سیره نبوی در کانون توجه محققان اروپایی قرار دارد

مسئول همایش بین‌المللی مطالعات قرآنی و سیره نبوی از منظر اروپاییان گفت: مطالعه و پژوهش درباره قرآن و سیره نبوی همواره در کانون توجه محققان اروپایی بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اصغر منتظرالقائم صبح امروز _سه‌شنبه بیست‌وچهارم بهمن_ در همایش بین‌المللی مطالعات قرآنی و سیره نبوی از منظر اروپاییان اظهار کرد: قرآن نور و پیامبر، رحمت عالم است از این‌رو سیره او مورد مطالعه قرار گرفته و از آنجا که اصفهان پیش از اسلام نیز شهر فرهنگ، علم و ادب بود و پس از آن نیز در سال ۲۳ هجری مسلمانان به آن مهاجرت کردند، این شهر پایگاه علم، فرهنگ و تمدن اسلامی شد.

وی ادامه داد: اصفهان در دوران آل‌بویه با پیوستن دو محله یهودیه و جی شهر بزرگی شد و به پایتختی دولت آل‌بویه و سپس به پایتختی دولت سلاجقه درآمد و مدارس و محلات زیادی در این شهر به وجود آمد؛ از این‌رو اصفهان پایگاه فرهنگ، علم و ادب علوم اسلامی و پایه علم طب قرار گرفت.

مسئول همایش بین‌المللی مطالعات قرآنی و سیره نبوی از منظر اروپاییان با بیان اینکه ایرانیان در فرهنگ و تمدن اسلامی نقش بسزایی ایفا کردند، تصریح کرد: شکوه اصفهان در دوره صفویه اتفاق افتاد و نهضت تمدن‌سازی آن نیز به وسیله حکمای اسلامی شکل گرفت، در این راستا ایرانیان به بلوغ تمدنی رسیدند و توانستند به فرهنگ و ادب اسلامی کمک‌های شایسته‌ای به عمل آوردند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۰۰۶ اصفهان به عنوان پایتخت انتخاب شد، افزود: این شهر به‌عنوان بزرگ‌ترین، زیباترین و پرجمعیت‌ترین شهر جهان تبدیل شد چراکه اصفهان بزرگ‌ترین شهر دوره صفویه بود.

منتظرالقائم گفت: عظمت فرهنگی اصفهان بعد از انقلاب نیز چونان بود که ۲۸ هزار نفر شهید تقدیم انقلاب کرد و در سال ۱۳۸۴ از سوی کنفرانس اسلامی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد و سرانجام هیئت دولت جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۸ این شهر را به عنوان پایتخت فرهنگی و تمدن ایرانی اسلامی به رسمیت شناخت.

وی با بیان سخنی از رهبری ادامه داد: «اصفهان دارای خصوصیات متعددی است، اما برجسته‌ترین آن علم، ایمان، جهاد شجاعانه، هنر و صنعت است»، از این‌رو دانشگاه اصفهان که میراث‌دار این تمدن عظیم و پشتوانه فرهنگی است مأموریت داشت که در معرفی قرآن کریم و سیره نبوی به جهانیان گام بزرگی بردارد در همین راستا در این مسیر پیش‌قدم شد و گروهای علوم قرآن، تاریخ و ادبیات با همکاری معاونان دانشگاه موفق به برگزاری این همایش شدند.

رئیس همایش بین‌المللی مطالعات قرآنی و سیره نبوی از منظر اروپاییان تصریح کرد: مطالعه و پژوهش درباره قرآن و سیره نبوی همواره در کانون توجه محققان اروپایی بوده، در همین راستا مطالعات آنان درباره قرآن از ترجمه آن آغاز و در طول تاریخ طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های علمی را در این حوزه رقم زده است.

وی افزود: این مطالعات از قرن ۱۹ در ابعاد روش شناسی و محتوایی تغیرات مهمی داشته و در راستای اسلام‌شناسی و سیره‌پژوهی غربیان نیز دستخوش تحولات مهمی در اثر حاضر شده و طیف‌های مختلف رویکردهای افراطی، شکاکانه در کنار رویکردهای اعتدالی و علمی در جای خود قرار داده است.

منتظرالقائم گفت: با توجه به به ضرورت آشنایی بیشتر تعاملات علمی دو جانبه و نقد و بررسی دیدگاه‌های اروپاییان، این همایش طراحی و برگزار شد که در آن شاهد برگزاری بیانات ۴۵ سخنران از بین ۱۷۰ مقاله که به همایش ارسال شده هستیم که با حضور و دعوت تعدادی از پژوهشگران مطالعات اسلامی اروپایی و جهان اسلام با رویکرد تعاملی درصدد ایجاد زمینه‌های هم‌فکری و همکاری در حوزه مطالعات قرآنی و سیره‌پژوهی است.

مسئول همایش بین‌المللی مطالعات قرآنی و سیره نبوی از منظر اروپاییان با توجه به اهداف همایش ادامه داد: معرفی و تبیین آثار و رویکردها و روش‌های نوین مستشرقان در حوزه قرآن و سیره نبوی، تحلیل، نقد و پژوهش اروپاییان در حوزه مطالعات قرآنی و سیره نبوی، بسترسازی جهت تعاملات علمی محققان اسلامی و اروپایی، نقد و بررسی آثار غربیان و مقابله فکری با اسلام‌ستیزی و قرآن‌سوزانی، تبیین پروژه‌های تحقیقاتی اروپاییان در حوزه قرآن و سیره نبوی با تکیه بر پروژه قرآن‌پژوهی اروپایی است.

وی با اشاره به پیش‌همایش‌های ده‌گانه تصریح کرد: مقالات برگزیده در ۱۵ مجله علمی که قول همکاری با این همایش را داده‌اند، چاپ خواهد شد.

کد خبر 727833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.