کاهش ۶۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت محصولات تابستانه در قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت:‌ با اجرای الگوی کشت در سال زراعی جاری بیش از ۶۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت محصولات تابستانه در قزوین آبی استان کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمدحسین عطایی بعدازظهر امروز -دوشنبه بیست‌وسوم بهمن- در نشست اجرای طرح الگوی کشت در استان که با حضور فرمانداران و بخشداران استان، معاون بهبود تولیدات گیاهی و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان‌ها در مجموعه باغستان این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: اجرای طرح الگوی کشت مهمترین راهکار برای برون رفت از بحران کم آبی و حفاظت از منابع آبی در استان است.

وی با تأکید بر اینکه الگوی کشت زیر بنای توسعه کشاورزی است و یکی از مؤلفه‌های توسعه پایدار بخش کشاورزی محسوب می‌شود که به افزایش بهره‌وری کمک کند، اضافه کرد: با اجرای الگوی کشت در سال زراعی جاری بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت محصولات تابستانه در قزوین آبی استان کاهش پیدا خواهد کرد.

فرمانده قرارگاه امنیت غذایی استان قزوین با بیان اینکه اجرای الگوی کشت در استان اولویت مهم بخش کشاورزی است، گفت: حمایت از تولید مهمترین هدف جهاد کشاورزی است، اما اجرای الگوی کشت در مزارع استان ضروری است که با توجه به کمبود منابع آبی بایستی توجه ویژه شود.

عطایی تاکید کرد: وضعیت منابع آب زیرزمینی با وجود چاه‌های غیر مجاز و همچنین بارش‌ها در استان نشان می‌دهد که بایستی تلاش خود را در سال آینده برای اجرای دقیق الگوی کشت در استان دو چندان کنیم و کشاورزان نیز همکاری و تعامل لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: موفقیت در اجرای الگوی کشت در استان نیازمند همسو کردن و ترغیب کشاورزان برای اجرای این طرح با روش‌های ترویجی و در صورت لزوم اقدامات قانونی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: شیوه صحیح عملیاتی کردن اجرای طرح الگوی کشت در استان مهم است و بنابراین فرمانداران و بخشداران استان می‌توانند در راستای فرهنگ سازی الگوی کشت، اطلاع رسانی مناسب به کشاورزان و اقناع آنها و همچنین نظارت لازم بر اجرای دقیق این طرح به جهاد کشاورزی کمک کنند.

اجرای الگوی کشت در ۲۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی

از سوی دیگر، علی راه‌انجام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این نشست با بیان اینکه به کشاورزانی که از چاه‌های غیرمجاز اقدام به کشت محصولات کشاورزی می‌کنند، خدمات کشاورزی ارائه نخواهد شد، گفت: در راستای اجرای الگوی کشت چاره‌ای جز کاهش سطح زیر کشت و جلوگیری از کشت محصولات آب‌بر و همچنین ممانعت از کشت محصول در اراضی تحت شرب چاه‌های غیرمجاز نداریم.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه ابلاغی در سال زراعی جاری ۲۶۲ هزار و ۴۸۸ هکتار از مزارع این استان تحت اجرای طرح الگوی کشت قرار گرفته که از این میزان ۱۳۱ هزار و ۴۹۳ هکتار مزارع آبی و ۱۳۰ هزار و ۹۹۵ هکتار مزارع دیم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با تاکید بر اینکه با اجرای این میزان اراضی تحت الگوی کشت دو میلیون و ۱۱۱ هزار و ۹۱۷ تن محصول تولید شود، گفت: بر اساس برنامه ابلاغی الگوی کشت و با کاهش سطح زیرکشت ۵۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب و ذخیره‌سازی در منابع زیرزمینی محقق می‌شود.

ره انجام عنوان کرد: با توجه به ناترازی برق در فصل تابستانی آتی بایستی سطح زیر کشت محصولات تابستانه در استان کاهش یابد.

وی اظهار کرد: کاهش سطح زیرکشت، اجرای روش‌های نوین انتقال و آبیاری، ارتقای سطح به‌زراعی و به‌نژادی (آرایش کاشت، کشت روی پشته‌های بلند، کشت کف جوی، کشاورزی حفاظتی، معرفی گیاهان کم‌آب‌بر، ارقام زودرس و توسعه کشت نشایی) باعث بهره‌وری قابل ملاحظه منابع آب و خاک و افزایش تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تغییر در شیوه‌های کشت محصولات، تغییر در آرایش کشت برخی از محصولات، کشت گیاهان علوفه‌ای کم‌آب‌بر از جمله سورگوم، تریتیکاله، نخود علوفه‌ای، خلر و ماشک، چغندر علوفه‌ای و انواع قصیل، احیای کشت گلرنگ و کینوا، کشت گیاهان کم آب بر مانند کاملینا را از مهمترین اقدامات این سازمان در راستای اجرای طرح الگوی کشت در استان ذکر کرد.

ره‌انجام گفت: استفاده از سایبان در کشت صیفی‌جات برای اولین بار در کشور در استان قزوین به منظور ارتقای بهره‌وری مصرف آب، تولید محصول سالم و افزایش تولید در واحد سطح اجرا شده است.

کد خبر 727617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.