زمینه صادرات مرغ و تخم مرغ خراسان جنوبی به افغانستان فراهم است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: زمینه صادرات مرغ و تخم مرغ استان خراسان جنوبی به کشور افغانستان فراهم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، جواد اشرفی امروز _دوشنبه بیست‌وسوم بهمن_ در کارگروه توسعه صادرات استان و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان، اظهار کرد: با توجه به تولید مرغ و تخم‌مرغ مازاد بر نیاز در استان آمادگی صادرات آن به افغانستان را داریم.

معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به دستور کار راه‌اندازی سامانه کیف پول الکترونیک در مرز ماهیرود، اظهار کرد: کیف پول الکترونیک در دو بخش می‌تواند اجرایی شود یکی برای هزینه‌های جاری مرز از جمله هزینه پارکینگ، ایکس ری و هزینه خدمات تعاونی مرزنشینی که در واقع این هزینه‌ها را باید صاحب کالا پرداخت کند.

اشرفی ادامه داد: در این زمینه مقرر شد سامانه بومی خاص استان طراحی شود تا کسی که از مرز ماهیرود عبور می‌کند، کارت را به صاحب کالا بدهد تا آن را شارژ کند تا عوائد آن به صورت مستقیم به ارائه‌دهنده خدمات پرداخت شود.

وی افزود: بخش دیگر کیف الکترونیکی برای مباحث حاکمیتی از جمله هزینه توزین کالا و باسکول گمرکی است که این مهم در گمرک و منطقه ویژه اقتصادی استان در حال انجام است.

اشرفی گفت: با توجه به دغدغه تأخیر در برگشت پول کیف الکترونیکی به استان مقرر شد منطقه ویژه در بازه زمانی شش ماهه کار را ادامه دهد و فرآیندهایی که برای برگشت به موقع پول به حساب سرمایه‌گذار است را پیگیری کند تا بتوانیم کیف الکترونیک را به سایر بخش‌های خصوصی هم تسری دهیم چون در مرز ۱۷ باسکول داریم که اکثر سرمایه‌گذاران آن بخش خصوصی هستند.

وی تأکید کرد: اجرای کیف پول الکترونیک برای اقدامات حاکمیتی در مرز ماهیرود مانند هزینه‌های باسکول منوط به تسهیل و تسریع در برگشت پول به حساب سرمایه‌گذار و دستگاه متولی است.

معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به روزهای پایانی سال متذکر شد: از آنجایی که بخش اقتصاد تعطیل بردار نیست از این رو مجموعه‌های اقتصادی از جمله گمرک، اتاق بازرگانی، حمل و نقل و دستگاه‌های متولی باید با جدیت بیشتر پای کار باشند تا خللی در فرآیند صادرات استان ایجاد نشود.

وی با اشاره به توقف برخی ناوگان ترانزیتی (سوخت) از مبدأ کشور عراق به مقصد افغانستان از طریق مرز ماهیرود تصریح کرد: این محموله‌های سوختی مطابق با استاندارهای لازم کشور افغانستان نبوده است.

اشرفی با ذکر این نکته که بیش از ۷۰ درصد این ناوگان افغانستانی است، اظهار داشت: این محموله‌ها حدود چهار الی پنج ماه است که متوقف مانده‌اند و ما در حال رایزنی هستیم که از طریق روابط دیپلماتیک بتوانیم تدبیری برای ترخیص ناوگان ایرانی داشته باشیم.

وی گفت: از این پس چارچوبی تعریف شده که هر گونه ترانزیت مشتقات نفتی با هماهنگی گمرک مقصد یعنی خراسان جنوبی صورت گیرد و هم ضمانت‌نامه‌ای تعریف کنیم تا زمانی که کالایی مدنظر حاکمیت افغانستان نباشد ضمانت‌های صاحب کالا را در استان نگه داریم و ترخیص نشود.

معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بر استفاده از ظرفیت اجرای طرح خرده‌فروشی در بازارچه‌های مرزی استان تأکید کرد و گفت: جلسه‌ای برای خرده فروشی‌ها و تصمیم‌گیری در این خصوص برگزار می‌شود.

کد خبر 727700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.