۳۰۰ قنات استان گلستان ظرف ۳ سال آینده احیا می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از احیای ۳۰۰ قنات تا سه سال آینده در گلستان خبر داد و گفت: این طرح با همراهی بسیج سازندگی استان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از گلستان، محمد برزعلی امروز _سه‌شنبه بیست‌وچهارم بهمن_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ظرف سه سال آینده به حمایت بسیج سازندگی ۳۰۰ قنات در استان احیا شده و به حوزه کشاورزی بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه احیای ۳۰۰ قنات طرح آبخیز تا جالیز نام دارد، گفت: بازسازی و نوسازی قنات‌ها از جمله طرح‌های آبخیزداری تا جالیز است که به همت بسیج سازندگی و مشارکت جهاد کشاورزی آغاز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ادامه داد: این طرح که امروز با احیای دو قنات در روستای معصوم‌آباد گرگان آغاز شده است، در زمان‌بندی سه‌ساله در سطح استان اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با احیای ۳۰۰ قنات در استان، حدود ۴۵ میلیون متر مکعب از آب این قنات‌ها به کشاورزی افزوده می‌شود که ۳ درصد آب استان در حوزه بخش کشاورزی را در بر می‌گیرد.

برزعلی با بیان اینکه قنات‌ها از یک تا ۵۰ لیتر دبی آب دارند، افزود: قنات‌ها به عنوان پشتوانه کشاورزی منطقه به‌شمار می‌روند که در فاز اول این طرح به جز دو قنات روستای معصوم‌آباد گرگان دو قنات دیگر در شهرستان‌های کلاله و گالیکش را شامل می‌شود.

وی اعتبار مورد نیاز برای احیای این چهار قنات را در مجموع ۹ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این قنات‌ها ظرف مدت شش ماه آینده احیا شود.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بهره‌وری مصرف آب نتیجه تولید دو برابری محصولات کشاورزی است که از جمله دستاوردهای احیای قنات منطقه خواهد بود.

کد خبر 727901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.