مراکز دانش‌بنیان نقش موثر در رفع دغدغه‌های محیط زیستی دارند

استاندار مرکزی گفت: مراکز دانش‌بنیان به رفع دغدغه‌های محیط زیستی در استان و تحقق اهداف آمایش سرزمین کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه عصر امروز _چهارشنبه، بیست و پنجم بهمن_ در آئین افتتاح واحد تصفیه پساب صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز شهرک صنعتی شهید بابایی شهباز اظهار کرد: محیط زیست یکی از ارکان بسیار مهم حیات و توسعه است و نقش‌های متعددی را برای ایجاد تعادل در مؤلفه‌های گوناگون زندگی ایفا می‌کند.

وی افزود: این مؤلفه هم‌اینک در معرض بهره‌برداری گسترده قرار گرفته است و با توجه به اهمیت جلوگیری از بروز آلودگی‌ها و تخریب محیط زیست باید رونق تولید را هم راستا با توسعه پایدار پیگیری کرد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه تولیدات دانش‌بنیان راهکار مؤثر و مهم در راستای مقابله با تهدیدات زیست محیطی است، تصریح کرد: مشکلات محیط زیستی نه تنها موجب سلب آسایش و آرامش و امنیت می‌شود، بلکه بشر را مورد تهدیدات فزاینده قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: مباحث زیست محیطی ناظر به منابع حیاتی کشور و منابع حیاتی مورد نیاز مردم است و نقش مهم و ویژه‌ای دارد.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه مباحث زیست محیطی در نقاط مختلف دنیا، چند گامی از بخش‌های اقتصادی عقب‌تر است، گفت: منابع حیاتی به‌ویژه منابع مربوط به حوزه انرژی و آب‌های تجدید ناپذیر عموماً منابع تجدیدپذیر و تمام‌شدنی است.

وی ادامه داد: بسیاری از منابعی که زمانی تجدیدپذیر بودند هم‌اکنون در ردیف منابع تجدید ناپذیر است که برای حفظ و جلوگیری از نابودی آن‌ها باید تدابیر لازم اتخاذ شود.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: منابع خاک، آب و هوا به شدت مورد تهدید است و تهدیدات این حوزه‌ها در تمام نقاط دنیا وجود دارد.

وی افزود: در بسیاری از نقاط جهان بر اساس مؤلفه مهم و با استفاده از دانش و نیروهای دانش‌بنیان برای مهار این تهدیدات بهره‌گیری شده است.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه شرکت کیمیاگران امروز، در این مسیر و در حوزه تولید و زیست محیطی از شرکت‌های موفق است، اظهار کرد: اقدامات بسیاری در طرح‌های تصفیه پساب در کشور انجام شده، اما در حد شرکت کیمیاگران امروز کم است و تلاش‌های این شرکت جای قدردانی دارد.

وی ادامه داد: شرکت کیمیاگران امروز برای چندین طرح دیگر اعلام سرمایه‌گذاری کرده که دستگاه‌های اجرایی ملزم به همکاری با این شرکت هستند.

استاندار مرکزی با بیان اینکه تولید خط مقدم دفاع اقتصادی کشور است، گفت: تعبیر مقام معظم رهبری از شرایط بین‌المللی اقتصادی، جنگ همه جانبه و تمام عیار اقتصادی است، بنابراین، کشور در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد و اگر در این حوزه ضربه بخوریم، در سایر حوزه‌ها باید عقب‌نشینی کنیم.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی تنها کشوری است که تاکنون توانسته قدرتمند در مقابل تمام تهدیدهای دشمنان ایستادگی کند و هر روز بر توفیقات خود بیافزاید.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه مشکلات اقتصادی حوزه معیشت مردم ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط حداقل ۵۰ سال گذشته است، تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها، برآیند مثبتی خلق شده که هم به لحاظ پیشرفت و رشد، پایایی و هم حوزه مسائل مقابله با تحریم بی‌نظیر است و دومی در دنیا ندارد.

یوسف یوسفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم اظهار کرد: در تمام نقاط جهان مباحث زیست‌محیطی، اقتصادی و تولیدی تأثیر مستقیمی بر یکدیگر دارند.

وی با بیان اینکه ایده‌آل تر ین حالت تولید، همراه و با توجه به محیط زیست است، افزود: آلودگی هوا یکی از معضلات استان مرکزی به‌ویژه در شهر اراک است که بخش زیادی از آن مربوط به فعالیت صنایع است.

وی با بیان اینکه موضوع محیط زیست و حفاظت از آن باید در اولویت کاری همه دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد، ادامه داد: با توجه به زمان تصویب قانون از سال ۹۶ تاکنون پیشرفت مطلوب اجرای این قانون نیاز به همکاری ۲۰ دستگاه اجرایی، تأمین اعتبارات و پیگیری‌های بیش از حد معمول دارد.

کد خبر 728306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.