تاثیر گردشگری فیلم بر شهرها + لوکیشن‌های محبوب

فیلم توریسم شکل خاصی از گردشگری است که در آن بازدیدکنندگان به دنبال کشف و بازدید از مکان‌ها و مقاصدی هستند که به دلیل نمایش در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی محبوب شده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گردشگری فیلم به عنوان تجارتی برای جذب بازدیدکنندگان از طریق به تصویر کشیدن مکان یا داستان یک مکان در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی تعریف شده است؛ در واقع مردم لوکیشنی را در یک فیلم می‌بینند و تصمیم می‌گیرند به علت زیبایی‌ها یا مشاهده صحنه‌های جذاب فیلم در آن مکان حضور یابند.

تأثیر فیلم بر گردشگری

فیلم‌ها با ارائه صحنه‌ها و تصاویر جذاب از یک مکان خاص، توجه مردم را جلب می‌کنند تا به آنجا سفر کنند. برای مثال ممکن است شخصی علاقه‌ای به سفر به نیوزلند نداشته باشد، تا زمانی که ارباب حلقه‌ها را ببیند و متوجه شود که در آنجا فیلمبرداری شده است.

روش دیگری که فیلم‌ها بر گردشگری تأثیر می‌گذارند، ایجاد راه‌های بیشتر برای ایجاد درآمد است. به عنوان مثال، امروزه فروش هدیه‌هایی با نماد یک فیلم و گرفتن عکس‌هایی زیبا مربوط به فیلم‌های خاص بسیار رواج یافته است. همچنین بعضی از شرکت‌های مسافرتی، تورهای ویژه بازدید از لوکیشن‌های فیلمبرداری در شهر ارائه می‌دهند.

تأثیر صنعت فیلم و گردشگری به طور متقابل است؛ از طرفی ممکن است برخی از افراد با بازدید از یک مکان و به لطف تبلیغات و تابلوهای راهنما و تورهای ارائه شده متوجه شوند که آنجا لوکیشن فیلمبرداری یک فیلم بوده است و از این طریق تشویق به تماشای آن فیلم شوند، از طرف دیگر همانطور که گفته شد مردم با دیدن یک فیلم علاقه‌مند به سفر به لوکیشن فیلمبرداری آن می‌شوند.

تاثیر گردشگری فیلم بر شهرها + لوکیشن‌های محبوب

گردشگران فیلم در حال بازدید از مقاصدی هستند که در برنامه یا فیلم محبوبشان دیده‌اند و این در حالی است که در غیراین‌صورت هرگز به آنجا سفر نمی‌کردند. بدین ترتیب گردشگری فیلم باعث افزایش معروفیت یک محل و رشد اقتصادی در آنجا می‌شود. شرکت‌های برگزاری تور، کسب‌وکارهای محلی، هتل‌ها، صنایع دستی و دیگر بخش‌ها همگی از پولی که از این طریق در گردش است، بهره می‌برند. ارتقای موقعیت‌های شغلی، افزایش استانداردهای زندگی و ایجاد حس غرور در ساکنین آن منطقه از دیگر آثار گردشگری فیلم است.

مناطق با معرفی خود به عنوان لوکیشن فیلم می‌توانند تصویری جذاب در ذهن مخاطب ایجاد کنند، در واقع آن فیلم به عنوان یک تبلیغ رایگان برای این مناطق عمل می‌کند که تأثیر طولانی‌مدت دارد. مخصوصاً اگر فیلم یک اثر موفق به شمار آید یا به یک فیلم کلاسیک تبدیل شود. علاوه بر این موارد، گردشگری فیلم دولت‌ها و شهروندان را تشویق می‌کند تا برای حفاظت از مکان، به ویژه از نظر زیست‌محیطی و همچنین از نظر زیرساخت، تلاش کنند.

تاثیر گردشگری فیلم بر شهرها + لوکیشن‌های محبوب

تأثیرات منفی گردشگری فیلم

در کنار همه تأثیرات کارآمد گردشگری فیلم، نکات منفی نیز وجود دارد که می‌توان مورد بررسی قرار داد. به عنوان نمونه، اگر معروفیت محل و تقاضا برای بازدید از آن به صورت ناگهانی و خیلی سریع اتفاق بیفتد، ممکن است به دلیل نداشتن ظرفیت کافی برای هجوم ناگهانی گردشگران دچار آسیب شود. مقاصد به زمان نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند که زیرساخت‌های مناسب برای ارائه خدمات حمل‌ونقل، اسکان و گردشگری را دارند. توجه ناگهانی به یک مقصد باعث ایجاد ترافیک بیشتری می‌شود که هرگز برای مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند خوب نیست. به علاوه، حضور افراد بیشتر در محل به معنای حریم خصوصی کمتر است، که برای بسیاری از افراد ساکن در مناطق توریستی ناگوار است.

