«پاسدار» از سازندگی تا بازدارندگی

سوم شعبان مصادف با میلاد امام حسین(ع) به نام روز پاسدار نام‌گذاری شده است. از روزی که سپاه پاسداران به‌طور رسمی تشکیل شد، نام «پاسدار» وارد دیباچه انقلاب اسلامی شد و از همان روز تاکنون، هیچ رویداد مهمی را نمی‌توانیم در تاریخ معاصر کشورمان پیدا کنیم که خالی از نام و عملکرد پاسداران باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سوم شعبان و میلاد با برکت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تولد مبارکی است که امام عارفان حضرت امام خمینی (ره) با تدبیر و درایت و به میمنت حماسه‌سازی و پاسداری حضرت ثارالله از مکتب اسلام آن را روز پاسدار نامیدند.

بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران با روشن بینی در نامگذاری این روز در حقیقت راه و روش پاسداری و اقتدا به سیره امام سوم شیعیان را برای پاسداران تا ابد مشخص کردند و روح‌های استوار و قلب‌های پر از ایمان جوانان مؤمن پاسدار را صیقل دادند.

کارنامه درخشان سپاه در سال‌های پرشکوه انقلاب اسلامی نشان‌دهنده تلاش‌ها، ایثار و حرکت جهادی فرماندهان و کارکنان این نهاد انقلابی در حوزه‌های دفاعی، خودکفایی، اعتقادی، فرهنگی و مردم‌یاری است.

تدابیر سپاه پاسداران علاوه بر آنکه ثمرات ارزشمندی را برای دفاع از جان و مال و خاک مردم این مرز و بوم داشته، ملت‌های مظلوم جهان را نیز بهره‌مند ساخته است.

این روز نماد قدردانی از سروهای سرافراز آزاده و مردان حماسه‌سازی است که در مسیر عزتمندی و ولایت‌مداری بر فراز قله‌های سربلندی و اقتدار ایستاده‌اند و نامشان لرزه بر اندام بدخواهان نظام انداخته است.

سپاه رشد، پویایی و بالندگی خود در عرصه‌های سخت و پرخطر و رویارویی با دشمنان انقلاب و نظام اسلامی را مرهون اطاعت از ولایت فقیه و اجرای فرامین و منویات امامین انقلاب است.

«پاسدار» از سازندگی تا بازدارندگی

تولد سپاه در بطن توطئه‌ها

سپاه پاسداران هنگامی تولد یافت که انقلاب اسلامی با انواع توطئه‌ها و شرارت‌های داخلی گروهک‌ها از طرف ابر قدرت‌های شرق و غرب روبه‌رو بود و این امر مهم به عهده سپاه پاسداران گذاشته شد. سپاه پاسداران به تناسب ضرورت، در زمینه‌های انتظامی و امنیتی که در فرموده‌های امام امت به آن‌ها اشاره شده است، فعالیت کرد و نقش بسیار مهم و همه‌جانبه‌ای ایفا کرد.

این جمله حضرت امام که «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود» فرمایشی مسئولیت‌آفرین برای پاسداران در دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور و تأمین امنیت و دفاع همه‌جانبه از انقلاب اسلامی است و تأکیدات مکرر امام بر بقا و تقویت سپاه را در امنیت گذشته، حال و آینده ترسیم کرده است.

رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه می‌فرماید: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای دفاع از انقلاب، تمامیت انقلاب و هدف‌های انقلاب و در مقابله با دشمنان انقلاب به وجود آمده است. انقلاب هر چه دشمن دارد و دشمنی دارند، آن‌ها به‌طور طبیعی در مقابل سپاه پاسداران صف بسته‌اند و حضور دارند؛ چون [سپاه] پاسدار انقلاب است.»

پاسداران با اقتدا به سیدالشهدا، بزرگ پاسدار اسلام و قرآن، نمونه و مثالی گویا و عینی برای کلام نورانی امیرالمومنین هستند که در نامه پنجاه و سوم نهج‌البلاغه، خطاب به سردار شجاع خویش، مالک‌اشتر می‌نویسد: «لشکریان، به فرمان خدا دژ مردم، زینت زمامداران و عزت دین در راه‌های امنیت هستند. حفظ ملت فقط در سایه لشکریان است.» امام علی (ع) همچنین در بیانی مردم را به یاری سپاهیان زمان خود فراخوانده و فرموده‌اند: «آنکه سپاه خود را یاری نکند، دشمنانش را یاری کرده است.»

