۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
دست برتر در دریا

رونمایی سپاه پاسداران از توانمندی های جدید نیروی دریایی در خلیج‌فارس و دریای عمان خبری است که این روزها بازتاب گسترده‌ای داشته، خبری که به معنای افزایش بازدارندگی ایران و پیام هشداری خطاب به دشمنان این مرز و بوم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اسفند سال گذشته برای اولین بار از ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی رونمایی شد، این ناو که به گفته سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، یک شهر دریایی متحرک محسوب می‌شود، مجهز به تجهیزات رزم دریایی و هوایی، دارای رادار آرایه فازی سه‌بعدی، موشک‌های سطح به سطح، سطح به هوا، سامانه‌های مخابراتی یکپارچه بسیار پیشرفته جنگال و موشک کروز دریایی با برد بیش از ۷۰۰ کیلومتر، قابلیت حمل و نشست و برخاست بالگردها، پهپادها و آبگیری و به آب‌اندازی شناورهای مختلف که بازسازی و تغییر کاربری کاربرد جدید آن توسط جوانان متخصص، مؤمن و انقلابی کشورمان طراحی و عملیاتی شده است.

دست برتر در دریا

حال در روزهای اخیر نیروی دریایی سپاه با همکاری نیروی هوافضا توانست برای اولین بار در دریای عمان یک موشک بالستیک از خانواده فاتح را از سطح ناو شهید مهدوی شلیک کند، قابلیتی که بدون شک توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در مقابل دشمنان ایران را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

هدف این شلیک نقطه‌ای در کویر مرکزی ایران بوده است که این موشک‌ها با ضلع ۲ متری اهدافشان را مورد اصابت قرار دادند. این موشک‌ها داخل پرتابگرهای کانتینری روی عرشه شناور شهید مهدوی قرار داشتند؛ چرا که بزرگترین مزیت این نوع پرتابگرها اختفای کامل تا لحظه شلیک است.

در واقع باید گفت که با دستیابی نیروی دریایی سپاه به چنین دستاوردی، قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران، از مبدأ ناو شهید مهدوی، حداقل تا شعاع ۱۷۰۰ کیلومتری از محل پرتاب افزایش یافته است، علاوه بر این برد موشک‌های بالستیک ایران تا امروز از سقف ۲ هزار کیلومتر فراتر نرفته است، اما با این ابتکار یعنی به‌کارگیری آن‌ها روی شناورها این امکان وجود خواهد داشت که از عمق اقیانوس هند و دیگر نقاط دریایی جهان، این موشک‌ها به سمت اهداف خود شلیک شوند.

این موضوع به این معنا است که پایگاه‌ها و مقرهای دشمنان تا این شعاع، اهداف قابل دسترس و آسانی برای نیروهای مسلح کشورمان خواهد بود. چنانکه سردار حسین سلامی نیز در نشست روز گذشته خود با فرماندهان و مسئولان عالی سپاه به این موضوع اشاره کرد.

بنا بر اظهارات فرمانده کل سپاه، با تجهیز ناو شهید مهدوی به موشک‌های بالستیک، برد نفوذ و قدرت دریایی ایران تا هر نقطه دلخواهی افزایش پیدا می‌کند. سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به شلیک موشک بالستیک از ناو شهید مهدوی و سایر توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه تأکید کرد: ناوهای اقیانوس‌پیمای ما می‌توانند در هر نقطه‌ای از اقیانوس‌ها ظاهر شوند و طبیعتاً وقتی می‌توانیم از آن‌ها موشک شلیک کنیم، هیچ نقطه امنی برای قدرتی که بخواهد برای ما ناامنی ایجاد کند، وجود ندارد.

فرمانده کل سپاه همچنین روز گذشته در سخنان خود تأکید کرد: امروز به سپاهی رسیدیم که اگر در میدان جنگ نظامی باشد، با اعتماد به خداوند متعال، مطمئن هستیم، پیروز خواهیم شد. اگر جنگ سایبری باشد در آن دشمن را شکست می‌دهیم چرا که تجربه آن را داریم. اگر جنگ کشتی‌ها باشد و کشتی‌های ما را بزنند، حتماً به همان تعداد و حتی بیشتر از آن‌ها می‌زنیم. اگر جنگ به میدان‌های بیرونی کشیده شود، سپاه قدرت ساخت قدرت در بیرون را دارد. اگر دشمن به فتنه جهانی برای ما مانند سال ۱۴۰۱ بیندیشد ما در میانه آن فتنه، بر او غلبه می‌کنیم.

