۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
ردپای معماری دوستدار آب در شهر

در جهانی که با چالش کمبود آب روبه‌رو است، معماری دوستدار آب به‌عنوان راه‌حلی نوین برای حفظ این منبع حیاتی و توسعه پایدار مطرح می‌شود؛ استفاده از آب در معماری نه‌تنها ابزار زیباسازی است، بلکه به تجربه محیطی منحصربه‌فرد و جذب گردشگری نیز کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آب در سبک‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و موجب جذابیت بیشتر آن سبک می‌شود، همچنین حضور آب در بیشتر فضاها و سبک‌ها قابل مشاهده است و می‌توان گفت آب یک جز جدایی‌ناپذیر از معماری به حساب می‌آید که به شکل‌های مختلف می‌تواند در معماری ظاهر شود.

آب در مقایسه با زیبایی و شیوه فیزیکی یکی از عناصر مهم در چشم‌انداز است و اهمیت خاص خود را در تعریف فضا دارد؛ این عنصر که یکی از مهم‌ترین عناصر چهارگانه است، نقش مهمی در زمینه‌های مختلف از جمله طراحی، گردشگری، روان‌شناسی و محیط زیست ایفا می‌کند و می‌تواند الگوی تعیین‌کننده‌ای در سطح برنامه‌ریزی شهری باشد، از این‌رو قرار داشتن ایران در یک منطقه خشک، سبب توجه ایرانیان به آب و ورود این عنصر به معماری اسلامی و ایرانی شده است.

در آب ارتباط عمیقی وجود دارد که از نظر بصری، احساس و صدا انواع بسیاری از احساسات را در انسان جرقه می‌زند؛ معماران قبل از هر چیز به ویژگی‌های آب نزدیک می‌شوند، زیرا می‌توانند جاذبه‌های قدرتمند مکان‌سازی در یک پروژه را نشان دهند و افزودن این مایع بر معماری موجب ایجاد هنر عمومی جذاب و هیجانی شده است که گردشگران را به وجد می‌آورد و موجب تعجب آن‌ها می‌شود.

معماری دوستدار آب یک رویکرد در طراحی ساختمان‌ها است که به‌منظور بهره‌گیری بهینه از منابع آب و کاهش تأثیرات منفی بر محیط‌زیست اتخاذ می‌شود و این نوع معماری شامل استفاده از سیستم‌های جمع‌آوری آب باران، طراحی لنداسکیپ‌های مناسب برای نگهداری آب و جلوگیری از سیلاب، استفاده از سیستم‌های ذخیره آب و استفاده از فناوری‌های صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

استفاده از معماری دوستدار آب به‌ویژه در مناطقی که با مشکل کمبود آب مواجه بوده یا به محیط زیست حساس است، به شدت در حال گسترش است، همچنین معماری دوستدار آب مزایای بسیاری از جمله حفاظت از منابع آب، کاهش هزینه‌های آب، کاهش تأثیرات زیست‌محیطی، افزایش کیفیت زندگی و تبلیغ مدیریت منابع را به همراه دارد.

معماری دوستدار آب به‌دلیل ایجاد جذابیت ظاهری، فضاهای آرامش‌بخش، تجربه محیطی منحصربه‌فرد و آموزش و آگاهی تأثیر بسزایی در جذب گردشگر دارد، از این‌رو معماری دوستدار آب می‌تواند به‌عنوان یک عامل مهم در جذب گردشگر و توسعه پایدار گردشگری در مناطق مختلف به‌شمار آید.

ردپای معماری دوستدار آب در اصفهان

استفاده از معماری دوستدار آب در حال کاهش است

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: معماری دوستدار آب از زمان‌های گذشته در ایران وجود داشته است که نمونه‌های بارز آن پل خواجو و سی‌وسه‌پل در شهر اصفهان خودنمایی می‌کند.

