چگونگی شکایت از پارک خودرو جلوی منزل / قانونی برخورد کنید

نداشتن آگاهی و رعایت نکردن نکات مربوط به پارک خودرو در کوچه یا معابر عاری از مجازات نیست، بنابراین ارتقای سطح آگاهی از جزئیات قانون جای پارک از الزامات به‌شمار می‌رود، در این بین لازم است بدانیم با صاحب خودرویی که با پارک کردن در جای نامناسب ایجاد مزاحمت کرده است، چگونه برخورد قانونی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهرنشینی مستلزم رعایت قوانین و قواعد شهری است و کارشناسان بر این باورند شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و به مسئولیت‌های خویش در برابر شهر و اجتماع عمل کنند، به «شهروند» ارتقا پیدا می‌کنند.

حقوق شهروندی نیز مجموعه حق‌هایی است که هر کدام از شهروندان از آن برخوردارند و باید توسط دیگر شهروندان و حاکمیت رعایت شود، حقوق شهروندی در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها پذیرفته شده است که بارزترین و مهم‌ترین نمود آن قانون اساسی است که در اصول ۳۲، ۳۴، ۳۵، ۳۷، ۳۸ و ۳۹ به آن اشاره شده است.

بنا به اهمیت مباحث حقوق شهروندی، به مشکلات پارک خودرو پرداخته می‌شود؛ شهرهای بزرگ به دلیل ترافیک سنگین به پارکینگ‌های دائمی خودروها تبدیل شده‌اند، مشکل پارک خودرو در نقاط مختلف شهر همواره بسیاری از شهروندان را سردرگم کرده است، کوچه‌های بن‌بست نیز همچون خیابان‌های کوچک و بزرگ مستثنا از پارک خودروها نیستند، کوچه‌هایی که برخی مالکان ساختمان‌ها ادعای مالکیت خیابان یا کوچه را هم دارند و مانع پارک خودروها می‌شوند، از این‌رو مشکلاتی بر سر پارک خودرو همیشه وجود دارد، بیش از ۵۰ درصد شکایت‌های همسایه‌ها و شهروندان در شهرهای بزرگ از یکدیگر مربوط به سد معبر یا پارک کردن نامناسب خودروها می‌شود، اما آیا به لحاظ قانونی فضای کوچه ملک مطلق ساختمان‌ها محسوب می‌شوند؟ چه حق و حقوقی نسبت به اطراف ملکمان داریم؟ اگر ساکن جایی هستیم که خودروها مزاحم می‌شوند، باید چه کنیم؟ پنچری و تهدید جواب می‌دهد؟ اگر کسی مانع پارک خودرو شد یا به خودرو پارک شده خسارت زد، چه کنیم؟ چگونه شکایت کنیم؟

با صاحب خودرویی که با پارک کردن در جای نامناسب ایجاد مزاحمت کرده است، چگونه برخورد قانونی داشته باشیم؟

طبق قانون، فرد شاکی در صورت مشاهده پارک خودروی غیر در یک مکان غیرمجاز می‌تواند با پلیس ۱۱۰ تماس گیرد و شماره پلاک خودرو و آدرس را بدهد، پلیس با مالک خودرو پارک شده تماس گرفته و به او اطلاع می‌دهد که خودرو در جای نامناسبی پارک شده است، اگر مالک خودرو نسبت به تماس پلیس بی‌تفاوت باشد و برای مدتی طولانی خودرو خود را در مکان نامناسب پارک کند، صاحب ملک می‌تواند مجدد به پلیس زنگ زده و ماجرا را تعریف کند، پلیس در محل حاضر می‌شود و گزارشی را مبنی بر پارک خودرو در محل ورودی ساختمان یا محل ممنوعه تهیه می‌کند و به صاحب ملک می‌دهد، در مرحله بعد، صاحب ملک باید از محل پارک خودرو عکس‌های واضحی بگیرد، در این عکس‌ها باید تصویر خودرو، پلاک، ورودی ساختمان و محل دقیق پارک خودرو به طور دقیق و واضح مشخص باشد، بعد از آن، مالک ساختمان باید صورت جلسه‌ای تهیه کند و استشهاد محلی بگیرد و در انتها به دادسرا مراجعه کرده و شکایت خود را به همراه گزارش و تصاویر تهیه شده به دادستان تقدیم کند و منتظر بماند تا پرونده رسیدگی و طبق ماده ۱۶۳ آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی با فرد متخلف برخورد قانونی شود.

چه کنیم که پارک نکنند؟

نصب تابلوهای «توقف ممنوع» آن‌هم تنها جلوی پل یا درِ ورودی خانه، خوش‌ترین صورت ممکن برای پارک نکردن خودرو در مکان‌هایی است که مانع عبور و مرور می‌شود، همچنین اگر ساختمانتان جای بسیار پرتردد و رفت و آمدی است و هر کاری کنید باز هم افراد خودروی خود را پارک می‌کنند، بهتر است با هشداری محترمانه با این عنوان که «ممکن است خودروی پارک شده به پارکینگ منتقل شود» به صورت متنی از افراد در خواست کنیم که جلوی درِ پارکینگ یا روی پل پارک نکنند و به‌طور قطع این جمله به مراتب تاثیرگذارتر از «پارک‌=پنچری» است.

لازم به ذکر است که تابلوی «توقف ممنوع» را تنها باید جلوی پارکینگ بزنید.

کد خبر 727836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.