شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۲۶ بهمن + آخرین وضعیت

کیفیت هوای اصفهان امروز (پنجشنبه) بر اساس آمار ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام شد.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای در ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان و سه ایستگاه سنجش اداره کل محیط‌زیست استان امروز _پنجشنبه بیست‌وششم بهمن_ اکنون شاخص کیفیت هوا با عدد ۹۹ در شرایط سالم (زرد) بوده و آلاینده غالب ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین بار آلایندگی در ایستگاه زینبیه با شاخص ۱۵۲ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) ثبت شده است، افزود: ایستگاه‌های خیابان کاوه با شاخص ۱۱۶ و دانشگاه صنعتی با شاخص ۱۰۹ در موقعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان تصریح کرد: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های انقلاب و رهنان با شاخص ۸۹، کردآباد و خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۸۷، پارک زمزم با شاخص ۸۶، ولدان با شاخص ۸۳، میرزاطاهر با شاخص ۷۶، فیض با شاخص ۶۸ و فرشادی با شاخص ۶۵، سالم (زرد) قرار دارد. ایستگاه سپاهان‌شهر فعال نیست.

وی با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این‌رو افراد حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۹۹ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۵۵ ناسالم (قرمز)، خرازی با شاخص ۱۱۹ ناسالم (نارنجی) و پروین با شاخص ۹۸ سالم (زرد) قرار دارد.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، خمینی‌شهر، سجزی، مبارکه، قهجاورستان و شاهین‌شهر است که شاهین‌شهر با شاخص ۱۳۱ ناسالم (نارنجی)، قهجاورستان با شاخص ۷۴، مبارکه با شاخص ۸۴، سجزی با شاخص ۷۴، خمینی‌شهر با شاخص ۸۲ سالم (زرد) است، ایستگاه‌های استانداری اصفهان، رودکی، خواجو، باغ‌غدیر و شهرهای کاشان، زرین‌شهر، نجف‌آباد و دولت‌آباد فعال نیست.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش‌آگاهی هوا، بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی بیانگر نفوذ سامانه ناپایدار بارشی از امروز به استان است. بر این اساس به تدریج افزایش ابر، گاهی وزش باد به نسبت شدید و شروع بارش باران و در نواحی سردسیر و ارتفاعات بارش برف از نیمه غربی و جنوبی و از اواخر وقت در سایر نقاط پیش‌بینی می‌شود، بارش تا اواخر وقت جمعه در سطح استان ادامه خواهد داشت و شدت آن در نیمه غربی و جنوب استان و در مناطق مرزی با استان‌های مجاور خواهد بود، شدت وزش باد طی روزهای جمعه و شنبه افزایش دارد و تندباد لحظه‌ای دور از انتظار نیست. دمای هوا تغییر محسوسی نخواهد داشت، آسمان شهر اصفهان نیز قسمتی ابری به‌تدریج افزایش ابر، گاهی وزش باد ملایم خواهد بود.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

این شاخص به‌طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل منواکسید کربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه‌گیری و به‌طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود. شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 728430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.