ثبت جهانی سه اثر تاریخی کرمانشاه بعد از انقلاب اسلامی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: بعد از انقلاب اسلامی سه اثر تاریخی استان کرمانشاه به ثبت جهانی و دو هزار و ٢٣٠ اثر ثبت ملی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، داریوش فرمانی امروز _دوشنبه بیست‌وسوم بهمن _ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه میراث فرهنگی، ثبت آثار تاریخی، میراث منقول و غیرمنقول، ملموس و غیرملموس و آثار طبیعی و دفاع مقدس پیش از انقلاب هیچ اثری در فهرست آثار جهانی قرار نداشت.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی با تلاش‌های صورت گرفته سه اثر «بیستون»، «اورامانات» و «کاروانسرای بیستون» به ثبت جهانی رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: یک محور با بیش از ۴٠ اثر تاریخی و فرهنگی وجود دارد که شامل محور ساسانی کرمانشاه به قصرشیرین و مشترک با کشور عراق است یعنی از ایوان مدائن عراق در این محور ثبت جهانی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پرونده ثبت این محور در حال تکمیل است و یک محور ویژه در دنیا است از لحاظ آثار تاریخی بزرگترین سنگ بنای جهان در آن وجود دارد، بیستون و طاق بستان نیز در آن قرار دارد.

فرمانی اذعان کرد: جاده ابریشم که در این محور قرار داشته یک اثر ویژه است و یک هزار و ۵٠٠ سال پیش به لحاظ قومی و طبیعی از محورهای منحصر به فرد بوده است.

وی ادامه داد: امروز دو هزار و ٢٣٠ اثر استان کرمانشاه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و سومین استان کشور به لحاظ ثبت این آثار هستیم و در حوزه میراث ناملموس که توجه ویژه به آن لازم است میراث فرهنگی به شکل جدی به آن ورود کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اشاره به برگزاری جلسه ثبت شورای میراث ناملموس کشور در کرمانشاه، بیان کرد: با توجه به اینکه کرمانشاه سی و هفتمین شهر خلاق خوراک دنیا است و این جلسه نخستین بار در کرمانشاه برگزار شد و ٣٧ خوراک کرمانشاه در یک اقدام بی سابقه به ثبت رسید.

کد خبر 727701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.