اخلاص، ولایتمداری و بصیرت؛ ویژگی‌های پاسداری

به هر روی، این روز را می‌توان روز باقری‌ها، خرازی‌ها، همت‌ها و باکری‌ها دانست؛ همان جوانانی که یک‌شبه ره صدساله را رفتند و در عالم ملکوت مقامی بالاتر از علما به دست آوردند. شهدایی که اخلاص، ولایتمداری و بصیرت آن‌ها زبانزد خاص و عام و سپاهی مقتدر را ایجاد کرد. سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در بیانی به ویژگی‌های یک سپاه موفق پرداخته و گفته است: «برادران عزیز بسیجی از من به شما وصیت؛ رمز موفقیت هر سپاهی سه چیز است: یک. نظم «اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم»؛ کلام امیرالمؤمنین است. دوم اطاعت از فرماندهی، اطاعت از فرماندهی، اطاعت از فرماندهی؛ این رمز پیروزی معنوی و نظامی هر سپاهی است و سوم برادرها! توکل، شجاعت، شهامت، حب شهادت، ایثار، تقوا که مجموعه همه‌اش اراده می‌شود، اراده، اراده.»

اما این سبزپوشان که تداعی‌کننده جان‌فشانی‌های همه بزرگ‌مردان و راست قامتان تاریخ تشیع هستند، هشت سال در مبارزه با دشمن تا دندان مسلح بعثی عراق جنگیدند و امروز نیز در خط رهبری آماده هرگونه ایثار و جهاد هستند. همان پاسدارانی که وقتی سیل و زلزله می‌آید به کمک مردم دربند حادثه می‌روند، وقتی پای امنیت مردم به میان باز شود میدان‌داری کرده و از جان و مال و ناموس مردم دفاع می‌کنند، وقتی سفره کوچک مردم را می‌بینند برای رفاه و معیشت هم نوعان خود آستین‌ها را بالا زده و با کمک‌های مومنانه آن‌ها را حمایت می‌کنند، وقتی مردم مظلوم و بی‌دفاعی را در گوشه‌ای از جهان می‌بینند که در چنگ ظالمان گرفتار شده‌اند، آرامش خود را برنمی‌تابند و به یاری آن‌ها می‌شتابند و غیورانه با هر ظالم ستم‌پیشه‌ای می‌جنگند و در این راه جان خود را با خدای خویش معامله می‌کنند.

همان کسانی که موجب ترس در دل دشمنان و بازوان قدرتمند برای یاری مردم و الگویی برای تمام آزادی‌خواهان و ملت‌های مقاوم جهان شده‌اند و به‌درستی که چه زیبا گفته‌اند: پاسداران آگاهانه انتخاب می‌کنند، شجاعانه می‌جنگند، غریبانه زندگی می‌کنند و مظلومانه شهید می‌شوند.

«پاسدار» از سازندگی تا بازدارندگی

بازگرداندن انقلاب به ریل اصلی وظیفه ذاتی سپاه است

سیدجلال حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به سالروز ولادت امام حسین (ع) در خصوص دلیل نامیدن چنین روزی به نام روز پاسدار اظهار کرد: امام حسین (ع) در دفاع از اسلام از جان خود مایه گذاشت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز همین روش را دنبال می‌کند؛ سپاه در واقع برای دفاع از انقلاب اسلامی که نتیجه زحمات پیغمبر اکرم (ص) و ائمه اطهار و علما و مؤمنین در طول ۱۴۰۰ سال بوده است، از همان ابتدا با جان خود دفاع کرده است؛ بنابراین بهتر از این مناسبت برای روز پاسدار پیدا نمی‌شد.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی وظیفه سپاه پاسداران حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی است، افزود: حفظ این دستاوردها در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، نظامی و اقتصادی وظیفه سپاه است. هر کجا که انقلاب اسلامی دچار مشکل اساسی شده و بخواهد از ریل خود خارج شود سپاه بیشترین فعالیت را می‌کند و این وظیفه ذاتی سپاه است.

