محدودسازی زراعت خارج از الگوی کشت در قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با توجه به بحران آب، کشت محصولات زراعی خارج از الگوی کشت در این استان محدود خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمدحسین عطایی امروز _چهارشنبه بیست‌وپنجم بهمن_ در نشست بررسی الگوی کشت گوجه‌فرنگی که با حضور شرکت‌ها و تولیدکنندگان بذر استان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به بحران کم‌آبی، کشت محصولات زراعی خارج از الگوی کشت در این استان محدود خواهد شد.

وی افزود: به منظور اجرای الگوی کشت در استان کشت محصولات پرآب‌بر و غیرراهبردی همچون کاهو و کلم در استان محدود و کشت محصولاتی همچون خربزه و هندوانه آبی ممنوع خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: به دلیل کمبود آب و مواجه شدن با بحران کم آبی و منابع آبی در استان لازم است الگوی کشت جدی گرفته شود و از کشت محصولات پرآب بر و غیرضروری در اراضی کشاورزی دشت قزوین جلوگیری شود.

عطایی با اشاره به اینکه نجات دشت قزوین اولویت مهم بخش کشاورزی است، تصریح کرد: بر اساس الگوی کشت ابلاغی، مقرر شد در سال زراعی جاری ۵۸۰۰ هکتار از اراضی آبی استان به کشت گوجه فرنگی اختصاص پیدا کند؛ بنابراین تخصیص هرگونه نهاده از جمله بذر، کود و سایر خدمات از جمله آب و برق با نظارت سازمان جهاد کشاورزی منوط به رعایت این الگو خواهد بود.

وی ادامه داد: کشاورزانی که خارج از این الگو و توسط منابع آبی غیرمجاز اقدام به کشت این محصول کنند طی ضوابط قانونی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

فرمانده قرارگاه تأمین غذایی استان تاکید کرد: نظارت بر روند کشت گوجه فرنگی در مزارع کشاورزی در سطح شهرستان‌ها به ویژه بویین زهرا، تاکستان، قزوین و آوج جدی گرفته شود.

عطایی تصریح کرد: مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها باید طی نشستی با گوجه کاران پیشرو منطقه و نمایندگان چاه‌های آب مجاز میزان سهم کشت محصول گوجه‌فرنگی بر اساس الگوی کشت در شهرستان خود را ابلاغ کنند و سطح زیر کشت نباید از سقف تعیین شده بالاتر رود.

وی از فروشندگان و تولیدکنندگان بذر خواست تا لیست تحویل بذور یارانه‌ای گوجه فرنگی را با ثبت مشخصات کامل پس از اتمام توزیع بذر به این سازمان ارائه کنند.

نهاده‌های کشاورزی به منابع آبی مجاز اختصاص پیدا می‌کند

علی راه‌انجام، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این نشست گفت: نهاده‌های کشاورزی تنها به منابع آبی مجاز در استان اختصاص خواهد یافت و خدمات و نهاده‌های کشاورزی به کشاورزانی که دارای منابع آبی مجاز هستند ارائه می‌شود و صاحبان چاه‌های غیرمجاز خدماتی دریافت نخواهند کرد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی، افت آب‌های زیرزمینی و قطعی نبودن در تخصیص آب از شبکه آبیاری طالقان در آینده، شاهد کاهش سطح زیر کشت و کاهش عملکرد خواهیم بود و لازم است اجرای الگوی کشت صورت گیرد و با عملیات به زراعی و روش‌های نوین در راستای تأمین امنیت پایدار کشاورزی حرکت کرد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: سال زراعی گذشته، حدود ۱۲ هزار هکتار از مزارع آبی استان به زیر کشت محصولات سبزی، صیفی و جالیزی رفته است که حدود ۹۰۰ هزار تن محصول از این میزان سطح برداشت شد که علاوه بر تأمین نیاز استان بخش قابل توجهی از آن به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور صادر شد، با توجه به بحران آبی موجود رعایت برنامه الگوی کشت در راستای تأمین نیاز استان و ضرورت نداشتن تأمین نیاز خارجی لازم است.

راه‌انجام اظهار کرد: با توجه به شرایط کم‌آبی حادث شده در استان در سال زراعی جاری، الگوی کشت ابلاغ شده شامل کشت حدود ۸ هزار هکتار محصولات سبزی و صیفی و جالیزی در استان خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود حدود ۵۰۰ هزار تن محصول تولید شود که با وجود کاهش تولید این محصولات در استان نیاز داخلی استان تأمین خواهد شد.

وی ادامه داد: استان قزوین از دیرباز دارای الگوی کشت بوده است، بنابراین باید با توجه به بحران آبی و کمبود منابع آب ایجاد شده در استان با تمرکز بیشتر روی اجرای الگوی کشت حرکت و مصرف منابع آبی را کنترل کنیم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: بر اساس برنامه ابلاغی تعیین شده الگوی کشت در استان قرار است سال زراعی جاری، بیش از ۶۸۰۲ هکتار سطح کشت محصولات آبی در تابستان سال آینده کاهش پیدا کند که با کاهش این میزان سطح زیر کشت، ۵۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.

کد خبر 728175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.