از دیگر موارد منفی می‌توان به تأثیرات مخرب زیست‌محیطی اشاره کرد. تردد بیشتر وسایل نقلیه، انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش و کیفیت هوا را کاهش می‌دهد. ریختن زباله و دیگر بی احترامی‌هایی که به طبیعت و محیط پیرامون مقاصد می‌شود از دیگر تأثیرات منفی گردشگری است.

تاثیر گردشگری فیلم بر شهرها + لوکیشن‌های محبوب

مقاصد محبوب گردشگری فیلم

مکان‌های زیادی وجود دارد که در بین طرفداران فیلم محبوب شده‌اند و در ادامه بعضی از آنها معرفی می‌شود.

گردشگری فیلم جیمز باند

طرفداران جیمز باند برای بازدید از «کائو فینگ‌کان» به تایلند می‌روند. این جزیره در فیلم «مردی با تفنگ طلایی» محصول ۱۹۷۴ به نمایش درآمد. مسئولان گردشگری سریعاً نام جزیره را به «جزیره جیمز باند» تغییر دادند و تقریباً یک شبه، تایلند به مقصدی محبوب برای طرفداران فیلم‌های موسوم به ۰۰۷ جیمز باند تبدیل شد.

تاثیر گردشگری فیلم بر شهرها + لوکیشن‌های محبوب

گردشگری فیلم بازی تاج و تخت

دو مکان اصلی وجود دارد که طرفداران «بازی تاج و تخت» به دنبال آن هستند تا با لوکیشن فیلمبرداری سریال از نزدیک آشنا شوند. اولین مکان ایرلند شمالی است که دارای ۲۵ مکان فیلمبرداری مانند اینچ ابی، بندر بالینتوی و بسیاری دیگر است. شرکت‌های گردشگری، تورهای سازمان‌دهی‌شده‌ای برای بازدید از این مناطق برگزار می‌کنند. همچنین، مسیرهای رانندگی خودکاری نیز وجود دارد که به صورت آنلاین در دسترس است و راهنمای خوبی برای گردشگرانی است که می‌خواهند به تنهایی و بدون تور سفر کنند. دومین مقصد محبوب طرفداران این فیلم، دوبرونیک در کرواسی است که در این شهر نیز تورهای گردشگری لوکیشن‌های فیلم پدیده رایجی است. از محل فیلمبرداری King’s Landing Harbor تا خلیج بلک واتر، لوکیشن‌های فیلمبرداری زیادی در این شهر وجود دارد.

تاثیر گردشگری فیلم بر شهرها + لوکیشن‌های محبوب

گردشگری فیلم ایندیانا جونز

شهرهای بسیاری مقصد گردشگری علاقه‌مندان به فیلم‌های مجموعه ایندیانا جونز است که پرطرفدارترین آن‌ها در کامبوج قرار دارد. علاقه‌مندان در این شهر به معبد زیبای تاپروم، واقع در پارک باستان‌شناسی در انگکور وات می‌روند که «ایندیانا جونز و معبد مرگ» در آنجا فیلمبرداری شده است. همچنین لوکیشن مجموعه فیلم «لارا کرافت، مهاجم مقبره» نیز بوده که امتیاز دیگری برای آن به حساب می‌آید. پترا در اردن، مکان فوق‌العاده دیگری برای طرفداران ایندیانا جونز است که در فیلم «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» به نمایش درآمد.

تاثیر گردشگری فیلم بر شهرها + لوکیشن‌های محبوب

گردشگری فیلم ارباب حلقه‌ها

نیوزلند بهشت طرفداران «ارباب حلقه‌ها» است زیرا محل فیلمبرداری این سه‌گانه حماسی است. کوه ویکتوریا در ولینگتون در دسترس‌ترین مکان محبوبی است که فقط چند دقیقه پیاده‌روی از شهر فاصله دارد. ماتاماتا و کوه نائاراهو نیز از لوکیشن‌های زیبا و سرسبز ارباب حلقه‌ها و هابیت هستند.