دستاوردهای اخیر نیروی دریایی سپاه البته منحصر به تست موشک بالستیک از روی شناورهای اقیانوس‌پیما نبود. تصاویر تست موشک‌های عمود پرتاب پدافند هوایی از روی شناورهای تندرو نیز از دیگر توانمندی‌های جدی سپاه بود که تصاویر آن منتشر شد. سپاه پاسداران برای نخستین بار موشک‌های پدافندی عمود پرتاب از نوع نواب را روی شناور شهید سلیمانی نصب کرده بود. این موشک‌ها می‌توانند اهداف متخاصم هوایی را در بردی مناسب مورد اصابت قرار دهند و به این ترتیب توان پدافندی شناورها در عرصه دریایی بیش از پیش خواهد شد، زیرا با به‌کارگیری سامانه‌های عمود پرتاب امکان استفاده هم‌زمان از چندین موشک به دلیل فضای کمتری که اشغال می‌کنند، وجود دارد.

علاوه بر این، هم‌زمان با شلیک موشک بالستیک از ناو شهید مهدوی، شلیک موشک‌هایی با برد کوتاه نیز از روی قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه با موفقیت انجام شد. موشک شلیک شده در کلاس موشک قائم -۱۱۴ (هلفایر ایرانی) بوده و به نظر می‌رسد در نقش ضدسطحی (علیه شناورها) تا ۲۰ کیلومتر برد داشته باشد، همچنین باید به این نکته اشاره کرد که این موشک، از فناوری سوخت بدون دود برخوردار است که در اختفا و شناسایی نشدن شناور پرتاب‌کننده، نقش بسزایی دارد.

با توجه به گسترش تهدیدات دریا پایه در نبردهای آینده، تقویت این حوزه چه در ارتش و چه در سپاه از سال‌های قبل در دستور کار نیروهای مسلح قرار گرفته و احتمالاً به‌زودی این موشک‌های عمود پرتاب بر شناورهای بزرگ نیروی دریایی ارتش نیز نصب خواهد شد.

در کنار این، ورود انبوه هواپیماهای بدون سرنشین در سازمان رزم دریایی کشور نیز موجب شده است هم در ارتش و هم در سپاه، تمرکز بر طراحی و ساخت ناوهای پهپاد بر مورد توجه قرار بگیرد. این پهپادها از انواع شناسایی تا رزمی و انتحاری هستند که تعداد زیادی از آن‌ها روی شناورهای جدید حمل شده و از فواصل بسیار دورتر از مرزهای ایران می‌توان از آن‌ها علیه اهداف متخاصم استفاده کرد.

دستیابی به این توانمندی که سبب ارتقای قدرت بازدارندگی ایران در عرصه نبردهای دریایی می‌شود، چیزی بود که کارشناس امور نظامی بی‌بی‌سی فارسی نیز نتوانست در مورد آن ساکت بماند و با ابزار نگرانی از اینکه اسرائیل و پایگاه‌های آمریکایی در تیررس موشک‌های نقطه‌زن ایران هستند، گفت: سپاه پاسداران با شلیک موشک بالستیک از روی کشتی می‌خواهد اعمال قدرت کند؛ دقت موشک‌های نقطه‌زن ایران بسیار بالاست و باعث نگرانی فرماندهی سنتکام آمریکا شده است!

رونمایی از امکانات جدید نیروی دریای سپاه در روزهای اخیر و در شرایطی که ائتلاف آمریکایی با حضور در دریای سرخ سعی دارند ضمن مقابله با یمن، امنیت کشتی‌های اسرائیلی را تأمین کنند، به معنای یک اعلام هشدار برای کشورهایی است که همچنان بر حمایت از رژیم جنایتکار صهیونیستی تاکید دارند و این پیام را به آنان صادر می‌کند که مسیرهای دریایی بیش از پیش برای آنان ناامن خواهد بود.

کد خبر 728378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.