گرفته شود که با این کار به سمت عدالت، اقتصاد و بهبود محیط زیست حرکت می‌کنیم.

دبیر شورای عالی ترافیک کشور تاکید کرد: افزایش نرخ تلفات در حوزه شهری بیشتر از برون شهری شده است، این در حالی است سهم تردد برون‌شهری ۷۵ درصد و درون‌شهری ۲۵ درصد است، اما این نرخ رشد تلفات درون شهری در سال‌های اخیر بیشتر بوده است که امسال کاملاً پیشی گرفته است، در شهرها نسبت منطقی بین خرابی دوربین‌های ثبت سرعت و آمار تصادفات وجود دارد، یعنی هر چه خرابی دوربین‌ها بیشتر می‌شود، سرعت افزایش می‌یابد و تلفات بیشتر می‌شود، یکی از راهکارها در این زمینه تصویب افزایش جرایم بوده است که بازدارندگی خیلی جدی ندارد.

شفیعی با این اینکه رفع نقاط پرحادثه در شهرها خیلی جدی گرفته نشده است، گفت: در حوزه برون شهری حدود ۸۰۰ نقطه پرحادثه شناسایی شده بود و ۵۰ تا ۶۰ درصد این نقاط رفع شد، اما در حوزه درون شهری رفع نقاط پرحادثه ضعیف است و شاید اولویت مدیریت شهری این موضوع نیست‌.

وی با تاکید بر لزوم اقدام جدی در حوزه ایمن‌سازی بیان کرد: ارزش حفظ جان یک شهروند خیلی بالا است که باید بسیار به این موضوع توجه شود، این موضوع به عنوان اولویت دار در وزارت کشور در حال پیگیری است‌.

دبیر شورای عالی ترافیک کشور با اشاره به اینکه گزارش افزایش تلفات درون شهری به وزیر کشور ارائه شده است، افزود: یکی دیگر از موضوعات این است که باید مقداری از ریل‌گذاری سنتی گذشته فاصله بگیریم و نباید در کارهای تکراری قبلی متوقف شویم، اکنون روش‌ها و مدیریت جدیدی در حوزه ترافیک شهری در دنیا مطرح و دنبال می‌شود که ما از آن عقب ماندیم.

کد خبر 728551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.