وی اضافه می‌کند: معماری دوستدار آب یک نوع معماری مناسب، با هویت و زیبایی است که از زمان‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم، اما استفاده از آن به دلیل قرار داشتن کشور در یک منطقه خشک در حال کاهش است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: معماری دوستدار آب به یک هنر ماندگار تبدیل می‌شود که باید مورد توجه معماران امروزه قرار گیرد، همچنین این معماری به افزایش کیفیت سیما و منظر شهر نیز کمک می‌کند و به‌عنوان یک اثر هویتی برای آیندگان باقی می‌ماند.

بناهایی که در کنار حفظ موضوعات مختلف از جمله ترافیک بتواند دوستدار آب باشد، قطعاً تأثیر بسزایی در بهبود منظر و سرزندگی شهر دارد

نورصالحی می‌گوید: در حال حاضر توجه زیادی به معماری دوستدار آب نداریم و طراحی یک بنا را بیشتر از لحاظ ترافیکی و نقشه سازه‌ای بررسی می‌کنیم و به همین جهت این موضوع نیازمند توجه بیشتری است.

وی ادامه می‌دهد: بناهایی که در کنار حفظ موضوعات مختلف از جمله ترافیک بتواند دوستدار آب نیز باشد، به‌طور قطع تأثیر بسزایی در بهبود منظر و سرزندگی شهر دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: بناهایی از جمله دیوار چین، ورزشگاه‌های اسپانیا، سازه‌های آبی شوشتر و پل خواجو و سی‌وسه‌پل که از زیبایی و کیفیت بالایی برخوردار است، تأثیر بسزایی در جذب گردشگر دارد و در واقع با احداث این بناها یک اثر فاخر ایجاد شده است که بازدیدکنندگان را به سمت خود جذب می‌کند.

ردپای معماری دوستدار آب در اصفهان

معماران، دوستدار معماری دوستدار آب هستند

علی شیخ‌الاسلام، دکترای معماری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در معماری دوستدار آب از آب برای سرزندگی بنا استفاده می‌شود و آب وارد بنا نمی‌شود، همچنین به‌طور کلی در این نوع معماری از منظر و طراوت ایجاد شده توسط آب استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام معماران دوستدار معماری دوستدار آب هستند و از تمام قابلیت‌های آب برای ساخت یک بنا استفاده می‌کنند، ادامه می‌دهد: معماری و آب ارتباط نزدیکی باهم دارد و معماری دوستدار آب به این معنا است که آب آسیبی به بنا وارد نکند.

دکترای معماری تاکید می‌کند: باغ فین کاشان، عمارت ائل گلی تبریز، پل خواجو و سی‌وسه‌پل اصفهان یک معماری اصیل دوستدار آب است که رابطه خوبی با مایه حیات برقرار می‌کند.

شیخ‌الاسلام می‌گوید: معماری دوستدار آب یک نوع معماری پایدار و قابل زیست است که تأثیرات روحی و روانی بسیاری برای مردم ایجاد می‌کند، همچنین در این نوع معماری، معمار به واسطه ابزار ساخت‌وساز بنایی را طراحی می‌کند که موجب خوشحالی و سرزندگی انسان‌ها می‌شود.

به گزارش ایمنا، آب نقش مهمی در شکل‌گیری زیستگاه‌های مختلف داشته است و جایگاه آب در زندگی انسان تا حدودی هنری بوده و چیزی فراتر از ساختمان‌سازی است، همچنین آب به‌طور کلی چنان در معماری و ساخت بناها وارد شده که نمی‌توان آن را از فرم ساخته شده جدا کرد.

شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی و خصوصی، مهندسان معماری و حتی مردم عادی در طراحی و ساخت ساختمان‌های دوستدار آب دخالت دارند، از این‌رو با توجه به افزایش آگاهی درباره محیط زیست و نیاز به مدیریت منابع آب بهینه‌تر، انتظار می‌رود که استفاده از این نوع معماری در آینده همچنان افزایش پیدا کند.

کد خبر 728010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.