شیرین‌سازی ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در طرح تأمین آب اضطراری منطقه سیستان و زاهدان

وزیر نیرو با بیان این که وزارت نیرو به صورت ویژه وضعیت آبی سیستان و بلوچستان را پیگیری می‌کند، گفت: شیرین‌سازی ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در طرح تأمین آب اضطراری سیستان و زاهدان در دستور کار است‌.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط‌عمومی استانداری، علی‌اکبر محرابیان در جریان سفر به سیستان و بلوچستان که به منظور بررسی وضعیت پروژه‌های مهم آبرسانی در استان صورت گرفت، از آب شیرین‌کن طرح تأمین آب اضطراری منطقه سیستان و زاهدان بازدید و اظهار کرد: با توجه به شرایط آبی منطقه و محدودیت‌های موجود در تأمین آب شرب سیستان و زاهدان، وزارت نیرو از سال گذشته تمام تلاش خود را برای تأمین منابع آب جایگزین به‌کار گرفته است.

وی با بیان این که در این زمینه بسته‌ای از برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت طراحی شده است، گفت: طرح تأمین آب اضطراری از دشتک در همین راستا و به دلیل ضرورت تأمین آب از منابع موجود در منطقه تا زمان تکمیل طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت، مطالعه و اجرا شده است.

وزیر نیرو با بیان این که به منظور اجرای این طرح، احداث و آماده‌سازی دستگاه‌های آب شیرین کن در دستور کار قرار گرفت، گفت: شیرین‌سازی آب در دشت هامون هیرمند از طریق سیستم اسمز معکوس (RO) که جدیدترین روش شیرین‌سازی در دنیاست صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: تجهیزات آب‌شیرین‌کن با توجه به شرایط تولید از خارج کشور تأمین می‌شود و در مجموع حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز شیرین‌سازی آب در این طرح صورت خواهد گرفت.

محرابیان تصریح کرد: مدت زمان بهره‌برداری از طرح تأمین آب اضطراری منطقه سیستان و زاهدان با توجه به زمان تکمیل پروژه‌های دیگر، سه تا پنج سال پیش‌بینی شده است، اما در صورت تکمیل نشدن طرح‌های دیگر، قابلیت ادامه‌دار بودن را دارد.

وی گفت: با تکمیل و تأمین آب سیستان از دریای عمان، این تأسیسات جمع‌آوری و در صورت لزوم به سایر نقاط، به منظور تأمین آب شرب منتقل می‌شود.

وزیر نیرو اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح تأمین آب اضطراری سیستان و زاهدان را از محل تنش آبی حدود سه هزار میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: قرار است این طرح طی سه فاز به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 727973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.