میدان‌داری سپاه در شرایط امنیتی

معاون سیاسی سازمان بسیج با اشاره به وظایف سپاه پاسداران در حوزه مسائل نظامی داخلی و خارجی تصریح کرد: حتی زمانی که شرایط در کشور امنیتی و خطرناک شود، وظیفه سپاه میدان‌داری است.

وی تاکید کرد: در زمینه اقتصادی نیز هر کجا مشکل اساسی پیدا کردیم مجموعه‌هایی مانند قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه وارد عمل شده‌اند؛ حتی در زمینه‌های فرهنگی و سیاسی نیز پاسداران جان‌فشانی‌های زیادی کرده‌اند و اجازه نداده‌اند انقلاب از مسیر خود خارج شود.

حسینی الگوی پاسداران جوانی که به عضویت این شجره طیبه درآمده‌اند را شهدایی مانند حاج قاسم سلیمانی، حسین خرازی و ابراهیم همت معرفی کرد و گفت: شهید احمد کاظمی می‌گفت شما باید خود را شهید همت ببینید یعنی پاسداران جوان باید اینگونه روی خود کار کنند تا به افرادی نظیر شهید همت نزدیک شوند.

پاسداری شغل نیست؛ تکلیف است

معاون سیاسی سازمان بسیج تاکید کرد: نکته دیگری که پاسداران باید بداند این است که پاسداری شغل نیست؛ چون به لحاظ مالی حقوق پایینی دارد و در عوض خطرات و حرف و حدیث‌های بسیاری دارد؛ بنابراین بهتر است پاسداری را یک تکلیف بدانیم و با تمام وجود برای حفظ اسلام و انقلاب مایه بگذاریم.

وی دو ویژگی پاسداری را ولایتمداری و بصیرت عنوان کرد و افزود: پاسداران برای اینکه بتوانند وظایف خاص خود را انجام دهند باید بصیرت بالایی داشته باشند و الا در بزنگاه‌ها نمی‌توانند عمل کنند؛ پاسداران باید ولایتمدار باشند چون مسیر آن‌ها را ولایت مشخص می‌کند و این دو ویژگی بارز پاسداری است همچنان که این دو مهم را باید در طیف‌های دیگر انقلابیون هم مشاهده کنیم، اما درصد آن باید در پاسداران بیشتر باشد.

انقلاب اسلامی جهان را از بی‌دینی به دینداری سوق داد

حسینی ادامه داد: طبق فرمایش حضرت امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی معجزه قرن بود، چرا که توانست مسیری را که استکبار از قرن ۱۶ برای تسلط کامل بی‌دینی بر کل جهان مشخص کرده بود را متوقف کند و به گفته غربی‌ها انقلاب اسلامی مسیر جهانی که به سمت بی دینی می‌رفت را تغییر و به دینداری سوق داد اما نکته مهم این است که دفاع از دین نیاز به مشخصاتی دارد و ویژگی‌هایی را می‌طلبد که می‌توان در پاسداران دید و اگر این ویژگی‌ها را داشته باشند تبدیل به اسوه و نمونه خواهند شد.

وی ابراز کرد: معجزه دیگری که توانست مسیر تاریخ را عوض کند و باعث شد در مقابل توطئه‌های بیش از ۷۰ کشور جهان بایستیم، به واسطه حرکت این مهره‌ها یا همان پاسداران است که توانستند به عنوان الگو به کل جهان معرفی شوند.

معاون سیاسی سازمان بسیج با اشاره به دستگیری ۱۵ ملوان انگلیسی توسط سپاه یادآور شد: ملوانانی که دستگیر شده بودند می‌گفتند که وقتی لباس سبزهای ایرانی را دیدیم از حرکت بازماندیم، چرا که شنیده بودیم قوی‌ترین نیروی منطقه، نیروی نظامی ایران است و قوی‌ترین نیروی نظامی ایران هم سپاه پاسداران هستند و سپاهیان ایران لباس سبز دارند.

وی خاطرنشان کرد: همین ماجرا نشان‌دهنده ذهنیتی است که دشمنان ما از سپاه دارند؛ پاسداران در جبهه اسلام‌خواهی و استکبارستیزی حرکت می‌کنند و در نگاه مظلومان جهان الگو و در نگاه دشمنان ترس و دلهره و نگرانی ایجاد کرده است.

کد خبر 727746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.