تاثیر گردشگری فیلم بر شهرها + لوکیشن‌های محبوب

گردشگری فیلم ساحل

«ساحل» فیلمی از دنی بویل محصول سال ۲۰۰۰ است که در تایلند می‌گذرد. خلیج مایا در جزیره «فی فی له» یک بهشت مطلق است که در طول سال‌ها مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته و به علت هجوم گردشگران تخریب شده بود و به‌تازگی دوباره به روی گردشگران باز شده است. اکنون قوانین و محدودیت‌هایی برای بازدیدکنندگان وجود دارد، به این امید که تا سال‌های طولانی در حالت طبیعی و زیبا به روی گردشگران باز بماند.

تاثیر گردشگری فیلم بر شهرها + لوکیشن‌های محبوب

گردشگری فیلم گلادیاتور

فیلم معروف راسل کرو در سال ۲۰۰۰ در رم فیلمبرداری نشده است، بلکه بیشتر صحنه‌های آن در مراکش، تونس و مالت فیلمبرداری شده و گردشگران فیلم می‌توانند با سفر به مناطقی نظیر ایت بن حدّو در مراکش و آمفی‌تئاتر الجم در تونس کمی از جادوی صحنه‌های «گلادیاتور» را تجربه کنند.

تاثیر گردشگری فیلم بر شهرها + لوکیشن‌های محبوب

استودیوهای فیلمبرداری محبوب برای گردشگران

گردشگری فیلم علاوه بر شهرها و مکان‌های تاریخی و طبیعی، به استودیوهای فیلمبرداری نیز گسترش یافته است. بسیاری از استودیوهای فیلمبرداری با پرداخت هزینه به روی بازدیدکنندگان باز هستند و علاقه‌مندان می‌توانند به راحتی از وسایل، دکورها و موارد دیگر دیدن کنند. در ادامه بعضی از این استودیوهای محبوب عنوان می‌شوند.

استودیو هری پاتر

"Warner Bros. Studio Tour London" در واتفورد، واقع شده است که خیلی از لندن دور نیست. این مرکز بازدید حماسی، خانه هزاران وسیله از مجموعه فیلم‌ها و فروشگاه هدیه است که هر چیزی را که یک طرفدار پاتر می‌خواهد می‌فروشد. علاقه‌مندان می‌توانند سوار یک «ماشین پرنده» شوند و جادوی تالار بزرگ را تجربه کنند که تجربه‌ای فراموش نشدنی برای دوستداران به ساخت فیلم یا طرفداران هری پاتر است.

استودیو اطلس فیلم

استودیوی فیلمبرداری اطلس، واقع در ورزازات در مراکش، یک مکان محبوب بین طرفداران فیلم است. این استودیوی ۳۰ هزار مترمربعی واقع شده در صحرا، در روزهایی که فیلمبرداری نباشد برای بازدیدکنندگان باز است. مومیایی (۱۹۹۹)، جنگ ستارگان (۱۹۷۷)، سقوط شاهین سیاه (۲۰۰۱) و بسیاری فیلم دیگر همگی در اینجا فیلمبرداری شده‌اند. هرچند این استودیو به یک تجربه گردشگری تبدیل نشده است، اما برای دیدن یک مجموعه تجهیزات واقعی فیلم‌ها محل مناسبی است.

تاثیر گردشگری فیلم بر شهرها + لوکیشن‌های محبوب

استودیو یونیورسال

استودیو یونیورسال، مستقر در کالیفرنیا، اکنون به عنوان یک پارک موضوعی مشهور است. در اینجا می‌توان از ۱۳ بلوک شهری در چهار هکتار زمین استودیو تاریخی دیدن کرد و در واقع بزرگترین پروژه ساخت در تاریخ استودیو است. تور بازدید از این استودیو حدود یک ساعت طول می‌کشد و به مخاطب بینشی واقعی از پشت صحنه تولید فیلم‌های‌هالیوود می‌دهد.

استودیوهای پاین‌وود

پاین‌وود یکی دیگر از استودیوهای فیلم بسیار معروف است که حدود ۱۸ مایلی خارج از لندن واقع شده است و به طور کلی برای عموم باز نیست. با اینکه این استودیو یک مکان گردشگری نیست اما علاقه‌مندان می‌توانند با عنوان یک بازدید گروهی از پیش تعیین‌شده از آن بازدید کنند.

تاثیر گردشگری فیلم بر شهرها + لوکیشن‌های محبوب

کد خبر 728448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.